Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Volvo 940 i Thailand

90 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera bil-teman här

bmrobban (trådstartaren)

#1 » 13:57:14, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har en Volvo 940 ltt här i Thailand.
Förra året gick den bra, men tjuvstannade ibland.
Jag bytte då kablar,stift,fördelarlock , rotor och lmm (som ej var original)
Den gick då renare och bättre, men tjuvstannade någon enstaka gång.
I år så tjuvstannar den lite oftare och på sista resan var den trött och misstände rejält på vägen hem.
Nu när den går på tomgång så misständer den och spikar när den gör det.
Det låter nästan som mekaniskt ljud och motorn ryster till ordentligt när den missar.
Därefter fortsätter den att gå tyst och fint tills nästa misständnimg.
Den känns slö att varva upp också.
Jag har kört ca 3mil sen jag tankade 50 liter gasohol 95 som dom kallar den.
Förra året körde jag 150 mil på den soppan, men jag kan ha haft otur och fått en riktigt dålig batch.
Den visar inga tecken på att gå fett, snarare tvärtom.
Lambdalampan lyser inte trots att den går så dåligt
Jag har väldigt begränsat med resurser här, men någon kanske har någon idé för vidare felsökning?
Jag har provat att rycka spridarkontakterna en i taget nät den missar med enda skillnad att den sackar i varv.
Imorgon tänkte jag skriva ut stiften o kika.
Bild
Senast redigerad av bmrobban 04:07:57, 21-02-2024, redigerad totalt 2 gånger.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78



magloman

#2 » 14:18:50, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara dålig LMM eller lambdasond? Piratdelar?

Hur många mil har den gått?
Sonderna ska helst bytas runt 15-20k mil.

Kan ju va bränslepumpen oxå som håller på att ge sig. När byttes bränslefiltret?

Stiften avslöjar nog om den går magert.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmrobban (trådstartaren)

#3 » 14:31:41, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte lmm förra året mot en original Bosch.
Provade att rycka lmm gick lite annorlunda men samma intermittenta misständningar.
Lambdasonden är original vad jag kan se bilen har gått 22.000 mil.
Det kan mycket väl vara bränslepumpen, den surrar och går , men kan ju ge dåligt med sås.
Bränslefilter har jag faktiskt ett Original ligger som jag inte har bytt.
Sitter något mindre japs-filter där sen jag köpte bilen.
Då har jag lite att prova imorgon :thummar:

Edit:
Kanske man kan flödestesta pumpen om jag skaffar en slang från returen och en reservdunk?
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

torbjorn_forsman

#4 » 16:05:59, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror knappast det är något bränsleförsörjningsproblem. Om man hör/känner att det skvalar i bränsletryckregulatorn så vet man att bränslepumpen levererar mer bränsle vid rätt tryck än vad motorn suger i sig för tillfället.
Har du läst av felkoder för både insprutning och tändsystem? Vad sade de i så fall?
Felkoder pga fel bränsleblandning (t ex smärre lambdasonds- eller LMM-fel) brukar inte dyka upp förrän efter någon timmes sammanhängande landsvägskörning. Dessa felkoder dyker aldrig upp - trots kanske rätt grova fel - på bilar som bara går i stadstrafik eller korta körningar.

En vanlig orsak till obskyra motorproblem på Volvo 700/900-serie är interna kortslutningar eller överledningar i kabelstammen som går på vänster sida av motorblocket upp till spridare mm som sitter på insugningsröret. Kablarnas isolering tål inte värme, olja och bensinångor hur länge som helst, och det är vanligt att den är hård, spröd och håller på att flagna av så det kan bli periodiska kortslutningar lite då och då mellan ledningar som egentligen inte har något alls med varandra att göra. Det kan vara värt att lossa kabelstammen från alla kontakter på motorn så man kan lägga upp den fritt, skära upp skyddsslangen och se hur det ser ut inne i den.
Det brukar inte löna sig att söka en bättre kabelstam på skroten, dels är alla exemplar ungefär lika dåliga idag och dels kan pinningen i kontakten där den sitter ihop med bilens huvudkabelstam skilja t o m mellan till synes identiska bilar av samma årsmodell. Så om man hittar dåligheter i sin kabelstam får man så lov att reparera den själv.

