Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bränslepump Transit

24 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Stefan1972

#16 » 09:35:15, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

de flesta bilar som har centralinsprutning har 3bars pumpar. Hittade den här tråden. Likadan pump och allt. Finns info och artikelnummer där. Inte säkert det hjälper nåt men jag tror nog att nån universalpump går att få dit även om måtten är lite olika. Walbro är inga ovanliga pumpar.
https://www.fordclubsweden.se/forum/vie ... hp?t=89647
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



SK Racing

#17 » 10:56:37, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen sierra pump det där, men det går o sätta dit en, finns ju universalfästen o köpa, som jag satte på min busbil, finns då olika diameter, dom kraftigare pumparna av 044 typ är större i diametern än en "std" Sierra pump, ang trycket så reglerar ju btrén det, jag har kört med SAAB spridare o btr på en Pinto o SAAB har ett högre tryck än Ford, minns inte vilka då det var några år sedan jag höll på med det, typ över tio år sedan, o grejerna ligger tydligen inte där jag trodde...

Så en pump från Sierra eller för den delen Volvo 740/940 div SAAB osv, ska ju gå o få dit, håll koll på anslutningarna bara, en del har lösa nipplar o en del har fast slanganslutning med varierande diameter.

Dom pumparna jag pillat med o då dom med lösa nipplar, har samtliga varit fingängat, typ M10X1 osv, så vid letande av just nipplar osv, att man har koll på det, när jag pillade med just det så svarvade jag div adaptrar för att kunna bygga ihop div pumpar med olika gängor o längd osv, till olika fordon o bränslesystem, kompisarna hade problem med sina Granador, med 2.8, jag hjälpte till o tillverka adaptrar, var uppskattat, vad nu dessa grejer finns, det har jag glömt, så jag kan tyvärr inte bistå med foton o mått.

När det gäller bränslefilter o dess placering så har dom i samtliga fall på mina insprutningsbilar suttit o sitter efter insprutningspumpen, på förgasarbilarna så sitter oftast filtret före den mekaniska pumpen.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#18 » 11:39:22, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller pumpens beteckning så skulle jag nog ändå föreslå att man dubbelkollar den. Jämfört med hur Fordnummer brukar se ut, så känns det som om det är en bokstav eller siffra för mycket nånstans i mitten.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#19 » 12:11:45, 07-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittar du i tråden jag länkade till ovan finns numret på en etikett på hela pumphållaren. Dock lite felskrivet här i tråden. Numret är alltså inte relaterat till själva pumpen alls utan kanske hela hållaren som enhet med pump i produktionen.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

bray65 (trådstartaren)

#20 » 00:05:15, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här var intressant, nu börjar jag komma nån vart. Jag har utgått från att numret på plåten var pumpens nummer. Men bränslepumpen på husbilen som Stefan hittat ser inte ut som min pump. Men jag tror det enklaste är att jag bygger om fästet och sätter i en universalpump jag har liggande, tror den skall passa till Opel Omega men det spelar ju ingen roll. Den ger 3 bar. Det förefaller som om originalpumpen är näst intill omöjlig att få tag i. Men det blir lite knepigt att få till anslutningen på sugsidan, det är nämligen en stump att trä en slang på. Problemet då blir att den slang som passar på pumpen är mycket grövre än slangen på bilen, dessutom var det skruvat fäste till slanganslutningen. Men det skall väl gå att lösa med lite klurande!
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Stefan1972

#21 » 09:17:25, 08-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl sannolikt så att det redan sitter en eftermarknadspump där kanske? Det skulle ju isåfall förklara varför den saknar nå stämplade nummer alls. De har sällan det.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

bray65 (trådstartaren)

#22 » 10:27:48, 09-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte osannolikt, det kan vara en eftermarknadspump. Jag hinner inte jobba med bilen på ett tag, men jag återkommer när jag har fått ihop det.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bray65 (trådstartaren)

#23 » 22:53:44, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte skriva några rader om vad som hänt. Jag fick inget gjort med pumpen på ett par månader, men nu har jag tagit tag i saken. Jag byggde om fästet till pumpen för att få dit den, men det blev ändå så trångt att jag inte fick plats med gummistrumpan som skall sitta mellan fästet och pumphuset. Nu fungerar det. Men det låter illa om pumpen, kan det vara att den ger för högt tryck? Jag tror den andra pumpen gav 1,5 bar, denna 3 bar. Den strumpa som jag uteslöt kanske var bra som ljuddämpare? Eller så är det fel på nya pumpen! Ett annat fenomen som uppkommit är att varje gång jag sätter på tändningen tar det en eller två sekunder för pumpen att bygga upp trycket sedan stannar den. Men som sagt motorn startar lätt och går bra.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

torbjorn_forsman

#24 » 23:04:35, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det ju inte pumpen utan bränsletryckregulatorn som sitter i spjällhuset, som bestämmer bränsletrycket i det här fallet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se