Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Snik motorrenovering ford transit 2015 2,2tdci

89 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera bil-teman här

Sunne

#46 » 15:43:02, 01-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sök på youtube efter DPF cleaning så finns ju en del att titta på.

Sunne
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:51:44, 14-06-2007
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Nuffield



osla (trådstartaren)

#47 » 15:26:35, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rivit lös filtret idag, och iaf en tempgivaren, den som sitter i mitten på filtret har brunnit upp. Men det må väl vara, men innehållet i filtret är löst, då man skakar filtret så känns/hörs det att innehållet flyttar sig, så frågan är ju om det gör något? Ska då iaf spola ur det och se vad som kommer ut
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Murre o2

#48 » 15:49:48, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skramlar det i filtret så finns det en risk att innehållet är trasigt och blockerar flödet genom filtret. Du får väl spola åt båda hållen och se vad som händer.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

osla (trådstartaren)

#49 » 19:12:25, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spolat ur det nu med högtryckstvätt, i början kom det mycket svart, men det tog inte så lång tid innan det blev klart vatten, men jag spolade mer och åt båda hållen så det är väl bara testa montera det.
Men då är det givarna, gjort försök till att ohm mäta dom men detta kan jag inte, med multimetern inställd på detta läge så får jag på glödstiften till bränsle insprutaren före filtret 00,8 då det stabiliserat sig, börjar på typ 1,2. Den sista givaren får jag värdet 156,0 med multimetern på samma läge, men givare 1 och 2 får jag bara OL på med multimetern inställd på samma, givare 2 behöver jag inte fundera på då den smällt inuti filtret, men givare 1 ser då hel ut iaf men den är väl säkert kaputt den med, men jag vet ju inte vad det är i värde jag fått fram, lyckats hitta att glödstiften ska ligga mellan 0,8 ohm till 1,1 ohm, men är det de jag fått fram eller?
Bild
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#50 » 20:28:48, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den 3 givaren har ökat till dryga 170 nu då den varit inne i värmen, och så testade jag värma givaren med en vanlig tändare och det ökade, kom upp i 430 innan jag slutade värma, så den verkar ju fungera, och jag tror att jag hittat rätt inställning

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#51 » 22:32:08, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta tempgivare man hittar i bilsammanhang är mer högohmiga än 200 ohm, så prova högre resistansmätområden på multimetern också. Och byt batteri i multimetern innan du fortsätter, om den visar symbol för dåligt batteri kan man inte alls lita på mätvärdena.

Så lågohmiga saker som glödstift är det ingen större mening att försöka mäta med en vanlig digitalmultimeter, det enda fel man kan konstatera är egentligen totalt avbrott. Ska man ohmmäta sådana saker bör man ha en mer påkostad multimeter eller RCL-mätare med fyrtrådsanslutning (kelvin connections på utrikiska), så man inte bara mäter testsladdarnas resistans och ev övergångsmotstånd. Eller också lägger man på en känd spänning över glödstiftet, mäter spänningen med en multimeter och strömmen det drar med en annan, och räknar ut resistansen genom ohms lag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

osla (trådstartaren)

#52 » 22:58:29, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, gjort nya mätningar nu och då fick jag värde med multimetern inställd på 20m, 5,84 var värdet då, och vid värmning sjönk det och eftersom kunde jag vrida ner multimetern till först 200k och sedan 20k och få värden. Så den verkar ju fungera, eller den gör då något iaf. Nu saknas det bara värde på den som synligt är körd.

Och batteriet är bytt
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#53 » 19:29:36, 08-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag satt tillbaka det och bytt den trasiga givaren och så nollställd jag partikelfiltret i datorn, och nu får jag bara 1 felkod på differential trycks givare hög efter några hundra meter. Men jag tror nog det är filtret som är boven nu, för idag så spikade jag ur det lite till och lös in i givar hålen och det ser ganska rörigt ut där inne, kom även ut lite väv och diverse ur ett av hålen.
Sen tycker jag den är slö även innan den tänder motorlampan, och får den inte iväg avgaserna så blir de ju så. Den påminner om en Volvo fh som jag var uti som var extremt trött, och den blev optimerad och allt möjligt fram till jag kapade upp filtret och slog ur skräpet, då j*vlar fick den liv igen

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

osla (trådstartaren)

#54 » 14:54:48, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapade upp filtret idag, så här såg det ut
Bild
Bild
Och så här blev det
Bild

Så får se vad den säger nu, men det var ju ändå färdigt så jan ju lika testa, ska bara först byta stödlagret på drivaxeln

4 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

jonnordvall

#55 » 15:47:45, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Programmera bort det nu så har du en felkälla mindre.
Och en bil som inte luktar karamell :)
"Börja inte trä jon!"

1 person gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

håkan 13

#56 » 16:21:25, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

tror man måste programera bort det för att slippa felkod och ev. att den stryper motorn...
har gjort det på min Freelander... funkar kanon efter det!!
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

osla (trådstartaren)

#57 » 20:28:26, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har provat den nu, blev väl 4-5 mil kanske och inga felkoder alls då jag läste ur den då jag kom tillbaks, använder auto kom, så om den lyckas läsa allt vet jag inte.
Däremot tycker jag den är slö då man börjar komma upp i fart, det snackar i backarna och man får växla, men å andra sidan så varvar den väldigt lite på 5 och 6,an, i 120 på 6, an så varvar den ca 2 tusen, och med 120 hk kanske den inte är roligare, det är ju en stor och tung bil, för på 1 2 3 så drar den ändå dugligt så jag tror den går som den ska

2 personer gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#58 » 22:07:56, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att bilprovningen numera kan kolla om partikelfiltret verkar fungera. I enklaste fall genom att bilprovaren känner med fingret i avgasröret om det är sotigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Scania bonden

#59 » 23:11:34, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

är man en rättskaffens människa i detta samhälle så bör man som kund ha en sekatör redo när hen är på gång in med fingret.
Axel W

2 personer gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

osla (trådstartaren)

#60 » 23:27:18, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får väl torka ur pipan innan man kör in i hallen, så fort hinner det inte sota igen

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se