Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 940 i Thailand

90 inlägg • Sida 6 av 6
Diskutera bil-teman här

kimmen

#76 » 12:42:20, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jisses, man är ju så långt ifrån de verkliga felen i bland, så man undrar, hjälper det att försöka hjälpa..
Men stort grattis till dig..
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N



magloman

#77 » 13:40:11, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska vara 530 på dom där
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmrobban (trådstartaren)

#78 » 14:56:51, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en 530-topp
Dom är inte ovanliga, men denna är ju i bra skick förutom ett säte/ventil.
Inga trasiga pinnbult o gängor.
Vi har vikt tillgodo på bagaget, så kostar inget extra.
Får bli slipade ventiler, frästa säten och ventiljustering.
Blir nya gummin under tryckarna också så blir den tyst o fin.

6 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

meken49

#79 » 22:05:10, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
meken49 skrev:Ibland har utvecklingen på motorsidan gått bakåt :sad: .

Mja, utvecklingen har ju egentligen gått väldigt långt framåt, en Volvo rödblock med rötterna i B21 ~1975 överlever förvisso ett kamremsbrott men å andra sidan drar den väl dubbelt så mycket soppa vid normal körning jämfört med en hyfsat modern motor med motsvarande prestanda. Sparar man 10 000 liter soppa på 20 000 mil är det ganska många insparade kronor.
Samtidigt är det givetvis trevligt med bilar som bara går och går, vilket Volvon tråden handlar om tyvärr verkar ha lite problem med just nu. Säkert något simpelt, men även simpla fel måste ju hittas innan man kan bli av med dom.

Menar du verkligen att en modern bensinmotor på 135 hk bara tar hälften med bränsle av vad min gamla Volvo B230 FK tar ? :???: Eftersom jag har en förbrukning på 0,7 liter vid långkörning och 1,1 blandad, skulle den i så fall ta bara mellan 0.4 och 0,55 liter per mil. Jag ställer mig mycket tveksam till detta . Vill gärna veta vilken motor du tänker på.

1 person gillar det här inlägget.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.

torbjorn_forsman

#80 » 23:48:31, 14-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

meken49 skrev:
G-son skrev:
meken49 skrev:Ibland har utvecklingen på motorsidan gått bakåt :sad: .

Mja, utvecklingen har ju egentligen gått väldigt långt framåt, en Volvo rödblock med rötterna i B21 ~1975 överlever förvisso ett kamremsbrott men å andra sidan drar den väl dubbelt så mycket soppa vid normal körning jämfört med en hyfsat modern motor med motsvarande prestanda. Sparar man 10 000 liter soppa på 20 000 mil är det ganska många insparade kronor.
Samtidigt är det givetvis trevligt med bilar som bara går och går, vilket Volvon tråden handlar om tyvärr verkar ha lite problem med just nu. Säkert något simpelt, men även simpla fel måste ju hittas innan man kan bli av med dom.

Menar du verkligen att en modern bensinmotor på 135 hk bara tar hälften med bränsle av vad min gamla Volvo B230 FK tar ? :???: Eftersom jag har en förbrukning på 0,7 liter vid långkörning och 1,1 blandad, skulle den i så fall ta bara mellan 0.4 och 0,55 liter per mil. Jag ställer mig mycket tveksam till detta . Vill gärna veta vilken motor du tänker på.


Jämförelsen kanske egentligen avsåg en modern motor kontra en B21 från 1975-76.
Men ska man se på bensinare som kan komma ner i de förbrukningssiffrorna, så finns det många exempel bland de senaste 10 årens direktinsprutade motorer, t ex en del av VAG's mindre TSI, TSFI och vad de nu kallas. Min mor har en Skoda '2015 som sällan kommer över 0,5 l/mil när den körs på bensin. Drygar man ut med så mycket E85 den klarar, som hon brukar göra, så blir siffran förstås lite högre.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Iznogoud

#81 » 08:56:29, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även en B21 från -75/-76 med förgasare kan komma ner under litern, har som bäst kört på 0,8L/M, men låg oftast på 1L/M blandad körning.
Insprutningsmotorerna -88 och nyare, låg oftast på 0,8L/M blandat.

