Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Luft i bromssystemet

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

nimbus (trådstartaren)

#1 » 17:24:31, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Jag håller på att lufta bromsarna på en nyligen köpt gammal Fiat. Bromsarna har inte fungerat i min ägo. Nya bromscylindrar bak och nya koppar rör. Luften vill inte försvinna i ledningarna framåt hurlänge jag än luftar.
Det är som att den drar in luft via huvudcylinder.
Kan luft läcka in i en port trots att ingen vätska läcker ut? Eller läcker det in luft i kolv änden?
Pedalen känns svampig men går inte i botten så visst tryck finns
Inget vätske läck nånstans allt är torrt.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"



bert

#2 » 18:18:42, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provat och trycka bromsvätska baklänges?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

nimbus (trådstartaren)

#3 » 18:42:45, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja har provat trycka baklänges men det behövs en manuell luftning efteråt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

torbjorn_forsman

#4 » 22:45:49, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del bromshuvudcylindrar, i synnerhet sådana som är avsedda att sitta ihop med ett vakuumservo, har dubbla packningar längst ut (närmast tryckstången från pedal/servo) och ett mycket litet lufthål borrat ut till det fria mellan de packningarna. Oftast mynnar hålet på undersidan av cylindern ungefär vid flänsen mot bromsservot. Hålet är bara kanske 0,5 mm i diameter så det syns inte om man inte verkligen letar efter det, och det blir lätt igensatt av rost eller smuts. För att inte tala om att det kan råka bli övermålat om någon har renoverat och snyggat upp cylindern. Det där hålet måste vara öppet för att cylindern ska fungera som den ska. En av de saker som kan hända om det är stopp i hålet är, att vakuumet i servot suger ut bromsvätska ur cylindern.

Gamla Fiat har ofta långa tygomspunna gummislangar mellan bromshuvudcylindern och behållaren. Om de är dåliga, är det inte omöjligt att det kan sugas in luft den vägen, i synnerhet om någon tätning i huvudcylindern dessutom är halvdålig vilket brukar synas på att vätskan rörs om i bromsvätskebehållaren när man pumpar med pedalen.
Om de där slangarna måste bytas, så se till att få tag i slangar som tål bromsvätska. Alltså inte vanliga olje- eller bensinbeständiga slangar av nitrilgummi utan snarare naturgummi, EPDM eller liknande.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#5 » 22:56:16, 03-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med "gammal Fiat"?

En klenod eller nygammal -90-talare?
Fiat hade en del goa bilar på 1950-1970 tal.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

nimbus (trådstartaren)

#6 » 15:43:19, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fiat 127, hade en sån när jag precis tagit körkort.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

3 personer gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Ammatören

#7 » 18:02:59, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

om det inte kommer luftbubblor ur nipplarna mera så då finns inte luft mera i systemet, 127;an har en sån enkel automatjustering på bromsbackkarna som kan gå sönder, då känns det som luft. Gör så att du kniper åt en bromsslang i taget tills du märkär att predalen blir hård då vet du var du skall leta.
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

nimbus (trådstartaren)

#8 » 22:45:30, 04-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset men det slutar inte komma bubblor när man luftar med pedalen
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Michael Meier

#9 » 08:14:49, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser skicket ut, kommer du åt att plocka bort huvudbromscylinder?
om du tillsätter lätt övertryck på burke med vätska och returnerar pedalen långsamt?

Använd hellre ett däck som trycksättar än ett nervöst avtryckarfinger på däckpåfyllaren..

Antagligen drar pedalfjädrarna starkt och manchettätningarna orkar inte hålla emot åt fel ledd, kan vara skräp på cylinderväggarna eller så är det dags att byta tätningar.

Antagligen en ¾" anges ibland 19mm och 19,05mm så ny eftermarknad eller en sats med fyra manchetter och två till sugledningarna.

Ebay,eller mekonomen, kanske en lokal firma som meckar bromsar? Prislapp på satsen varierar säkert mellan 100 till 500:- beroende på intresse noname huvudbromscylinder borde inte kosta under 500:-
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ammatören

#10 » 09:32:30, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vilja påstå att om luftbubblor kommer hela iden så ta bort huvudcylindern och kolla den,finns inte många andra ställen luft kan komma in i systemet
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

Murre o2

#11 » 09:39:31, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett problem med att lufta broms systemet genom att trampa på bromspedalen i botten är att normalt så går det inte att trampa ned den så långt, därför byggs det upp avlagringar i den delen och när man sedan trampar så tätningarna möter avlagringarna så slits kolvens tätningar och det går inte att få ordning på det hela utan att demontera huvudcylindern, byta ut den eller hona och byta alla tätningar. Så inget ovanligt problem.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Michael Meier

#12 » 11:06:59, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, och när man pumpar hela sträckan vid luftning vilket man inte gör vid bromsning så märks veka manchettätningar tydligt.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nimbus (trådstartaren)

#13 » 21:13:19, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftat med övertryck i burken har jag inte testat. Kanske är tätningarna slut, kanske mest sannolikt
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Michael Meier

#14 » 23:01:42, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert sämre än nya..

Det blir undertryck vid manchettätningarna när kolven backas vid luftning, lägger man på ett lätt övertryck 1,5bar så hinner vätskan ner, backar man kolven saktare återfylls cylinder med lägre eller inget undertryck.

Vid normal bromsning returnerar slavcylindrarna trycksatt vätska, så då blir det heller inte nå undertryck, du stressar manchetterna mera nu när du luftar.


Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

meken49

#15 » 23:14:42, 05-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Hur ser skicket ut, kommer du åt att plocka bort huvudbromscylinder?
om du tillsätter lätt övertryck på burke med vätska och returnerar pedalen långsamt?

Använd hellre ett däck som trycksättar än ett nervöst avtryckarfinger på däckpåfyllaren..

Antagligen drar pedalfjädrarna starkt och manchettätningarna orkar inte hålla emot åt fel ledd, kan vara skräp på cylinderväggarna eller så är det dags att byta tätningar.

Antagligen en ¾" anges ibland 19mm och 19,05mm så ny eftermarknad eller en sats med fyra manchetter och två till sugledningarna.

Ebay,eller mekonomen, kanske en lokal firma som meckar bromsar? Prislapp på satsen varierar säkert mellan 100 till 500:- beroende på intresse noname huvudbromscylinder borde inte kosta under 500:-

Jag vill varna för att använda däcket som trycksättare. Gjorde det en gång med 2 Bars tryck på en gammal Opel Zafira. Det bara small till, sedan var både jag och motorrummet helt nerkladdat med bromsvätska. Bromsvätskebehållaren var nog lite skör i plasten :smile: . Sänk trycket i däcket till runt 1 Bar så borde det fungera.
meken49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:19:18, 08-11-2015
Ort: Kramfors kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 850 Implematic Livedrive -61, Agria 2800D Berning Di 8-63, Agria 2800D Berning Di 10 -64, Agria 2800 D Hatz 10 hk -64.
Snöslunga Toro 828 , Snöskoter Ski-Doo Trapper -86.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bray65, Joe, orjki571 och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se