Tänk på att det har funnits etanol i bensinen i många år (sedan början av 1930-talet men med ett avbrott
ungefär 1956-1990 då bensinen ibland kunde vara helt fri från alkoholer men ibland, i synnerhet under oljekristider eller på vintern, kunde innehålla upp till 15 % etanol och/eller ca 10 % metanol), men det var först när Sverige gick med i EU 1996 och etanolhalten standardiserades och måste deklareras som det blev allmänt känt. Så etanolen är möjligen en dålig ursäkt som nasare som säljer undermåliga piratbränslepumpar tar till.
Det låter som om pumpen skulle kunna vara en vanlig Bosch EKP 4 i grunden. Kolla om det står något Bosch-nummer (10 siffror, börjar troligen med 0 464 eller 0 580) på den utöver Ford-numret. Mycket möjligt att det är samma typ av pump som användes på Sierra och Scorpio med EEC-IV insprutning på 80-talet. Det känns för övrigt som om det är något fel i det angivna Ford-numret, ett eller två tecken för mycket nånstans i mitten. Har den slangnipplar i båda ändar eller en gängad
nippel i
tryckänden? Är gaveln med tryckände och elanslutningar av plast eller metall?
När det gäller EKP 4-pumpar så måste man se upp med att vissa av dem har en inbyggd sugsil medan andra
saknar denna och förutsätter att det ska finnas en sugsil i tanken.
Det går att kolla genom att titta in genom slangnippeln i inloppsänden av pumpen och se om man ser ett nylonnät eller en
axelände.
Det finns många EKP 4 som är tekniskt sett identiska och bara skiljer genom t ex olika dimension på slangnipplarna eller olika elanslutningar (skruvanslutning, rundstift, flatstift etc).
På bilar utan sugsil i pumpen och med
sil i tanken, har det hänt att pumpen har fastnat pga skräp som lossnar från slangen mellan tank och pump. Om det dessutom finns en förpump i tanken, som på t ex Volvo 200- och 700-serie samt en mängd VAG-bilar, kan det också lossna skräp ur förpumpen som sedan fastnar i huvudpumpen.
I ett insprutningssystem av den där generationen bestäms bränsletrycket inte av pumpen utan av tryckregulatorn som sitter i ena änden av spridarröret (
fuel rail). Ford EEC-IV brukar arbeta med 3,0 bar men även 2,5 bar kan förekomma. Pumparna är likadana för alla tryck i den häraden, men K-jetronic-system med tryck uppåt 5-6 bar använder en annan pumptyp med större
diameter. Om du ska mäta bränsletrycket, tänk på att tryckregulatorn inte reglerar relativt atmosfärstryck utan relativt trycket i insugningsröret.
När motorn går på tomgång eller med delgas är det fullt normalt att trycket är ca en halv bar lägre än vad som står på regulatorn. Med bränslepumpen igång och stillastående motor, eller vid segdragning med mycket lågt
varvtal och fullgas, bör man dock få det tryck som står på regulatorn.