Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kopplingspedalen kan fastna nere A3 -02á

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 11:05:35, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det hänt 2 ggr så alltså finns det ett fel där.

Hämtade sonen vid tåget igår.
När vi skulle åka iväg så sökte foten efter kopplingspedalen. Den fanns inte där, bredvid bromsen.
Så det vart till att försöka få tag på pedalen undersida och dra upp den till toppläget innan man växlar och åker iväg.
Fungerar direkt.

Så:
Har inga problem med att koppla ur för att växla (om pedalen är uppe), kopplingen slirar inte, konsekvent dragläge.
Så jag anser att kopplingslamell samt tryckplatta är hela.

Det är tryckplattan som trycker upp kopplingspedalen.
OM nu pedalen inte "åker upp" så har bromsvätskan tagit en annan väg.
Skulle slavcylindern läcka så kommer bromsvätskan rinna ut under bilen och lämna spår. Det skulle också sjunka i behållaren.
Om huvudcylindern läcker så sjunker det inte i behållaren och det kommer inget under bilen.

Nu har jag inte kollat nivån i bromscylindern, men bilen varnar oregelbundet för bromsfel med ett stort tecken i displayen samt tjuter. Denna varning varar bara några sekunder. så jag anser att det är något glapp. Men har då kollat nivån i behållaren ett antal gånger och den har då alltid vara hög. Det var några månader då den första gången lämnade pedalen nere, så jag har inget mönster om varför den fastnar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



osla

#2 » 12:41:36, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara nån av cylindrarna då dom beter sig sådär, så jag säger med 99% chans att det är det. Men vilken är svårare, dom brukar inte ha nått synligt läckage på utsidan, och inte brukar det sjunka efter nämnvärt i behållaren heller. Byt båda, på en gång, är en dålig så kommer den andra att ge upp snart, det brukar inte vara så stora pengar i dom
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Iznogoud

#3 » 13:26:15, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slavcylinder eller fjädern i själva pedalen är mina erfarenheter.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Orsa

#4 » 15:54:15, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två egna erfarenheter
En mb i stark kyla. Samma fel. I huvudcylindern blev kolvtätningen/ machetten trött och oljan lär ha passerat vid sidan av, lyfte pedalen och det ”kom igång så det gick att köra”
Andra var volvo som rullade ut på Hisingen 1995, som jag fortfarande kör med. När den var sas ”ny” så blev det samma fel. Lilla fjädern i huvudcylindern måste haft materialfel. Den var i 5-10 bitar. Vissa bara ett halvt varv. Letade fram en lagom ur sortimentslådan och den funkade även igår, sist jag körde.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#5 » 22:12:21, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade det felet på en gammal svansmotor-Skoda en gång i tiden, när jag hade bytt packningar i kopplingshuvudcylindern började det hända att pedalen fastnade nere. Det visade sig att orsaken var en grov yta med borr- eller honingsrepor i cylindern, efter ny honing fungerade det bra.

Det enda som bromsfelsvarningen känner av på en A3 av den årgången är flottören som övervakar nivån i bromsvätskebehållaren. Om det kommer en varning då och då, så är nivån helt enkelt på gränsen till för låg så flottörströmbrytaren slår till någon sekund emellanåt. På mitt exemplar framför allt i brant uppförsbacke eller vid acceleration.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#6 » 22:52:28, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har träffat på samma fenomen på en V70, då var orsaken låg bromsvätskenivå.
Påfyllning av vätska och kopplingspedalen betedde sig så som det var tänkt igen.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

meken49

#7 » 23:03:59, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Orsa skrev:Två egna erfarenheter
En mb i stark kyla. Samma fel. I huvudcylindern blev kolvtätningen/ machetten trött och oljan lär ha passerat vid sidan av, lyfte pedalen och det ”kom igång så det gick att köra”
Andra var volvo som rullade ut på Hisingen 1995, som jag fortfarande kör med. När den var sas ”ny” så blev det samma fel. Lilla fjädern i huvudcylindern måste haft materialfel. Den var i 5-10 bitar. Vissa bara ett halvt varv. Letade fram en lagom ur sortimentslådan och den funkade även igår, sist jag körde.

