Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bränslepump Transit

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

bray65 (trådstartaren)

#1 » 08:28:38, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

<Jag har en Ford Transit 120-91 i ett mycket fint skick. Den har gått 9000 mil. Jag är andre ägaren. Men nu till problemet, jag har några gånger råkat ut för att bränslepumpen fastnat. Jag tog isär allt som jag kunde och gjorde rent, sedan fungerade det en tid men den har fastnat några gånger till. Jag har då löst det så att jag kört pumpen baklänges och då har det fungerat när jag kopplat om den så den gått åt rätt håll igen. men jag tänker mig att kanske skulle det vara bra att hälla i lite tvåtaktsolja i bensinen i bland för att smörja pumpen. Kan det vara någon nackdel med olja i bensinen eller är det bara onödigt. Nu har ju inblandningen av etanol minskat kanske det är bra för att smörjningen blir bättre?
Senast redigerad av bray65 09:56:26, 28-01-2024, redigerad totalt 1 gång.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.



torbjorn_forsman

#2 » 09:07:16, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om bränslepumpen fastnar så beror det på att det har kommit in skräp i den eller att den har rostat fast för att det har blivit någon vattendroppe stående i den, det har inget med ev smörjning att göra. Jag antar att det är en vertikal tankmonterad elpump? Kolla i första hand att sugsilen i tanken är hel så det inte kan ta sig skräp förbi den. När nu bilen är över 30 år gammal så är en annan möjlighet att det är plastdelar i pumpen själv som håller på att vittra sönder och ställer till med problem, såna där tankbränslepumpar har inte obegränsad livslängd.

Eftersom det är en 91'a så bör den ha lambdareglering och katalysator, i så fall ska man INTE blanda i tvåtaktsolja eller något sånt, den förstör framför allt lambdasonden snabbt.

Etanolinblandningen är till fördel för att ev kondensvatten ska kunna blanda sig i bensinen och inte vattendroppar ska bli liggande här och var och ställa till med problem. Förr i tiden, innan etanolinblandningen blev standardiserad och det förekom att bensin såldes utan etanoltillsats, var man ju då och då tungen att tillsätta etanol eller isopropanol själv i form av K-sprit.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bray65 (trådstartaren)

#3 » 09:55:39, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har också tänk att det är skräp, men det är flera som menat att etanolen gör att pumpen får dålig smörjning då etanolen är väldigt torr. Pumpen sitter utanför tanken, men det torde inte ha någon betydelse i detta fall ? Hur som haver, jag skall se om jag kan hitta en lämplig pump. Jag vet inte vilket tryck originalpumpen ger men 3 bar borde väl fungera? Beteckningen på pumpen heter, Ford 88VB 009A 40Z AC. Diameter 43 mm, total längd 160 mm. Längd utan anslutningar 115 mm.
Filter har jag hittat, men inte pumpen.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

kimmen

#4 » 10:01:35, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan också vara spänningsfall över slitet relä/jord, kolla spänningen vid belastning
Annars tveklöst, byt pump
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Iznogoud

#5 » 10:23:17, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken erfarenhet har de "flera" av Etanol i bensinmotorer?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#6 » 14:17:15, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att det har funnits etanol i bensinen i många år (sedan början av 1930-talet men med ett avbrott ungefär 1956-1990 då bensinen ibland kunde vara helt fri från alkoholer men ibland, i synnerhet under oljekristider eller på vintern, kunde innehålla upp till 15 % etanol och/eller ca 10 % metanol), men det var först när Sverige gick med i EU 1996 och etanolhalten standardiserades och måste deklareras som det blev allmänt känt. Så etanolen är möjligen en dålig ursäkt som nasare som säljer undermåliga piratbränslepumpar tar till.

