Nu vill jag inte måla fan på vägg men dessa motorer är inte roliga när man får dessa problem med avgasvärden ska man dra öronen åt sig för jag gissar att det är en v50 1.8 med fordmotor som man satt volvomärke på, samma motor i ford focus mfl.. Denna motor är behäftad med en
rad mekaniska problem som kan ge dessa problem trots att service har skötts.
Gjorde en halv
motorrenovering på vår 2007 års modell för ca 6 månader och många timmar research då vi uteslutit de vanligaste felkällorna som otätt
avgas, lamda osv.
Lambdasond till dessa är inte heller lätta att få tag i via vanliga kanaler då den verkade vara restad konstant när vi höll på. Det du kan göra är att koppla upp den mot diagnosverktyget Volvo Vida, läs sedan ur värdet för korrigering av bränsleblandning. om den ligger och maxar på att dra ner så kolla bränsletrycket, är det inom spec så har du nog tyvärr något av nedanstående problem som du får ta ställning till om det är värt att göra något åt.
Söker man på fordmotorn så ångrar man sig att man sitter med en 1.8. och om man byter till en annan motor kan man räkna med samma problem igen om den inte har fått nya kolvringar.
1. Axeln som vrider virvelspjällen lossnar från vakumklockan och gör att insugskanelerna är blockerade när de inte ska osv. Detta går "lätt" att åtgärda dock måste insuget av för att komma åt spjället vilket är ett helvete. Insuget sitter med undefär 12 m6 som man bara kommer åt genom att ha flera olika förlängare mer matchande längd då man ska förbi insugskanalerna och samtidigt få plats med verktygen mellan insug och front. Insuget har gummipackningar överallt och inga papperspackningar vilket är tacksamt
2. EGRen och dess passage sätts igen pga oljeblandat sot.
3.
Olja i nedre delen av insuget, akumulerade över flera månader leder detta till slut att oljan följer med insugsluften. Detta beror på att kolvringarna inte tätar som de ska då man vid tillverkning prioriterade låg friktion vilket leder till att med åren blir läckaget så pass stort att mer olja letar sig ut än vad oljefällan klarar av att ta hand om. Töm insuget besikta och sätt ut på annons om detta är fallet. Vid värre slitage letar sig olja in i förbränningsrummet från cylinderväggarna då oljan inte skrapas av som den ska och du har ännu värra "blowby" . Du kan ofta bra komp trots detta då ringlandet är oljebelagt.
5. Ventilstyrningarna slits ut på topparna och oljan letar sig ner via ventilskaften, det händer även att det bränns hål på avgasventilerna då de inte kyls tillräckligt när styrningarna tar slut. Samma sak här som att byta motor, om man inte köper ett renoverad topp med nya styrningar så hamnar man säkerligen i samma sits igen.
Det vi gjorde till slut för att få igenom den genom besiktning var balnd annat att riva av toppen, sätta nya tätningar, fick byta en bränd
ventil och fräsa om ett säte och slipa in alla ventiler på nytt. Göra rent allt åter igen. Kollade cylinderloppen gott om honing kvar i loppen och inga vändkanter trots höga mil vilket inte är konstigt om det är ett väldigt lätt ringtryck.
Ford har till och med sparat in på
kil på
vevaxel på denna motor, kamaxeldrivningen är flytande och drevet hålls på plats på vevaxeln med två diamantimpregnerade friktionsbrickor som ska bytas om de lossas. För att montera ihop motorn behöver man motorlåsningsverktyg och tolkverktyg som stoppas in i bakkant på motorn.
Jag hjälper gärna till om du undrar något speciellt då det har skruvats många timmar med denna motormodell.