Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Luft i bromssystemet

20 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

Michael Meier

#16 » 23:18:48, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst, 8bar är mye, som du skriver, det blir mindre kladdigt med anpassat tryck :thumme:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



torbjorn_forsman

#17 » 23:33:34, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet en som lyckades spränga bromsvätskebehållaren på en gammal Land Rover med en "riktig" bromsluftare som bara lade på ett par tiondels bar. Men även den plasten var nog sprödare än när den var ny...

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ammatören

#18 » 09:18:52, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm. fiat 127 bromsar luftas enkelt och snabbt om allt är i skick.
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

Murre o2

#19 » 09:28:30, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får mig att minnas ett liknande problem på jobbet en gång med ett doserings system som inte ville pumpa. Jag konstruerade en tryck sättning av en 25 kg plastdunk med sulfonsyra. https://masterchem.fi/sv/produkt/sulfon ... 5329-14-6/. För att försöka lufta komplicerade pumpsystemet. Hade min favorit mek till hjälp när vi lade på tryck och ökade det. Men dunken sprängdes vid om jag mins rätt runt 4 bar och vi och rummet dränktes i syra :uupps: Inte min bästa ide! Hade inte meken, Frasse, hållit tyst om det hela utan krävt tillbuds rapport som reglerna krävde hade det blivit stor circus när tillbuds rapporten nått ledningen. Men som enda gången sopade jag händelsen under mattan, vi duschade, bytte kläder, spolade rent rummet och utrustningen och fixade problemet på de vanliga men arbetskrävande sättet genom att plocka isär och leta efter stopp i någon ventil. Men plast är inga bra tryck behållare :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#20 » 10:23:42, 06-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sulfonsyra ?

Det låter åt det milda hållet, samarbetspartner i jobbet kan aldrig överskattas men det är besvärande när h#n sätter sei i hörnet på rummet med armarna i kors och vägrar samarbeta.

Än värre när h#n springer ut med flyktbeteende.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se