Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Felaktiga avgasvärden v50 1.8

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

sunkann (trådstartaren)

#1 » 21:09:37, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Besiktade bilen och fick följande värden:

CO 2500 : 5.2
CO : 1.3
Lambda : 0.82
Hc :428

Lambda vid tomgång 0.92
Alla värden skenar vid varv.
Bilen har mer avgaser än vanligt, luktade fan av bilen när besiktningsgubben höll bilen på varv.
Bilen sätter inte motorstyrningsfel och besiktningen fick inga felkoder vid sin läsning

Fjolårets protokoll för 600 mil sedan visar värdena:
CO 2500 varv : 0.2
Co : 0
Lambda : 1.03
HC : 7


Har svetsat i avgassytemet med klamma på ena sidan sonden och svetsat på andra sidan sonden. Detta gäller sonden framför katten som reglerar. Sonden efter katten var bort monterad.

Har hittat felsökningstips på nätet att man kan mäta med multimeter på svart kabel från sonden med bilen på, det skall variera mellan 0.1-0.9V. I mitt fall varierar det 0.06-0.42V

Enligt denna hemsida https://www.givarspecialisten.se/lambdasonder borde min sond visa övre spannet uppemot 0.9V, pga att min bil går fett.
Är detta säker felsöknings metod för att säkerställa att sonden har gått sönder. Går det rädda sonden på något sätt eller är det bara att bita ihop och köpa ny?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164



torbjorn_forsman

#2 » 21:19:42, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken årsmodell är det och hur långt har bilen gått?

Har det hänt något historiskt med bilen som gör att man kan misstänka att lambdasonden har gått åt i förtid (t ex om den någon gång har gått med misständningar pga tändningsproblem en längre tid, om motorn har dragit olja, om någon har hällt konstiga tillsatser i bränslet eller använt oljeindränkt sportluftfilter, om den ofta har kallstartats och stängts av innan den har blivit varm)?

Några saker till kan du kolla innan du dömer ut lambdasonden:
1) Avgasläckage (t ex spricka i grenröret) mellan motor och lambdasond?
2) Fungerar elektriska förvärmningen för lambdasonden? En V50 borde rimligtvis ha övervakning för den och sätta felkod om värmeelementet slutar dra ström, men det är ju lätt gjort att kolla med en tångamperemeter.
3) Skadat kablage, överledning i något fuktigt/saltindränkt kontaktdon eller liknande?

Ska du köpa en lambdasond, så se till att du får tag i en märkesvara (Bosch, Delphi, Denso, NGK m fl).

Edit: ett tips till: Om du har tillgång till oscilloskop, koppla in det till lambdasondssignalen och se hur den pendlar under körning.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sunkann (trådstartaren)

#3 » 22:37:44, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är från 2005, 1.8 bensinare med dryga 21000 mil.

Har ägt den sedan 2018 inga tillsatser i bränslet.
Har alltid dragit olja så jag fått fylla på emellan oljebyte. Bytt olja en gång varje år. Bilen går 5-700 mil om året.

Har svetsat in ny flexmuff bakom katten och bytt resterande bakåt. Kan inte höra något läkage från systemet iaf.

Har ej tillgång till oscilloskop.

Tycker inte den misständer nu eller tidigare.

Den går sällan längre sträckor.

Skall se om jag kan låna en tångampere mätare på jobbet och mäta elementet, vad borde det dra?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

magloman

#4 » 22:59:01, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går ju fett. Har du svetsat nära sonden är den kanske trasig. Går bara mäta på smalbandslambda såsom du säger. Torde vara bredbandslambda på den där.
Har den 5 eller fler kablar är det bredband.

4 eller färre= smalband(mätbar).
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

nimrod_pro

#5 » 23:21:49, 27-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu vill jag inte måla fan på vägg men dessa motorer är inte roliga när man får dessa problem med avgasvärden ska man dra öronen åt sig för jag gissar att det är en v50 1.8 med fordmotor som man satt volvomärke på, samma motor i ford focus mfl.. Denna motor är behäftad med en rad mekaniska problem som kan ge dessa problem trots att service har skötts.
Gjorde en halv motorrenovering på vår 2007 års modell för ca 6 månader och många timmar research då vi uteslutit de vanligaste felkällorna som otätt avgas, lamda osv.
Lambdasond till dessa är inte heller lätta att få tag i via vanliga kanaler då den verkade vara restad konstant när vi höll på. Det du kan göra är att koppla upp den mot diagnosverktyget Volvo Vida, läs sedan ur värdet för korrigering av bränsleblandning. om den ligger och maxar på att dra ner så kolla bränsletrycket, är det inom spec så har du nog tyvärr något av nedanstående problem som du får ta ställning till om det är värt att göra något åt.

Söker man på fordmotorn så ångrar man sig att man sitter med en 1.8. och om man byter till en annan motor kan man räkna med samma problem igen om den inte har fått nya kolvringar.

