Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Olja!

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

Perssson (trådstartaren)

#1 » 21:25:28, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ger upp i googlande efter 'rätt' olja.. är de grufman som gäller eller finns de andra alternativ? Alla oljetrådar blir man ju inte klokare av heller..

wss-m2c930-a 5w20 ska min gt 5.0 2011 

Hittat olja på autodoc, märke mannol och pemco (vill man ens ha såna märken?) som till synes hade rätt spec och viskositet men inte skulle passa min bil enligt regnummer, däremot rekommenderar dom wss-m2c948-b till den bilen, är de nån form av nyare motsvarande klasnsing?. 

/Magnus 
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 21:49:05, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lita aldrig blint på regnummersökningen, i synnerhet inte om bilen är ovanlig eller privatimporterad. Det finns många bakfötter för sådana system att snärja in sig i, precis som det gjorde i de oljerekommendationstabeller i pappersform som låg framme på mackar och biltillbehörsfirmor förr i tiden.

En snabb googling visar att oljor som följer Ford-specen WSS-M2C930-A , så gott som alltid dessutom uppfyller ett antal andra Ford-specar. Jag hittar foruminlägg från så långt tillbaks som år 2012, där det talas om att WSS-M2C930-A är utgången och ersatt av WSS-M2C945-A eller WSS-M2C946-A . Idag kanske även de specarna är ersatta av något modernare. Uppenbarligen är det inget märkligt med en motorolja enligt den specen, så vilken någorlunda modern olja som helst som är avsedd för bensinmotorer med katalysator ska fungera bra i praktiken. Det är ju mer känsligt att följa rätt oljespec om det t ex rör sig om en diesel med partikelfilter.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Joe

#3 » 23:07:11, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt mannol oljor till bilar, litar mer på dom än Feltema's oljor.
Till maskinerna blir det Q8 oljor.
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

Stefan1972

#4 » 09:48:27, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en gammal spec. Som det ser ut ersatt redan då bilen var ny. Den nya är WSS-M2C945-A
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#5 » 09:54:49, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst en vanlig ok kvalitets 5w-30 duger utmärkt.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Robert T

#6 » 10:42:40, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

5w-20 är ju bara för att få så låg friktion som möjligt i motorn. När Upplands Motor började med Ford här i Uppsala så hivade dom i 5w-30 i alla Mustanger dom servade eftersom det var oljan dom köpte i bulk.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Perssson (trådstartaren)

#7 » 10:24:45, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för lite bra svar! Wss-m2c945 och 946 verkar ju inte heller va nån vanlig olja så de finns nå märken att välja på.. Blir nog den där mannol-oljan ändå..
Byta till 5w30 vorde ju iofs fint men man vill ju som inte chansa heller å de blir nå tok
Perssson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:02:43, 18-04-2017
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#8 » 13:17:06, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns inget som kan gå på tok av att bara byta viskositet. Våra europeiska oljor är oftast ljusår bättre än vad de servar med over there ändå.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Patrik440

#9 » 12:55:18, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ford tycker jag skall ha en 5W20 olja till min 4.6 modular men jag hittade en 5W30 som uppfyller övriga specifikationer.

Tror nog inte motorn exploderar utav det. :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Robert T

#10 » 14:03:25, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:finns inget som kan gå på tok av att bara byta viskositet. Våra europeiska oljor är oftast ljusår bättre än vad de servar med over there ändå.


Haha tror du USA är ett U-land eller? Vilken kommentar... Dom byter olja i tid till skillnad mot oss som kör flera år och många tusentals mil mellan bytena så motorn koksar igen. Min BMW ser ut som sk-t under oljelocket, servad enligt bok. Mina jänkare jag haft tidigare har sett ut som nya under locket.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#11 » 15:05:34, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har inget med u-land att göra så du missuppfattar nog saken rejält. USA har alltid haft en oljebyteskultur där de byter ofta och oljan har därför varit ganska enkel. Det är först på senare tid "europeisk" olja har blivit vanlig där också med möjlighet till förlängda intervaller. Så av den anledningen kan det bli konstigt att leta "rätt" olja här eftersom de många ggr har en spec som inte är så vanlig här. Generellt talat alltså. Det är ganska vanligt att man pratar om euro-spec oils därborta.
Att vi har den kulturen med longlifeoljor och långa serviceintervall här är inget jag försvarar alls.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#12 » 16:53:41, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu visade det sig tydligen vara en såndär hopplös motor med nitton kamaxlar och variabla ventiler.
Så jag skulle hålla mig till en 0w-20/ 5w-20 olja ilsac spes GF-4 eller API- sn ( eller högre spec) Skulle tro att majoriteten av 0,5w-20 oljor idag klarar dessa specar.
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

Robert T

#13 » 17:18:13, 02-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Det har inget med u-land att göra så du missuppfattar nog saken rejält.


Du valde nog ett lite enkelt ord som kan tolkas lite olika. Klart det finns bättre oljor men är dom prisvärda för applikationen och är det ett rimligt förfarande vi håller på med här? Alltså bara för att en olja kostar 500kr litern är den inte automatiskt bättre om det gör bilen så dyr att underhålla att man går över till andra bilmärken, t.ex.
Användarvisningsbild
Robert T
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:48:40, 25-08-2007
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

ac tc

#14 » 10:53:25, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I usa kan du få oljan bytt medans du handlar på walmart ( "ica maxi" ) för 2-300 spänn..att kunna få oljan bytt medans man är på lunch eller går på bio gör att longlife liksom inte blir så viktigt.
En annan sak som skiljer är att bränslekvaliteten varierar betydligt mer där vilket frestar på oljan.
Vad det gäller euro oljor eg ACEA oljor så är det nog mest att "gräset är grönare på andra sidan"
Lite om klassning av motor olja: https://www.nosab.eu/publ_dokument/Klas ... roljor.pdf
ac tc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:52:58, 19-02-2014
Ort: Iggesund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: ford 4000

fretchi

#15 » 15:24:53, 03-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robert T skrev:
Stefan1972 skrev:Det har inget med u-land att göra så du missuppfattar nog saken rejält.


Du valde nog ett lite enkelt ord som kan tolkas lite olika. Klart det finns bättre oljor men är dom prisvärda för applikationen och är det ett rimligt förfarande vi håller på med här? Alltså bara för att en olja kostar 500kr litern är den inte automatiskt bättre om det gör bilen så dyr att underhålla att man går över till andra bilmärken, t.ex.


Fast köper man korvmojens (mackens) litersflaskor annat än i nödfall får man skylla sig själv :grin:
Är man förnuftig och köper olja i 20-liters förpackning så är det inga problem att komma ner närmare hundringen per liter i alla fall. Och då har man råd att byta oljan lite oftare också.

1 person gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bm1113 och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se