Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Mercedes A180 2011 halvljusproblem

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

JPEG (trådstartaren)

#1 » 20:24:56, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höger halvljuslampa på dotterns bil har efter mycken möda bytts med hjälp av peang och spegel. Idiotiskt att lampbyten skall kräva specialmetoder för en sådan vital del som strålkastarfuktionen.

Nu till nästa problem, lampan bytt men ingen spänning till lampan. Säkring? Kollar säkringarna under luckan på passagerarsidan. Säkrinsförteckning i instruktionsbok saknas, man hänvisar till förteckning vid säkringspanelen. En trespråkig förteckning återfinns i en ficka ihopvikt till 5x5cm. Säkring till höger fram skall vara nr 55, men där finns ingen säkringshållare...

Jag hittar inget schema över elsystemet, men vit och brun ledare matar till lampan i kabelstam från höger torped, förmodligen från reläbrygga under säkringspanelen. Mätt vid kontakt till strålkastarljuset, ingen spänning.
Hittar ingen säkring som löst ut och vet inte vilken, som skall betjäna höger halvljus. Kan det vara mjukvarustyrd funktion?

Finns det någon som har mer info och kan bistå med ideer till lösning av problemet
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35



torbjorn_forsman

#2 » 20:32:38, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det halogenlampa eller xenon?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG (trådstartaren)

#3 » 20:46:13, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halogen på halvljuset
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#4 » 20:49:17, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då borde man inte kunna skylla på något drivdon. Var den gamla lampan verkligen trasig?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

JPEG (trådstartaren)

#5 » 20:51:13, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja klart synligt avbrott påglödtråd.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Mattias_E

#6 » 20:53:43, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min Opel från 2010 så måste man slå av och slå på tändningen igen för att en släckt lampa ska börja lysa igen efter byte. Byter man bara lampa så förblir den släckt tills bilen varit helt avstängd.

Så metoden med att stå med ljuset på och byta lampa/skyltbelysning ger en gråa hår innan man kom på knepet.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

JPEG (trådstartaren)

#7 » 21:09:55, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag bytte med släckt lyse, tändning avslagen. Kollat med felkodsläsare OBDll-läsare, ingen felnod, men är ej säker om BSR-läsaren stöder MB.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

JPEG (trådstartaren)

#8 » 14:39:02, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju någon form av glödtrådsvakt, som larmar i fordonsdatorn, "höger halvljuslampa defekt". Hittar ingen instruktion om specifik åtgärd för resetta efter lampbyte. Det är ju dotterns bil, så det blir i helgerna jag kommer åt att kolla och hjälpa henne.
Krettsschema som visar halvljus funktionen för w245 av 2011 års modell vore guld värt.... Kan inte hitta något.
Matande area till halvljuset är förvånande klen 0,5mm2, borde väl finnas en säkring bakom för vardera sidan eller åtminstone en för båda före glödtrådsvakt. Enda säkrinspanel jag känner till sitter i batterilådan under golvet höger fram. Jag tror det sitter en reläpanel våningen under säkringarna.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

JPEG (trådstartaren)

#9 » 16:30:04, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu får jag nog krypa till korset och erkänna att jag inte är klokare än en femteklassare....
Nu har jag hållit på med bilar i över sextio år men inte fattat att exenonlampan används till halvljuset. :smile:
Jag har flera gånger bytt H7 lampor på ungarnas bilar, varför jag gjorde ävenså denna gång och lampan jag bytte var glödtråden synligt av i. När inte fick den att lysa vid halvljusläge ordnad jag till så att jag kunde kontrollmäta spänningen vid strålkastaren anslutning. Ingen spänning, antog givet då att någon säkring löst..., men självklart hade ju valt halvljus och inte helljus....

Har alltså att angripaproblemet från rätt håll nu. Vad är det som går sönder på exenonlampan, som är en urladdningslampa. Antar att det är ballasten som sitter på bakändan av lampan. Det skall vara en exenonlampan av D1s 4300K typ till den här bilen.
Jag läst att de blir svagare med tiden och kan ändra färg, men när den slocknar helt är det vanligt.

Ja Ja det är inte lätt att bli äldre och hänga med i teknikens landvinningar. Jag mins när jag gick i fjärde klass att överläraren sa till mig i biblioteket en gång "Peter du borde låna någon skönlitteratur också inte bara Populär Mekanik och teknik böcker". :coffee:

1 person gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Turbodiesel

#10 » 16:59:42, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Xenonlampor har inte evigt liv, provat med lampan ifrån andra sidan?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

JPEG (trådstartaren)

#11 » 17:20:39, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej har inte kollat hur man kommer åt att byta än. Helljuset var ett helsike, som jag tidigare relaterat att byta. Ev i morgon. Köper en lampa på BT. Det var inpot jag sökte för att veta mer.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

torbjorn_forsman

#12 » 17:31:02, 17-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del drivdon (ballaster) stänger av när de märker att lampan har åldrats och beter sig konstigt, andra bryr sig inte och fortsätter skicka ut spänning till lampan hur dålig den är.

På äldre MB A-klasse har jag för mig att det står i instruktionsboken hur man gör för att byta strålkastarlampor. Man fick plocka bort några saker som är i vägen ur motorrummet (spolarburk, expansionskärl mm) och sen pilla loss en plastlucka i hjulhuset och byta lampa den vägen. Lämpligen med bilen på domkraft och hjulet borttaget.

Den Mitsubishi '2011 som jag kör nu, har xenon för halvljus och halogen för helljus. När en xenonlampa blir dålig, så lyser den en kort stund (mellan 10 s och några min) efter start men slocknar sedan. En av dem började lysa rödaktigt, den andra var bara svag innan den slocknade.

Man brukar se på en xenonlampa att den inre glaskolven som gasurladdningen sker i, är helt klar på en lampa som är i bra skick, men blir gråaktig och matt på en gammal sliten lampa.

En bra beskrivning av egenheter hos xenonlampor och ett exempel på hur ett drivdon kan vara konstruerat, hittar man i http://ww1.microchip.com/downloads/en/a ... 01372a.pdf .

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se