Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Amazon bromsar

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 19:35:07, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör ju 10 års service på Amazonen genom att byta alla gummidetaljer i bromssystemet.
Jag har alltså 1-krets på bilen.

När det hände för första gången så resulterade det i hysteriska bromsar på vänster fram.
Jag fick ju alla de vanliga förslagen på "bromsvätska på bromsbanden", "felmonterat backarna", "det kärvar"
Var rätt säker på att inget av detta var orsaken men gjorde en dubbelcheck och alla satt rätt och gled fint.
Fick även info om att (metalldelen) bromsbanden sliter ner skölden och kommer i fel läge så kan detta uppkomma.
Efter några år så tröttnade jag på fenomenet och gav mig fan på att det skulle fixas. Innan bytet av gummi så var allt frid och fröjd så felet uppkom efter bytet.
Att slipa och svets om sköldarna låg långt bak i listan.
Så kanter på trumma slipades ner, bromsbanden jämnades till, bromsskölden kunde vicka lite (tjockt med 2-k lack underlättar inte att åtdragningsmomenten blir korrekta över tid).
Allt kontrollerades innan återmontage men resultatet var negativt. Hysterisk vänster fram.
OK. Jag är en idiot och måste agera därefter.
Hur löser man ett problem när man inget kan?
Jo man tar återigen fram VOLVOs gröna häfte (som varit framme nästan hela tiden) och läser det.
Denna gång med fingret under VARJE ORD!
Infon som står där är den jag använt varje gång MEN "va fan skriver dom här!"
Dra åt bromsbanden tills dom låser hjulet och backa 8 steg (eller om det var 12)
På alla bilar jag meckat med så backar jag 3 steg.
Så jag gör som det står och vips. Bromsarna fungerar som tänkt!
Min "förklaring" på fenomenet är att backar man för lite så kommer "hela" ytan på bromsbandet emot trumman och då låser trumman hysteriskt.
Backar man mera så träffar bromsbanden trumman "lite i taget"
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



rospigg

#2 » 22:03:23, 09-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade ut för hysteriska bromsar på en Duett, där det var vänster bak som plötsligt och tvärt låste hjulet.
Felet jag fann var att backarna nött gropar i bromsskölden, där de hölls kvar tills bromstrycket fick dom att "smälla" ut mot trumman.
Det var inte alls självklart att hitta felet, då allt var schysst och fungerade som det skulle.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Michael Meier

#3 » 09:28:51, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV, sitter justeringen mittemot slavcylindern?

Ingen backlåsning på slavcylinder utan fjädrarna drar ihop kolvarna maximalt?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Ammatören

#4 » 18:09:28, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant med "hysteriska" trumbromsar, jag har aldrig varit med om att backens anligg mot bromskölden har nött så djupa spår att bromsbacken sprätter till och nitar fast sig i trumman . men allt e möjligt i gammelbilvärden. Däremot har jag många gånger varit med om att för stort spel mellan backen å trumman förorsakar "hysteri" jag brukade alltid spänna ut backarna allt vad det gick och sen lossa tills trumman snurrade ok, men obs fabriken har för det mesta rätt, En sak som gjordes förr det var att backens "krökning" anpassades till trumman det sågs som ett mycket viktigt moment och jag har alltid gjort det. Min uppfattning e att bromsarna blev jämnare och justeringen exaktare om anpassningen gjordes
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

QV_ (trådstartaren)

#5 » 19:45:44, 10-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:QV, sitter justeringen mittemot slavcylindern?

Ingen backlåsning på slavcylinder utan fjädrarna drar ihop kolvarna maximalt?


Cylinder uppe och justering nere.
Slavcylinder från 60 talet med ett hål rakt ut i bromsledningen. Inget rörligt alls förutom de 2 kolvarna.
Fjärdern drar ihop så mycket det går innan mekaniken tar emot, som det är tänkt.
Tror nämligen att kolvarna inte bottnar mot varandra utan det finns ett spelrum på c:a 1 cm.
Men det är vad jag tror. Har ju kört några hundra mil efter jobbet och bromsarna är så snälla dom skall vara.
Den var i Finland i sommras och fick åka en dryga 80 mil i det landet.

Kan ju tillägga att när bromsarna var "hysteriska" så (om man vågade) så drog man upp farten till runt 100.
Höll hårt som f.... i ratten
Bromsade hårt ned till 10 km/h
Nu var bromsarna helt OK i 2km till dom svalnat, då vart de hysteriska igen.
Men efter den hårda inbromsningen tog de mjukt och fint, men inte så länge.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

MaChrill

#6 » 01:48:58, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det en fråga inbakad här någonstans, eller är kontentan att man bör följa verkstadshandboken ?
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

rospigg

#7 » 08:29:07, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den här tråden delades från en tråd om en Volvotraktor med hysteriska bromsar, därav "ickefrågan"

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

kimmen

#8 » 10:13:46, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag mins rätt, då satt det en nästan fyrkantig stor bricka med ett stort hål i, den brickan ska backen gå emot.
Brickan är inte liksidig, utan är lite konvex på ena sidan och plan på andra sidan, vilken som ska vara framåt mins jag inte, skrapa fram pilen som finns på brickan och vänd den framåt
Vid dom där problemen då skiftade man prylarna från ena sida till andra sidan, för att se om problemen följde med
"Ett väl definierat problem är ett till hälften löst problem."
kimmen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:04:10, 18-01-2008
Ort: Stockholm N

QV_ (trådstartaren)

#9 » 19:35:56, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pilen på den brickan pekade framåt.
Så inget var felvänt,
Problemets lösning var att backa flera hack på justerskruven.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Murre o2

#10 » 19:59:00, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livet blev lättare när det kom skivbromsar fram på Amazonerna... Fast bak bromsarna var ju kvar med sina hårt sittande trummor :smile:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

QV_ (trådstartaren)

#11 » 23:27:38, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om jag håller med om det.
När de var en bruksbil så är skivor OK men som gammelbil är trummor helt klart bättre eftersom bilarna tenderar att stå länge mellan körningarna.
Trummor kräver mindre underhåll.

Att jag gjorde underhåll beror ju endast på att jag valt att behålla 1-krets
Sen så slipper man ju det rätt värdelösa bromsservot som bonus.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Göran Ekman

#12 » 15:34:57, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan alltså förvänta mig problem med bromsarna fram . Har klarat mig hittills. Men skivor utan servo gör att man vid första inbromsningen för säsongen får en liten aha upplevelse,väldigt tung trampat.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: rospigg och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se