Ett annat kabelstamsrelaterat fel - dock tror jag att det bara förekommer på äldre exemplar - är att kabeln till gasspjällskontakten sitter så hårt sträckt att när bilen börjar bli gammal och kablarna styva, kan hylsorna ryckas loss ur kontaktdonet vid gasspjällskontakten.

Kolla också hur det är med tändmodulen och var mycket misstänksam om det verkar vara en piratdel som sitter där eller om det har oxiderat mellan tändmodulen och kylflänsen. Blir det tjockt med oxid emellan så kan tändmodulens bottenplatta böjas så att substratet (det keramiska "kretskortet" i modulen) spricker. Det är också vanligt att jordledningen i kabelstammen fram till tändmodulen är sönderärgad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#5 » 18:46:10, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dåligt bränslefilter kan ju medföra att det kommit skit i spridarna. Men lägga upp bilder på hur stiften ser ut. Troligen går den magert.

Man kan mäta bränsletrycket när den går dåligt och se om det fladdrar. Det ska vara stumt liksom.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

bmrobban (trådstartaren)

#6 » 03:06:59, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag skruvat ur stiften, dom ser väl bra ut?

Bild
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

RD350

#7 » 07:36:15, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver att den spikar på tomgång, det kan den göra om toppackniingen gått mellan två cylindrar.
RD350
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:16:49, 07-07-2012
Ort: Skåne
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Bm 646, Bm 430, Bm 400, Honda Rubicon Volvo 960, 240, Amazon, Yamaha Rd 350

bmrobban (trådstartaren)

#8 » 11:02:09, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det kan vara så..
Jag har lyssnat lite nu och ljudet är väldigt mekaniskt och skarpt, den går rent ca 5 sekunder mellan ryckningarna.
Om det vore toppackningen så skulle det vara hela tiden?
Jag tänker att det kan vara någon ventil som kärvar/ är skuren i styrningen och den missar och kolven nuddar ventilen.
Tycker att det är ett malande ljud under ventilkåpan..
Jag tittade vid oljelocket men såg inget misstänkt.
Jag ska skruva bort ventilkåpan och vrida runt motorn för hand för att se om allt rör sig som det ska.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

Eje Forsmark

#9 » 12:48:49, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är ett tändnings problem så kolla kamvinkelsensorn/tändpunktsgivare på svänghjulet ett rätt vanligt fel.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

Iznogoud

#10 » 13:07:18, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast den är väl mer av/trasig eller på/hel, sällan/aldrig halvtrasig?

940 är väl inte helt olik en gammal 240 i motorrummet, hur är skicket på vakumslangen mellan insug och bromsservo?
En spricka i den kan vidga sig vid motorrörelser så att den drar tjuvluft.

Höger eller vänsterstyrd bil?
Slangen kanske är mer avgörande för vänsterstyrda bilar i.o.m att motorn vrider sig åt Höger :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

torbjorn_forsman

#11 » 15:33:33, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har ju hänt att kabeln till vevaxelgivaren har varit sprucken och dålig, så det har blivit kortslutning eller jordslutning av givarsignalen lite då och då.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban (trådstartaren)

#12 » 16:19:54, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ljudet när den missar är ett metalliskt knack, låter inte som några spikningar jag hört.
Vakuum-läcka är uteslutet, den går jämt och fint mellan missarna.
Den är högerstyrd.
Jag kollade kabeln till vevaxelgivaren, inga synliga skador och ser ok ut i kontaktstycket.
Jag ska nog beställa en vevaxelgivare och prova att byta.
Nu har vi skaffat hyrbil så jag får skruva o felsöka på morgnarna då det är svalt
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

torbjorn_forsman

#13 » 16:33:33, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du läst av felkoder?

Om det är problem med vevaxelgivaren så borde man se att varvräknaren rycker till kraftigt vid varje misständning.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bmrobban (trådstartaren)

#14 » 16:39:25, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte kollat felkoder, en kabel i felkodsdosan är av, men det går att fixa.
Jag ska kolla varvräknaren, är ju som du säger att den borde dippa när signalen försvinner.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

PerJohansson

#15 » 16:50:26, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är en kärvande ventil borde det väl ge någon form av indikation i insug eller avgas? Typ puffar i insuget eller avgaser med kraftigare bensindoft än normalt.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se