Och vad som är mycket lätt att kolla är ju att det finns matningsspänning och
jord till OBD-uttaget. Tänk på att det finns två jordpinnar i en OBD-kontakt (tror det är nr 4 och 5), de brukar vara anslutna till helt olika jordpunkter i bilen.
Kolla
elschema för bilen för att se hur OBD-kontakten är kopplad, om t ex den är ansluten till en CAN-buss som alla enheter är kopplade till eller om vissa enheter ligger på CAN och andra på ISO 9141. Skulle det visa sig att t ex alla CAN-enheter verkar döda men ISO-enheterna går att komma åt, kan man misstänka en kortslutning någonstans på CAN-bussen. Antingen kabelfel eller att drivkretsen har gått sönder i en av de CAN-anslutna enheterna.
Hur var förhållandena när bilen lade av? Tvärstannade den under körning eller gick den plötsligt inte att starta? Om den plötsligt inte gick att starta, hade den stått länge sedan senaste körning eller hade något särskilt gjorts med bilen innan? Har några felsymptom märkts innan den lade av helt?
Om bilen har manuell
växellåda, prova att bogsera igång den. Och kolla om varvräknaren gör utslag eller inte vid bogseringsförsöken samt om andra instrument verkar fungera.