Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

motor till porsche 924 77

19 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

G-son

#16 » 14:12:50, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

David, Luleå skrev:Tänk en låda fram att växla spärra ettan och växla med transaxellådan.

Kan inte förstå varför inte bilar med transaxel blev populära i de tiderna man satte dubbla lådor för att få A traktorn att gå 30.

Hur tåliga är såna, eller mer specifikt såna som funnits att få tag i enkelt och billigt? Nu tar jag siffror ur luften, men om du t.ex. har en motor som ger 200Nm och en främre växellåda med utväxling 4:1 på ettan så blir det 800Nm ut ur den och vidare till transaxellådan bakom. Tillräckligt för att ta död på många växellådor, särskilt med en leksugen tonåring bakom ratten.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige



David, Luleå

#17 » 15:10:07, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

G-son skrev:
David, Luleå skrev:Tänk en låda fram att växla spärra ettan och växla med transaxellådan.

Kan inte förstå varför inte bilar med transaxel blev populära i de tiderna man satte dubbla lådor för att få A traktorn att gå 30.

Hur tåliga är såna, eller mer specifikt såna som funnits att få tag i enkelt och billigt? Nu tar jag siffror ur luften, men om du t.ex. har en motor som ger 200Nm och en främre växellåda med utväxling 4:1 på ettan så blir det 800Nm ut ur den och vidare till transaxellådan bakom. Tillräckligt för att ta död på många växellådor, särskilt med en leksugen tonåring bakom ratten.


:off_topic:
Det är ju lite off topic. Men det var ju så som var den allmänna metoden att växla ner i stort sett alla A-traktorer. Dubbla volvolådor på rad. En del spärrade den främre, en del den bakre, på ettan. Idag har man ju elektroniska fartbegränsningar och annat. Men förr var det ju på utväxlingen på maxvarv man styrde fartbegränsningen.

Kanske inte lika lätt just på Porscharna. Men en Volvo 360 borde ju kunna få en B21 med vanlig 240-volvolåda med koppling och allt fram, sen transaxellådan på det. Alt ta transaxel, komplett från en 360, och hänga i under 240n

Har aldrig sett en sådan lösning. :back_to:

1 person gillar det här inlägget.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#18 » 16:26:51, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar man växellåda + slutväxel från en 300-serie till en 240, så får man nog ta med hela bakvagnen när man ändå håller på. 300-serien har ju de Dion -bakaxel. Och förmodligen göra om golvet en del för att maskineriet ska ta plats och kunna sättas fast. 300-serien var ju byggd för en skrymmande remvariator från början, och i och med de Dion-konstruktionen så är det ju slutväxeln (i det här fallet inkl växellåda) som måste sitta fast stadigt i chassit för att kunna överföra moment. Momentstagen på 240:ns stela bakaxel förlorar i stort sett sin funktion, på en de Dion-axel är det ju bara bromsmoment som möjligen kan behöva överföras den vägen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#19 » 17:16:17, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl klart att allt måste med om man utgår från en 240 lite det jag menar med "komplett". Men med tanke på hur mycket golv som kapats ur duetter och andra bilar för att klämma in en extra växellåda kan det väl inte vara hela världen. Samma gäller ju om du ska klämma in en vanlig växellåda bakom 360ns B19 med. Vet inte eller tror inte att det ryms utan att kapa upp golvet. Men det var väl lite poängen förr när man byggde A-traktorer. Kapa av bakdelen så det går att göra ett flak. mosa in en extra växellåda på nåt sätt och Köra iväg på maxvarv. Om vi skippar att sätta den i en 240 om det var ett dålig exempel. varför inte en Merca, bmw eller annan bil med delad bakaxel där man byter ut diffklumpen mot en transaxel från en skrotad porsche eller 300-serie?

Men idag gör man väl inte så längre. Tycker bara att det är lustigt att ingen använt transaxelbilar till detta. Inte bara porschar, utan Alfa, Volvo och ev andra som kan kommit på den intressanta ideen med en växellåda bak och motorn fram skulle ju kunnat bli en frän traktor med växellåda fram.

Fortfarande O/T så kanske denna bygga traktor tråd ska bli egen?
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Olsson, osla och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se