Det låter som om pumpen skulle kunna vara en vanlig Bosch EKP 4 i grunden. Kolla om det står något Bosch-nummer (10 siffror, börjar troligen med 0 464 eller 0 580) på den utöver Ford-numret. Mycket möjligt att det är samma typ av pump som användes på Sierra och Scorpio med EEC-IV insprutning på 80-talet. Det känns för övrigt som om det är något fel i det angivna Ford-numret, ett eller två tecken för mycket nånstans i mitten. Har den slangnipplar i båda ändar eller en gängad nippel i tryckänden? Är gaveln med tryckände och elanslutningar av plast eller metall?
När det gäller EKP 4-pumpar så måste man se upp med att vissa av dem har en inbyggd sugsil medan andra saknar denna och förutsätter att det ska finnas en sugsil i tanken.
Det går att kolla genom att titta in genom slangnippeln i inloppsänden av pumpen och se om man ser ett nylonnät eller en axelände.
Det finns många EKP 4 som är tekniskt sett identiska och bara skiljer genom t ex olika dimension på slangnipplarna eller olika elanslutningar (skruvanslutning, rundstift, flatstift etc).
På bilar utan sugsil i pumpen och med sil i tanken, har det hänt att pumpen har fastnat pga skräp som lossnar från slangen mellan tank och pump. Om det dessutom finns en förpump i tanken, som på t ex Volvo 200- och 700-serie samt en mängd VAG-bilar, kan det också lossna skräp ur förpumpen som sedan fastnar i huvudpumpen.

I ett insprutningssystem av den där generationen bestäms bränsletrycket inte av pumpen utan av tryckregulatorn som sitter i ena änden av spridarröret (fuel rail). Ford EEC-IV brukar arbeta med 3,0 bar men även 2,5 bar kan förekomma. Pumparna är likadana för alla tryck i den häraden, men K-jetronic-system med tryck uppåt 5-6 bar använder en annan pumptyp med större diameter. Om du ska mäta bränsletrycket, tänk på att tryckregulatorn inte reglerar relativt atmosfärstryck utan relativt trycket i insugningsröret.
När motorn går på tomgång eller med delgas är det fullt normalt att trycket är ca en halv bar lägre än vad som står på regulatorn. Med bränslepumpen igång och stillastående motor, eller vid segdragning med mycket lågt varvtal och fullgas, bör man dock få det tryck som står på regulatorn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bray65 (trådstartaren)

#7 » 20:19:33, 28-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tilläggas att det har alltid varit när jag skall starta motorn som det inte kommer fram bränsle, jo förresten en gång stannade den efter sådär 50 meter. Som tur var hade jag inte hunnit lämna gården! Skall kolla pumpnummer igen, återkommer.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bray65 (trådstartaren)

#8 » 21:51:59, 29-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motomobil har en pump. Någon som har erfarenhet av det företaget?
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

SK Racing

#9 » 17:41:33, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort på en Sierra pump finns i min busbilstråd, en skvätt tvåtaktsolja bör ju inte döda lamdan, jag har kört Pintomotorer med sopslut ringar o dom har bolmat duktigt, men lamdan har fungerat :)

Kisen kan du skippa, sätt dit en tom, den behöver bara sitta rent fysiskt, behöver ej fungera upp till 92-93 någonting, sen är det ju frågan om du ens har en kise, för lätta lastbilar hade väl inga krav på sådant förens sent 90 tal om jag minns rätt.

Pumpen till min Sierra köpte jag på trodo, köper du pump efter mått så kan du nog få en billigare än om du köper den till en specifik bil, men det är bara en gissning från min sida.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

torbjorn_forsman

#10 » 19:36:04, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, på personbilar är det från årsmodell '89 som avgaskraven vid besiktning är så pass skarpa att man knappast klarar dem utan kat.
Vad jag vet så är det från '90 eller möjligen '91 som det kom mer avgasreningskrav än de gamla ECE-bestämmelserna från 1971 på lätta lastbilar. Det var ju någon gång kring 1990 som det sista motoralternativet utan kat (2,1 l 112 hk-motorn DJ) försvann från VW transporter T3.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#11 » 11:11:17, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ändrat nu, innan var det ju typ 88 som gällde att kisen skulle sitta där men behövde inte fungera, nu är det 92/93 som gäller, dvs att kisen ska sitta där, men det enda dom mäter är CO, inte HC, så har dom sagt till mig när jag besiktat o jag frågat.

