Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Startproblem vw Passat 1.8T B5-modell. FIXAT

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

forddaniel (trådstartaren)

#1 » 21:00:31, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Vår Passat 1.8T B5 har problem och jag tänkte kolla om någon har tips på felsökning.
Den är svårtstartad när den har stått ett längre tag, typ 1 dygn eller mer. Man får nöta startmotorn länge och prova upprepade gången, till slut börjar den gå på varv långt under tomgångsvarv, men så fort man ger gas så dör den. När man hållit på så ett tag så går den till slut någorlunda stabilt på tomgång runt 800rpm, men så for man rör gasen så dör den. Efter någon minuter på tomgång så börjar den svara på gaspådrag och till slut får man den att varva upp och sedan gå ner på en stabil tomgång. Den går nu att köra utan några större problem men jag kan tycka att den känns svag och lite ovillig.
Jag får felkoder av flera slag, men tänker att det beror på att man nöter ner batteriet och det är därför den uppfattar att det finns givarfel. En felindikering som stadigt har återkommit är Engine coolant temp sensor. I övrigt är den nya varje gång. Dessa har jag återställt och när jag ikväll provade och till slut fick den att gå så genererades inga felkoder.
Jag har efter att den stått ett dygn lossat bränslematningen till commonrail och det fanns tryck kvar i ledningen och jag vred om tändningsnyckeln så gav den duktigt med bensin.
Finns det någon som har erfarenheter som kan tips om fortsatt felsökning.

Senare tillagda rader.>
Efter byte av kylvattentempgivaren baktill på toppen så går nu bilen som den ska. Tack till att er som bidragit.
Senast redigerad av forddaniel 22:28:18, 09-02-2024, redigerad totalt 1 gång.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera



krokodilen

#2 » 21:13:57, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt tempsensor är en inte allt för kvalificerad gissning. Om den är skum och visar för ECU:n att motorn är varm så blir det som att försöka starta en gammal förgasarbil utan choke, låter ju lite som i ditt fall.

/C
Senast redigerad av krokodilen 21:16:02, 01-02-2024, redigerad totalt 1 gång.
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

BM425

#3 » 21:15:54, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för årsmodell?

Har varit med om att en del äldre Passat styrs tändningen av givare som tar signal från kamaxeln.
Om kamremmen inte byts/ är slak så störs den signalen. Signalen varierar för mycket för att datorn ECM ska kunna fungera riktigt.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#4 » 21:22:16, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byt tempgivaren som den klagar på först.

Sen bränslefilter om det inte är nyss bytt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

osla

#5 » 21:49:55, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns ju som den hoppar över kallstarten. Alltså som att hoppa över choke, byt givare först och främst
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

forddaniel (trådstartaren)

#6 » 21:59:19, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ni som svarat. Det känns ju rimligt att kolla kylvattentempgivaren. Det är också den givare som larmat mest återkommande. Jag ska mäta upp den i helgen.
Bränslefiltret är bytt. Kanske någon kan svara på om bränslefiltret är monterat i återcirkulationskretsen. Det kan ju inte med enkla slanganslutningar sitta på trycksidan där det är typ 3kg tryck. För visst sitter pumpen i tanken?
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera

magloman

#7 » 22:33:55, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget att mäta, byt. Köp kvalitetsgivare med om du inte gillar felsöka.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#8 » 00:00:45, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du misstänker motortempgivaren, läs av motortemperaturen via OBD och kolla om det värdet stämmer med verkligheten.

Bränslefiltret sitter praktiskt taget alltid på trycksidan på bensinare med insprutning, enda undantagen jag kan komma på är de allra äldsta VW med D-jetronic omkring år 1970 samt Arctic Cat snöskotrar från tidigt 90-tal. VW hade filtret på sugsidan om pumpen, Arctic Cat hade inget filter alls utan nöjde sig med sugsilen i tanken. Nackdelen med detta är att ev skräp som lossnar ur pumpen inte kan fångas upp av filtret utan fastnar i spridare eller tryckregulator istället.
På vanliga elektroniska insprutningssystem med 2,5-3 bar bränsletryck är det inga problem med slangnipplar och slangklämmor, men på K-jetronic där trycket är uppåt 6 bar brukar inte biltillverkarna våga använda sånt utan där är det pressade anslutningar.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

forddaniel (trådstartaren)

#9 » 08:23:20, 02-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om min OBD-läsare klarar att läsa temperaturen. Har inte sett till någon sådan funktion, det är en OBD-eleven. Ska kolla det.
forddaniel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:43, 19-12-2010
Ort: Robertsfors
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: med flera


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Roger Bälinge och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se