1. Axeln som vrider virvelspjällen lossnar från vakumklockan och gör att insugskanelerna är blockerade när de inte ska osv. Detta går "lätt" att åtgärda dock måste insuget av för att komma åt spjället vilket är ett helvete. Insuget sitter med undefär 12 m6 som man bara kommer åt genom att ha flera olika förlängare mer matchande längd då man ska förbi insugskanalerna och samtidigt få plats med verktygen mellan insug och front. Insuget har gummipackningar överallt och inga papperspackningar vilket är tacksamt

2. EGRen och dess passage sätts igen pga oljeblandat sot.

3. Olja i nedre delen av insuget, akumulerade över flera månader leder detta till slut att oljan följer med insugsluften. Detta beror på att kolvringarna inte tätar som de ska då man vid tillverkning prioriterade låg friktion vilket leder till att med åren blir läckaget så pass stort att mer olja letar sig ut än vad oljefällan klarar av att ta hand om. Töm insuget besikta och sätt ut på annons om detta är fallet. Vid värre slitage letar sig olja in i förbränningsrummet från cylinderväggarna då oljan inte skrapas av som den ska och du har ännu värra "blowby" . Du kan ofta bra komp trots detta då ringlandet är oljebelagt.

5. Ventilstyrningarna slits ut på topparna och oljan letar sig ner via ventilskaften, det händer även att det bränns hål på avgasventilerna då de inte kyls tillräckligt när styrningarna tar slut. Samma sak här som att byta motor, om man inte köper ett renoverad topp med nya styrningar så hamnar man säkerligen i samma sits igen.

Det vi gjorde till slut för att få igenom den genom besiktning var balnd annat att riva av toppen, sätta nya tätningar, fick byta en bränd ventil och fräsa om ett säte och slipa in alla ventiler på nytt. Göra rent allt åter igen. Kollade cylinderloppen gott om honing kvar i loppen och inga vändkanter trots höga mil vilket inte är konstigt om det är ett väldigt lätt ringtryck.
Ford har till och med sparat in på kilvevaxel på denna motor, kamaxeldrivningen är flytande och drevet hålls på plats på vevaxeln med två diamantimpregnerade friktionsbrickor som ska bytas om de lossas. För att montera ihop motorn behöver man motorlåsningsverktyg och tolkverktyg som stoppas in i bakkant på motorn.

Jag hjälper gärna till om du undrar något speciellt då det har skruvats många timmar med denna motormodell.
Christoffer

4 personer gillar det här inlägget.
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#6 » 08:33:36, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förvärmningen borde dra några A direkt efter start med kall lambdasond men strömmen sjunker snabbt och den kanske drar några tiondels A när allt är varmt.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

sunkann (trådstartaren)

#7 » 11:06:21, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte en ny lambda sond från givarspecialisten och testade idag.
Har fått låna en bredbandslambda att mäta med.
Vid varmkörd motor håller den lamba 1 och när man varvar upp går den fetare ju mer varv den får för att hamna på 0.84 vid 2500 varv.
När jag släpper av så hamnar lambda på 1.06 för att stabilisera sig på 1 när den gått på tomgång en kort stund.

Provade med den gamla sonden och den beteer sig likadant, så borde vara annat fel än sonden.
Det kommer mkt avgaser vid varv.

Skall via jobbet få hjälp att felsöka med Autocom, kan den läsa av parametrar för att se aktuellt värde samt bör värde för dom olika sensorerna. ?

Finns det uttag på bilen för att mäta bensintrycket.?

Motorfästet på höger sida har jag lossat för att knuffa fram motorn så jag kunde ta upp grenröret via motorrummet, (för info om det kan ha någon betydelse för vidare felsökning).

Eller är det inget att be för och börja riva insug och leta olja.?
sunkann
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:20:44, 28-10-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 164

torbjorn_forsman

#8 » 11:43:32, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lambdasonden du köpte, vad var det för fabrikat på den?

Ja, Autocom kan visa alla mätvärden från givare mm som bilen behagar skicka ut via OBD-uttaget.

I och med att bilen går lite och mest i småkörningar så kan man ju misstänka t ex igengrodd vevhusventilation eller fastbeckade kolvringar. Det kan vara värt att prova att göra ett oljebyte (då till en olja med bra sotlösande egenskaper, t ex en billig helsyntetolja) och sedan köra flera timmar i sträck med full landsvägsfart och se om några avlagringar släpper. Om den nya oljan blir svart nästan på en gång så är det ett tecken på att det fanns mycket avlagringar i motorn.
Kolla innan dess med Autocom att motorn verkligen kommer upp i full arbetstemperatur (lita inte på tempmätaren på instrumentbrädan, den kan ha ett stort "dödband" ) , och byt termostat i annat fall.

Det är sällan det finns mätuttag för bränsletryck på så moderna bensinare. Om den har ett "normalt" byggt bränslesystem med bränsletryckregulator i ena änden av fuel rail så kan man vara rätt övertygad om att bränsletrycket är korrekt, om det kommer bränsleflöde genom returledningen från regulatorn och man hör att det skvalar i regulatorn när bränslepumpen är igång. Ev vakuumslang mellan regulator och insugningsrör måste förstås också sitta på plats och vara hel. Vill man mäta bränsletrycket så kan man lätt göra det "indirekt" genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning. Typiskt är 1-1,5 A "tomgångsström" plus 1 A per bar bränsletryck.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

MaChrill

#9 » 02:09:02, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den går tokfett, du hade ju bra värden för 600 mil sen, kolla självklarheter som igensatt luftfilter, läck på avgas - sätt en trasa i avgaset, mät med 4-gasmätare. Dålig spridare, är det en bi fuel ? Återställ ECM och kör en runda. För mycket bränsle eller för lite luft, eller kass lambdasond,
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

nimrod_pro

#10 » 22:35:25, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur har det gått fölr dig sunkann, kommit närmare någon lösning?
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ram1 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se