Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VAG Kamrem 2,0 tdi 2015

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Perssson (trådstartaren)

#1 » 11:57:03, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en diesel-Octavia från 2015 som nu gått 16000 mil.
Bytesintervallet på kamrem är 21000 mil, inget åldersintervall. Vågar man köra så länge eller bör man byta innan?
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 12:03:04, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många motorer säger VAG att remmen ska "inspekteras" vid service men det finns inget fast bytesintervall. Så länge remmen är fri från torrsprickor och inte ser fransig ut i kanterna, det är rent och framför allt fritt från olja omkring den, och spännrullar mm är i bra skick med glappfria lager, så vågar man nog köra ett tag till. Men tveka inte att byta rem och spännrullar på en gång om något inte ser bra ut. Och åtgärda då också ev oljeläckage och se till att tvätta rent ordentligt däromkring.
Du kan ju alltid köpa hem en sats med rem och spännrullar så den finns hemma när det är dags för byte.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nixs

#3 » 12:58:54, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag säger byt!

Gjorde bytet i förtid på min Passat vid 14.000 mil eftersom lillebror hade en passat med 19.000 + mil och vi gjorde båda samtidigt.
Min vattenpump var på god väg att ge upp, den drivs av kamremmen och belastning på lagringen är ganska hög.

Intervallet är väl UPP till 21.000 mil OM du har väldigt fint och ren omgivning men minsta vägdamm, smuts mm i luften börjar snart påverka och jag har för mig att den skall inspekteras varje år och/eller 1500 mil efter att ha passerat 10-14.000 mil någonting.

Ta det inte för hård fakta, minnet är som det är och jag har inte möjlighet att leta fakta nu heller.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ammatören

#4 » 13:42:33, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du börjar fundera på kamremsbyte, BYT annars slutar det på såvis att du inte törs köra bilen. Remsats å pump kostar förståss men de e ändå billigare än att fördelningen rasar pga. t.ex. vattenpumpen

1 person gillar det här inlägget.
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

kimmen

#5 » 14:01:56, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

9 år. Byt….
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."

1 person gillar det här inlägget.
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

tortap

#6 » 14:41:00, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte vid 18000 på Audin och igen vid 31000
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

nixs

#7 » 15:45:48, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog 6 timmar att byta på de 2 bilarna vi gjorde det på och vi stressade då inte.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#8 » 15:56:26, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man bör inspektera vev och kamaxeltätningen oxå och ev byta. Är det en EA189 motor är risken stor att någon läcker. Vanligt dom läcker och smidigt byta samtidigt. De nya är av en bättre modell.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ähee

#9 » 16:14:17, 28-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även jag säger byt,
Jag har själv bytt på nästan alla bilar en ägt pga att en vill vara säker på att det är bra grejer, att byta kamremssats kostar ganska lite i jämförelse med en trasig motor.

Min tanke är att även om biltillverkaren säger ett visst år eller miltal så ställer jag frågan, kommer biltillverkaren fixa min bil om remmen går sönder i förtid, svaret är ju nej.

Såg på jobbet en vw som skulle komma in för ett bokat kamremsbyte, samma dag den var bokad kom den med bärgare in och tänderna på remmen var i smulor, den åker nog på skroten.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

1 person gillar det här inlägget.
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Perssson (trådstartaren)

#10 » 12:33:42, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Entydigt svar! Men ja skulle aldrig frågat, nu blir man ju som sagt här nojig och vågar inte köra bilen :razz:

Kommer inte byta själv utan de får någon verkstad göra.. men de är kamrem, vattenpump, vev- och kamaxeltätningar man ska se till att få gjort då.. är de nå mer man borde tänka på i samband med byte?
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

bert

#11 » 13:41:19, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Multiremmen med för den är ju ändå borttagen
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

kimmen

#12 » 18:17:02, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur det är på din motor, men sitter det några brytrullar så byt dom
På gamla Volvos är det den som brukar förorsaka kamremshaveri, rullen stannar och remmen nöts av (inte spännrullen)
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

Murre o2

#13 » 20:02:19, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hände mig mig en gång på en SAAB, en brytrulle skar tvärt så multiremmen slets av och laddning, styrservo och vattenpump som drevs av remmen lade av. Blev att reparera på en stormarknads parkering då det inte var körbart utan vattenpumpen...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ähee

#14 » 22:16:22, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byter alltid kamremssats och vattenpump (i dem fall vattenpumen drivs av kamremmen). Kamremsatsen ska innehålla rem och alla spännare och löphjul.

Har haft en vag bil som vattenpumens lager blev kass på, den började läcka såpass att att inte vara körbar längre (en dunk per körning). Kamremmen klarade sig från att hoppa. Bytte vattenpump och kamremsats sen var det bra.
Så därför kommer jag aldrig att snåla på att inte byta vattenpumpen vid kamremsats.

Edit som redan nämnts, multiremem är bra att byta samtidigt. Speciellt på vissa finns risk att multirememen trasslar in sig i kamremmen om multirememen går sönder.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#15 » 22:20:38, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perssson skrev:Entydigt svar! Men ja skulle aldrig frågat, nu blir man ju som sagt här nojig och vågar inte köra bilen :razz:

Kommer inte byta själv utan de får någon verkstad göra.. men de är kamrem, vattenpump, vev- och kamaxeltätningar man ska se till att få gjort då.. är de nå mer man borde tänka på i samband med byte?


Byt inte vev- eller kamaxeltätningar om de verkar perfekt täta. Det blir bara risk för helt onödigt läckage om verkstaden råkar klanta sig vid bytet.
Och se som sagt till att byta ev spännrullar som börjar verka tveksamma, och var NOGA med rengöring av allt innanför kamremskåpan.
Köp kamremssatsen inkl spännrullar mm av något pålitligt märke (t ex SKF, Gates, Contitech). Mycket möjligt att det finns en sats som även innehåller vattenpump.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se