Vet att det finns många bilkunniga och även professionella bilmekare här. Hände en sak med våran C30, frågorna för mig är vad kan ha hänt rent tekniskt, och hur ska man förhålla som gentemot verkstaden?
Bilen en C30 D2 2011. Köpt nyservad för ett år sedan. Lågmilare med 13500 MIL. Har fungerat och snurrat perfekt och kört ca 1000 MIL det gångna året. Lite strul med dieselvärmaren sista veckorna (ryker och startar oftast inte)
Lämnades för service till det lokala byverkstaden igår. Bad om felläsning ang värmaren och kontroll av misstänkt hjullagerfel.
Skulle hämta bilen igår kväll. Service utförd, hjullagerfel konstaterad men ska gå att köra och fixa lite senare. Fel utläst om värmaren och förslag om reparation. Inga konstigheter.
Sätter mig i bilen, startar och motorn går som en påse nötter! Går precis på tomgång, tar knappt gas, skakar och enligt min lekmannabedömning går den inte på alla cylindrar. Går tillbaka och informerar om läget. Man kollar och konstaterar samma sak. Öppnar huven och kollar efter uppenbarligen fel. Inte att man skyller ifrån sig men man har inge aning vad som kulle ha hänt då man inte var i närheten av något bränsle/insprutningsrelaterad.
Man erbjuder mig skjuts hem och lovar att kolla bilen igenom första idag.
Jag kommer tillbaka ikväll. Fortsatt aningslös mekaniker (chefen), man har inte hittad något fel? Inga felkoder? Man hade redan bytt filter och skulle nu göra ett oljebyte till?? Ifall det skulle har kommit något i samband med oljebyte? Även om man inte trodde att det var möjligt. Oljebyte utförs. Bilen går lika illa som innan. Jag har bråttom pga andra ärenden och lämnar vid den här punkten. Man skulle kolla lite till. Där står vi nu.
Vad kan har hänt med bilen? På sätt och vis kan jag förstå att det är svårt med ett samband mellan olje och filterservice (även kupéfilter blev bytt) och aktuellt fel. Å andra sidan behöver man gräva ner sig en bit i motorrummet till filtret så något oavsiktlig är visst möjligt så vad vet jag. Misstänker något bränsletransportrelaterad.
Hur ska jag förhålla mig till verkstaden? Jag lämnar en motormässigt perfekt fungerande bil för service som sedan inte kan köra därifrån? Känner så här långt att jag har inte fått en vettig beskrivning vad man har undersökt/uteslutet. Man borde väl åtminstone få en vettig felsökning. Om det skulle komma fram ett helt orelaterad fel är jag absolut resonabel. Men hur stor är sannolikheten för ett helt orelaterad fel uppträder direkt vid servicen när bilen har gått felfritt innan?
Tack för input.