Jag gör ju 10 års service på Amazonen genom att byta alla gummidetaljer i bromssystemet.
Jag har alltså 1-krets på bilen.
När det hände för första gången så resulterade det i hysteriska bromsar på vänster fram.
Jag fick ju alla de vanliga förslagen på "bromsvätska på bromsbanden", "felmonterat backarna", "det kärvar"
Var rätt säker på att inget av detta var orsaken men gjorde en dubbelcheck och alla satt rätt och gled fint.
Fick även info om att (metalldelen) bromsbanden sliter ner skölden och kommer i fel läge så kan detta uppkomma.
Efter några år så tröttnade jag på fenomenet och gav mig fan på att det skulle fixas. Innan bytet av gummi så var allt frid och fröjd så felet uppkom efter bytet.
Att slipa och svets om sköldarna låg långt bak i listan.
Så kanter på trumma slipades ner, bromsbanden jämnades till, bromsskölden kunde vicka lite (tjockt med 2-k lack underlättar inte att åtdragningsmomenten blir korrekta över tid).
Allt kontrollerades innan återmontage men resultatet var negativt. Hysterisk vänster fram.
OK. Jag är en idiot och måste agera därefter.
Hur löser man ett problem när man inget kan?
Jo man tar återigen fram VOLVOs gröna häfte (som varit framme nästan hela tiden) och läser det.
Denna gång med fingret under VARJE ORD!
Infon som står där är den jag använt varje gång MEN "va fan skriver dom här!"
Dra åt bromsbanden tills dom låser hjulet och backa 8 steg (eller om det var 12)
På alla bilar jag meckat med så backar jag 3 steg.
Så jag gör som det står och vips. Bromsarna fungerar som tänkt!
Min "förklaring" på fenomenet är att backar man för lite så kommer "hela" ytan på bromsbandet emot trumman och då låser trumman hysteriskt.
Backar man mera så träffar bromsbanden trumman "lite i taget"