Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Strul efter service Volvo C30

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Murre o2

#16 » 15:02:52, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter inte som om det är en märkesverkstad inblandad...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



doc2 (trådstartaren)

#17 » 16:37:42, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering. Bilen kvar på verkstad. Man har funnit välfylld DPF 33g. Luftspjällhuset har fastnad i öppet läge, men tros inte vara orsaken till dålig gång utan bifynd.
Efter lossnad avgasklämma före DPF bättre gång och märkbart mottryck. Ryker lite för mycket.

Det verkar nu som det är ett till servicen orelaterad fel.

Fortsatt felsökning till veckan.
Planen är att kontrollera och tvätta EGR ventilen.
Kontrollera turbo för glapp och läckage.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

d557017

#18 » 17:44:21, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spällhuset stängs när du stänger av motorn, när motorn stannat öppnas det igen, sedan används det också för temperaturreglering under regenerering av partikelfiltret, övrig tid är alltid spjället öppet.
Hur högt är differenstrycket i partikelfiltret på tomgång?
Går det på alla cylindrar eller hur var det? Om den går på 3 cylindrar så är nog förmodligen varken partikelfiltret, turbon eller spjällhuset felorsaken.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Iznogoud

#19 » 18:23:47, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova byt bränslefiltret.
Bärgade en C30 för något År sedan med liknande problem.
Köpte filter på Biltema, bytte det och bilen gick bra direkt.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

doc2 (trådstartaren)

#20 » 22:10:45, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Hur högt är differenstrycket i partikelfiltret på tomgång?

Vet inte. Jag förstår relevansen av frågan. Har inte bilen hos mig nu. Men fick demonstrerad att det var rätt mycket mottryck före då man hade öppnad avgasröret efter turbon i felsökningssyfte.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

doc2 (trådstartaren)

#21 » 22:15:26, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

d557017 skrev:Går det på alla cylindrar eller hur var det? Om den går på 3 cylindrar så är nog förmodligen varken partikelfiltret, turbon eller spjällhuset felorsaken.


Vet ej. Kändes som den gick mycket bättre utan mottryck. Hur testar man enklast på en sådan motor om den tänder på alla 4?
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

doc2 (trådstartaren)

#22 » 22:17:44, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Prova byt bränslefiltret.
Bärgade en C30 för något År sedan med liknande problem.
Köpte filter på Biltema, bytte det och bilen gick bra direkt.
Lägger förslaget till minnet ifall verkstaden inte lyckas.
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#23 » 22:24:13, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:
d557017 skrev:Går det på alla cylindrar eller hur var det? Om den går på 3 cylindrar så är nog förmodligen varken partikelfiltret, turbon eller spjällhuset felorsaken.


Vet ej. Kändes som den gick mycket bättre utan mottryck. Hur testar man enklast på en sådan motor om den tänder på alla 4?


Kolla om grenröret blir lika varmt vid alla cylindrars avgasportar eller om en av dem ständigt är kallare, t ex genom att kasta snö på grenröret och se hur fort den tinar/kokar bort.
Troligen finns det också en misständningsräknare i styrsystemet, så man med OBD kan läsa av antal misständningar per cylinder och där se om någon avviker kraftigt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

doc2 (trådstartaren)

#24 » 22:28:55, 12-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack!
doc2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:28:14, 12-07-2012
Ort: Östra Värmland
Maskintyp: Traktor

d557017

#25 » 00:12:08, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

doc2 skrev:
d557017 skrev:Går det på alla cylindrar eller hur var det? Om den går på 3 cylindrar så är nog förmodligen varken partikelfiltret, turbon eller spjällhuset felorsaken.


Vet ej. Kändes som den gick mycket bättre utan mottryck. Hur testar man enklast på en sådan motor om den tänder på alla 4?


Nog brukar det höras ganska tydligt på gången om det fattas en cylinder, verkstaden borde vara kompetent att göra den bedömningen kan jag tycka :klia:
För att sedan avgöra vilken cylinder som är död är det lättast att koppla bort kontaktstycket på en cylinder i taget, starta och se om det gör någon skillnad, sätts iofs. felkoder av detta men det spelar mindre roll i det läget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Sierra94

#26 » 00:42:49, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Piezo spridare kan fastna i öppet läge om man rycker kontakten med motorn igång.

Bättre att ta loss kontakten med tändning av och sen starta. Sen slå av och koppla in igen. För att sen byta cylinder och göra samma tills man hittat den som inte är aktiv.


https://www.pfjones.co.uk/disconnecting ... nning.html
Användarvisningsbild
Sierra94
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:09:05, 17-02-2012
Ort: Gustafs, Dalarna
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio25.

d557017

#27 » 09:33:14, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis, därav skrev jag koppla loss, starta

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

krokodilen

#28 » 10:17:58, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag reagerar på att mecken tänker att ytterligare ett oljebyte ska avhjälpa ojämn gång!?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN

#29 » 10:57:01, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med diagnos-instrumentet bör det väl gå att se bränsletrycket i fuelrailen. Är det rätt så är väl inte problemet själva bränslesystemet iaf, Felritt fram till spridarna.
Konstaterade lågt bränsletryck i min Peugeot med diagnosinstrumet, när mössen ätit hål på bränsleledningen.
En annan gång på min Opel åt de hål på en vakumslang, då gick bilen på tomgång, men var fruktansvärt klen. Turbinhuset på turbon stod i öppet läge, och orkade inte bygga tryck. Gasade man på lite gick den direkt i limp-mode och då gick den riktigt dåligt.
Mycket möss i området? tänkte efter som felet kom så plötsligt utan egentlig anledning? Kan ju varit på elkablar, vakumslang, bränsleslang.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

kimmen

#30 » 10:58:06, 13-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske att oljan var så skitig att den satt igen VVT ventilen
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se