Bra att veta då min 945:a från -96 ännu inte drabbats av detta fel. Men kanske jag klarar mig då den passerat 43 tusen mil. :blinkis:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#8 » 23:47:44, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte 945:an kopplingsvajer?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#9 » 23:55:56, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Det enda som bromsfelsvarningen känner av på en A3 av den årgången är flottören som övervakar nivån i bromsvätskebehållaren.


Den vart toppad med mera vätska vid första fellarmningen, men tyvärr hjälper det inte.
Bytte vätskan i bromsoken fram vid köpet. Så jag trodde att jag fyllt för låg nivå. Just vid det tillfället orkade jag inte byta i bakoken. Nipplarna fram satt hårt och krävde gas för att släppa. Men ansåg att byte fram hjälper till att hålla ABS-enheten tillräcklig ren. Men just kopplingen tenderar att få leva med sin gamla bromsvätska.

Trodde att det hände i uppförsbackar men det är inte konsekvent.
Kan även hända på plan mark (parkeringsplats, strax efter start i låg fart)
Skulle ju kunna byta lock och hoppas att det inte är något kabelfel.
Senast redigerad av QV_ 00:06:15, 25-12-2023, redigerad totalt 1 gång.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

meken49

#10 » 23:57:06, 24-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har inte 945:an kopplingsvajer?

Nu blir jag osäker :generadsmily: Måste kolla det :smile:
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

Mattias_E

#11 » 00:09:12, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Båda varianterna finns, även 240 kunde ha kopplingshydraulik. Har själv luftat ur en sådan ....
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

rospigg

#12 » 00:15:45, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 740 från -90 har hydraulisk koppling.

(ett tag så betedde bilen sig märkligt när jag kopplat ur och lagt i växeln alltjämt med kopplingen nertryckt, så började bilen dra mer och mer! Det berodde på att slangen till slavcylindern legat mot rattstången och blivit så nött att den läckte!
Den lokala Volvosäljaren var fullständigt ointresserad att gå in i butiken för att eftersöka en sådan slang en lördag. Jag körde hem och "lagade" slangen med ett rostfritt rör om sex mm yttre Ø + slangklämmor)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

magloman

#13 » 00:16:06, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbo har hydrauliskt och en hårdare tryckplatta. Fick det senare installerat i min GL och den blev tungtrampad.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#14 » 00:22:53, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Högerstyrda Volvo 200, 700 och 900-serie har jag för mig alltid har hydraulisk koppling.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stridis2

#15 » 11:39:18, 25-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även vänsterstyrd 945 utan turbo finns med hydraulisk koppling, jag har haft en sådan.

Föräldrarnas 945a hade ett kopplingsproblem som var klurigt. Första gången sa min far att pedalen fastnat nere så han fick peta upp den med foten, men sedan fungerade bilen som den skulle. Kunde dröja flera månader till nästa gång den strulade. Nästan alltid vara så att man trampade ner kopplingen i botten men bilen fortsatte driva. Jag kom på att kopplingen tog sämre och sämre. När man märkte detta fick man peta upp pedalen med foten, sedan fungerade den igen. En mycket duktig mekaniker som jag har 100% förtroende för rev ner både koppling, huvud- och slavcylinder men hittade inga fel. Cylindrarna plockades ner ett flertal gånger under flera års tid utan att hitta någonting. Jag vill minnas att både koppling, tryckplatta, urtrampningslager, slavcylinder och en slang byttes. Huvudcylindern gick just då inte att få tag på, därför byttes inte den vi d detta tillfälle.
Min teori, det enda jag kunde tänka mig skulle ge detta fel, var att huvudcylindern inte gick tillbaks tillräckligt långt så ny olja inte fylldes på i trycksidan. Samtidigt har där varit ett minimalt läckage till minussidan av huvudcylindern, så oljemängden på trycksidan blev mindre och mindre för att till slut inte räcka för att koppla ur helt.
Efter lera år med detta diffusa fel (som ibland kunde vara helt borta i många månader) så byttes huvudcylindern till en ny och sedan dess har vi inte fått felet igen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se