Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ford connect problem med DPF vaporizersystemet

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 11:15:27, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en bil på jobbet,,,, Connect 2012 1,8 motor P9PC 66kw. Felkod P269F. En av säkringarna går så det blir Exhaust after treatment glow plug – open circuit. Har kollat så spridaren inte är blockerad med en tryck/vakuum pump. Mätte motståndet i glödstiftet till ca 1 ohm. Men det var ju då det var kallt så det kanske kortsluter då det värms upp? Så hur ska man på ett säkert sätt kolla stiftet? Har bytt denna grejen på en annan bil då den var blockerad och det är inget roligt att komma åt och få loss. Så ser gärna att slippa byta i onödan då den även är ganska dyr.Finns ju också en liten pump som kanske kan ställatill det. Men jag har inte något passande schema att kolla hur den är kopplad i detta fall. Dvs om den också går på samma säkring?
Har satt i en ny säkring och kopplat bort Vaporizern tillfälligt för att se om säkringen går då också men datorn kanske inte försöker starta pumpen då den känner av brottet till glödstiftet?
Tacksam för info om dessa problem!

Bild
ps Hittade ett schema men vet inte om det stämmer med denna bilen.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



torbjorn_forsman

#2 » 18:25:25, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prova att lura datorn genom att koppla in t ex en H1-lampa istället för glödstiftet.

Om du har tillgång till ett kraftigt strömbegränsat nätaggregat, så lägg på 12 V på glödstiftet från det och mät vad det blir för ström.

Går det att hitta någon tillräckligt ny Ford TIS på lagom skum fildelningssajt, som innehåller elschemor mm för den där bilen? Den TIS jag har täcker bara fram till 2004.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#3 » 19:27:24, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra förslag! Det har jag inte tänkt på själv att man kan lura datorn så. Har tyvärr inget sådant aggregat men kom att fundera på om jag skulle koppla tillbaka glödstiftet och hänga på ampklämman som kopplad till PicoScopet spelar in då jag försöker köra en tvångsregenerering via skannern? Den hinner väl uppfatta strömförbrukningen även om säkringen går?
Jag är lite tveksam till dessa fildelningssajter då jag är rädd att få in något otrevligt virus eller liknande i datorn. Annars är det ju en möjlighet
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#4 » 22:06:09, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd en slaskdator som du inte behöver dra dig för att installera om när du surfar på fildelningssajter. Hellre med t ex Linux än Windows.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Fuskmek (trådstartaren)

#5 » 07:11:17, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkommer med hur det gick (åtminstone just nu!)
Provade med lamptricket enligt Torbjörns förslag och den lurade datorn så den försökte göra en regenerering utan att säkringen gick :thumme: Tog bort lampan och provade med originalkopplingen och Pico med en 60A tång på.Då gick säkringen direkt men tången var ju alldeles för liten att mäta strömmen . Dock visade den ju att det var glödstiftet som orsakade kortslutningen. Beställde en billig förångare från Trodo. Skiljer mycket i prislägen så man kan ju undra varför. Började byta den i går och det blev en besvärlig uppgift. Trångt som :djaevul:
Var tvungen att såga av den utanför muttern som håller den mot katten. Fick också såga av en 22mm blocknyckel i lämplig längd för att med ringsidan försöka bända loss muttern. Trångt ja.
Fick bort den efter att ha värmt med gasolbrännaren en stund. Skulle sätta dit den nya men gick inte att få dit då ett fäste till katt o grenrör var i vägen! Plus att drivaxeln nästan blockerar all åtkomst. Blev att offra en 13 blocknyckel och kapa till den och svetsa på en hylsa så att jag kunde ta den tredje muttern på avgasflänsen. Den som är placerad så den inte går att komma åt på baksidan flänsen !! Men efter mycket svärande gick det till slut att montera. Så ett tips till den stackare som ska byta en sådan nån gång. Ta bort drivaxeln och gör jobbet på¨en dag då du har tid och gott humör!! Plus tillgång till verktyg du kan modifiera utan att falla i gråt!
Gjorde en statisk regenerering och det verkar fungera utan nya felkoder. (Hittills i alla fall!)

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se