Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo XC70 fyrhjulsdrift manuell iläggning?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

Patrik C F Eriksson

#31 » 00:01:54, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänkte på strypa i serie med orginalventilen, montera den med slang emellan eller ett block med borrade kanaler sen om det går och strypa på ett bra/enkelt sätt.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962



Bygert

#32 » 12:17:10, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med fyrhjulsdrift på XC 70 är om den går sönder. Särskilt vinkelväxeln verkar ha lite dåligt rykte. Reparationer kan bli dyrt. Regleringen av den är däremot inte ett problem. Behövs det drivning bak så kommer den in snabbt. Utifrån min erfarenhet av bilen är det att göra sig helt onödiga bekymmer att peta i det systemet, bilen sköter det där bäst själv. Ger man sig på det där så är det ungefär som bergsbestigning, det fyller inget annat ändamål än att visa att man kan. Här bildbevis hur det kan se ut när en XC 70 fått jobba ordentligt.


Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

johannesg (trådstartaren)

#33 » 15:45:12, 31-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är i grunden positiv till enkla ren mekaniska eller hydrauliska lösningar på problem, så idén är inte alls dum. Men jag tror i detta fallet att det skulle krävas en specialtillverkad ventil då strypningen ser ut att vara en patron skruvad i blocket. Skulle väl kanske gå att borra sig in till rätt kanal i blocket och göra en förgrening med extern strypning. Men risken att det misslyckas är väl stor för att jag skulle våga mig på det.

Bygert. Än så länge är ju detta bara i spekulationsstadiet. Äger inte ens en XC70 än, men kanske ska köpa.
När det är sådana förutsättningar att bilens "intelligens" inte räcker till är det föga troligt att något kan gå sönder eftersom friktionen mellan däck och mark är väldigt låg.
Användarvisningsbild
johannesg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:22:18, 31-05-2015
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 8050 -96
MB trac 900 turbo -90
FIAT 680 -80
Hymas traktrgrävare -72

Traktorstigen

#34 » 17:23:28, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju endast ett framhjul som spinner till 1/8 varv innan Haldexen går till. Så det blir inte så sönderrivet underlag.

Men tidiga Haldex före MY 2012 kan även ha problem med ingående stödlagret i den bakre slutväxeln.

Parkeras bilen i uppförsbacke rinner oljan bakåt och främre lagret går torrt just när du kör iväg. Kom en förbättrad konstruktion efter 2012 på Volvo.

Det går inte att byta stödlagret separat, hela slutväxeln och Haldexkoppling måste bytas.

Jag drabbades av detta, gick väl på 40 000:- men tack och lov hade jag några mil kvar på maskinskadegarantin just då.
Traktorstigen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:24:38, 09-01-2020
Ort: Roslagen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Vet inte ännu

osla

#35 » 19:54:04, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att då gen 4 kom så plockades det bort en ackumulator, så den versionen blev segare på att koppla in då pumpen skulle måsta starta och bygga tryck från 0, tidigare hade ett förtryck i en ack så det var bara släppa på trycket. Fanns mycket att läsa på volvo forumet om det då, och borde ju finnas kvar. Men det var många som tyckte att den nyare var sämre
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Janson1

#36 » 21:42:01, 01-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det någon exakt beskrivning på just denna Haldexlösning för denna Volvo? Vi kommer inte längre innan vi vet exakt hur den reglerar, anslutningar, styrsignaler, återkopplingar mm. Och vad som känner dels hur mycket den skall reglera och dels hur mycket det blev. Detta måste vi veta innan det är dax att antingen tjuva in sig på befintligt system eller göra ett eget bredvid...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se