Dom enda bilarna jag har kise på är V70 bilarna, dom andra sitter den bara där som pynt :) Jag hoppas att årtalen framöver flyttas fram så min 940 turbo från 95 slipper kisekravet, det gör att det då finns en hel del trevliga kammaxlar o välja på :)
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

bray65 (trådstartaren)

#12 » 11:22:16, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har frågat på besiktningsstationen och har fått svaret att jag inte behöver ha katalysator, dom kollar bara Co. Jag har letat ett tag efter en ny pump, den jag hittade på Motomobil var det fel mått på, den får inte plats. Jag tar nog en annan pump jag har och placerar den där det är mer utrymme. Men kanske skulle jag sätta ett enklare slangfilter före pumpen och ett filter efter pumpen för att slippa skräp i pumpen? Har även lekt med tanken att ta bort insprutningsförgasaren som är en ganska knepig konstruktion med diverse prylar runt om som jag inte riktigt vet vad dom är till för! I stället skulle jag montera en tvåports Weber jag har, men då måste jag ha tag i ett passande insug,drar nog lite mer bränsle men det blir driftsäkrare, jag väntar bara på att insprutningsförgasaren skall börja krångla! Bilen är som sagt i rostfritt skick, en riktig överlevare, de flesta av dessa transiter levde ett hårt liv som företagsbilar men denna har stått undanställd i ett antal år och en ägare sedan ny. Ramen är rostfri med originallacken kvar, likaså undersidan på hytten!

2 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

torbjorn_forsman

#13 » 13:37:09, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte centralinsprutning (TBI), styrd av ett EEC-IV motorstyrsystem? I så fall rekommenderar jag inte att ta bort den, eftersom samma styrenhet också sköter om tändningen, och den är beroende av en del givare på spjällhuset för att tändförställning, ev knackreglering mm ska fungera som den ska.

Exakt samma system med centralinsprutning satt också på 1,4 l-motorn i Fiesta omkring 1990, och det mesta är också likadant som på EEC-IV med multipointinsprutning på t ex Sierra och Scorpio, Escort '91 och framåt, många amerikanska Ford från 80-90-talet m fl.

I och med att det är centralinsprutning så arbetar den med lägre bränsletryck än de multipointinsprutningssystem som jag tror alla tidigare i tråden har förutsett (typiskt 1,0-1,5 bar för centralinsprutning, 2,5-3,0 bar för multipoint). Och därmed kan det tänkas att bränslepumpen är lite mindre. Kolla numren på originalpumpen igen så bör det gå att få fram en ersättare! VW och Audi med centralinsprutning från ungefär 1987 till 1992 (t ex Golf och Jetta med motorkod RP , 1,8 l 66 kW samt diverse VW Passat och Audi 80) har en pump avsedd att sitta utanför tanken, som kan vara lämplig. De flesta andra bilar med centralinsprutning har pumpar som visserligen säkert skulle göra jobbet på rätt sätt, men som är avsedda att sitta i tanken och de har då ingen slangnippel på sugsidan och är inte heller kapslade för att tåla att sitta öppet under en bil.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

SK Racing

#14 » 20:40:35, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ta ett kort på pumpen o dess infästning, jag har en "viss" erfarenhet av Ford, då Sierra med Pinto och Dohc motorn.

Jag är inte säker på att du har just en "Sierra" pump, men är rätt säker på det, ta du kort o mått o lägger upp här så ska jag gärna svara på dina frågor, har pumpar här som jag kan mäta på, om jag nu vet vad dom/den ligger...

Ja byta ut den där förgasarinsprutningshybriden är ju görbart, men Torbjörn beskrev det hela klockrent med givare o tändning osv, för mig hade det inte varit något problem o göra det, då jag har kompletta bilar,elsystem osv o ta grejerna ifrån, för att då göra en ren EFI konvertering, för den delen så har jag ju lösa delar till att även förgasarkonvertera en Pinto, har man inte alla delarna så blir det nog väldigt svårt o struligt o få ihop det och i det fallet hade jag valt o behålla det systemet som sitter på bilen, o då letat upp en passande pump.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

bray65 (trådstartaren)

#15 » 23:36:55, 06-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte hitta någon annan beteckning på pumpen än det jag skrev i början. Måtten har jag också gett i början av tråden. Jag har letat på nätet i Tyskland Sverige och Finland. Men som du skrev Torbjörn måste ju pumpen ha rätt tryck, det är inte bara måtten som skall stämma.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se