G-son skrev:David, Luleå skrev:Tänk en låda fram att växla spärra ettan och växla med transaxellådan.
Kan inte förstå varför inte bilar med transaxel blev populära i de tiderna man satte dubbla lå
dor för att få A traktorn att gå 30.
Hur tåliga är såna, eller mer specifikt såna som funnits att få tag i enkelt och billigt? Nu tar jag siffror ur luften, men om du t.ex. har en motor som ger 200Nm och en främre
växellåda med utväxling 4:1 på ettan så blir det 800Nm ut ur den och vidare till transaxellådan bakom. Tillräckligt för att ta död på många växellådor, särskilt med en leksugen tonåring bakom ratten.
Det är ju lite off topic. Men det var ju så som var den allmänna metoden att växla ner i stort sett alla A-traktorer. Dubbla volvolådor på
rad. En del spärrade den främre, en del den bakre, på ettan. Idag har man ju elektroniska fartbegränsningar och annat. Men förr var det ju på utväxlingen på maxvarv man styrde fartbegränsningen.
Kanske inte lika lätt just på Porscharna. Men en Volvo 360 borde ju kunna få en B21 med vanlig 240-volvolåda med
koppling och allt fram, sen transaxellådan på det. Alt ta transaxel, komplett från en 360, och hänga i under 240n
Har aldrig sett en sådan lösning.