En del bromshuvudcylindrar, i synnerhet sådana som är avsedda att sitta ihop med ett vakuumservo, har dubbla packningar längst ut (närmast tryckstången från pedal/servo) och ett mycket litet lufthål borrat ut till det fria mellan de packningarna. Oftast mynnar hålet på undersidan av cylindern
ungefär vid flänsen mot bromsservot. Hålet är bara kanske 0,5 mm i
diameter så det syns inte om man inte verkligen letar efter det, och det blir lätt igensatt av rost eller smuts. För att inte tala om att det kan råka bli övermålat om någon har renoverat och snyggat upp cylindern. Det där hålet måste vara öppet för att cylindern ska fungera som den ska. En av de saker som kan hända om det är stopp i hålet är, att vakuumet i servot suger ut bromsvätska ur cylindern.
Gamla Fiat har ofta långa tygomspunna gummislangar mellan bromshuvudcylindern och behållaren. Om de är dåliga, är det inte omöjligt att det kan sugas in
luft den vägen, i synnerhet om någon
tätning i huvudcylindern dessutom är halvdålig vilket brukar synas på att vätskan rörs om i bromsvätskebehållaren när man pumpar med pedalen.
Om de där slangarna måste bytas, så se till att få tag i slangar som tål bromsvätska. Alltså inte vanliga olje- eller bensinbeständiga slangar av nitrilgummi utan snarare naturgummi, EPDM eller liknande.