Motoreffekterna idag är mycket högre, men så stor skillnad i bränsleförbrukning är det inte om man ska tro de volvoägare jag talat med.

https://www.bilberoende.se/volvo-v70-br ... rbrukning/

Även andra märken finns med under bränsleförbrukning
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Murre o2

#82 » 09:15:54, 15-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hänt mycket med bränsle förbrukningen hos bilar under de sista hundra åren. De Volvo och VW modeller från femtiotalet jag körde en gång i tiden hade motorer på 44 respektive 30 hästar och drog strax under litern vid blandad körning. Och bilarna var lättare än dagens. Min nuvarande bil har 115 hästar och drar 0,7 blandat men 0,5 på landsväg under långkörning är inte ovanligt, motorn klarar givetvis inte kam rems brott, det gjorde Volvos B4 motor när kam drevet gick sönder för mig en gång.

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

bmrobban (trådstartaren)

#83 » 03:35:01, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kom att tänka på en sak..
Egr-ventilen har ju varit pluggad, då har inte sensorn känt av någon värme och förmodligen har tändboxen då gått i någon sorts limp home läge..
Kan varit därför den känts lite trött och tagit strax över litern/mil även på långkörning.
Men jag har aldrig ägt någon original ltt med automat förut, så dom kanske är trötta?
Jag har en extra tändbox hemma utan egr, blir väl att jag tar med den nästa år och plockar bort egr.
Har en wastegate-klocka från en ft också, så den kan nog bli lite piggare.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

torbjorn_forsman

#84 » 09:21:13, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt motorn gå med fungerande EGR och originaltändstyrdon, det kommer du att spara bränsle på.
Utan EGR får motorn tendens att spika vilket får tändstyrdonet att ställa tändningen sent så det går åt mycket bränsle.
Säkerställ också att allt som har att göra med knacksensor och kablage till den är i ordning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban (trådstartaren)

#85 » 09:45:48, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det är väl kanske bäst att behålla den då ..
Måste dock inhandla ny egr-ventil då denna läcker tjuvluft.
Nästa år ska jag riva bort motorhärvan och göra om med nytt kabelskydd då den befintliga är lite värmepåverkad och hemmapulad här och där.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

bmrobban (trådstartaren)

#86 » 20:25:18, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är toppen renoverad :smile:
Jag lämnade den till Krilles Motor i Eskilstuna.
Säten , slipade ventiler och riktplaning för 2500kr tycker jag är bra pris!
Han sa att den var i ganska dåligt skick, konstigt med tanke på att den bara gått 22.000 mil..
Kan ju bero på att Thailand har eller har haft dålig bensin.
Nu har jag kollat ventilspel och jag får köpa 6st justerbrickor.
Lite bilder:

Bild

Bild

6 personer gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kimmen

#87 » 21:14:01, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man slipar av ventilskaften till rätt ventilmått, då behövs inga nya brickor och måttet blir exakt (så går det till)
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bmrobban (trådstartaren)

#88 » 21:20:26, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, så kan man göra..
Men hur många gör så?
Kanske värt om man hamnar långt ifrån originalmått, annars är det väl enklare att byta brickor?
Finns ju någon anledning att det finns justerbrickor?

1 person gillar det här inlägget.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

kimmen

#89 » 21:42:15, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alla som renoverar Volvo toppar gör så
Man lämnar in toppen med kamaxeln på, dom slipar in ventilen med befintlig bricka, justeras in utan ventildämpare monterad

Vid efterjustering med toppen monterad måste man byta brickor +/- 5 hundradelar, vid slipning blir det exakt
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

bmrobban (trådstartaren)

#90 » 23:51:19, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstår poängen, men jag tror inte på att någon renoverare gör sig besväret.
Dessutom kanske 5/100 är inom toleranserna?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se