Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

AC styrenhet/manöverenhet har slutat att fungera V70?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Lars77a (trådstartaren)

#1 » 13:34:58, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Försöker att hjälpa en bekant med en V70 -01 där AC styrenhet/manöverenheten inne i bilen har slutat att fungera.
Den är helt svart, dvs ingenting fungerar.

Han bytte batteri på bilen i höstas.

Finns beg. att köpa men har även läst att byter man batteri kanske man måste uppdatera nån programvara?
Funderar på att köpa en begagnad och testa att byta.
Läste att man böra skruva bort batteripolerna och sedan vänta min 10 min innan man demonterar den befintliga.

Någon som vet?

Tacksam för svar!

Mvh
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet



torbjorn_forsman

#2 » 18:04:38, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att få kontakt med AC:n via OBD?
Är den där V70:n en sån bil som kräver att man gör vissa saker INNAN man lossar batterikablarna (i likhet med t ex Citroën och Peugeot av samma generation, där bilen ska ha stått ett par minuter olåst med alla dörrar stängda så att man är säker på att karossdatorn har gått ner i viloläge innan man gör den strömlös)? Eller att man måste göra något särskilt det första man gör efter att ha kopplat in batteriet? En del bilar kräver ju t ex att man väntar ett par minuter innan man slår på tändningen första gången, eller att man låter den stå med tändningen på en stund innan man startar motorn.
Kolla vad som står i bilens instruktionsbok om sådana saker hellre än att lita på hörsägen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

frippis

#3 » 19:07:07, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om jag minns rätt så får du airbaglampan tänd om du inte tar av batterikabeln först. För tydligen så går canbus signalen till airbagen genom den styrenheten på sin väg. Och den slocknar inte av sig själv sedan.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Lars77a (trådstartaren)

#4 » 18:21:25, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Går det att få kontakt med AC:n via OBD?
Är den där V70:n en sån bil som kräver att man gör vissa saker INNAN man lossar batterikablarna (i likhet med t ex Citroën och Peugeot av samma generation, där bilen ska ha stått ett par minuter olåst med alla dörrar stängda så att man är säker på att karossdatorn har gått ner i viloläge innan man gör den strömlös)? Eller att man måste göra något särskilt det första man gör efter att ha kopplat in batteriet? En del bilar kräver ju t ex att man väntar ett par minuter innan man slår på tändningen första gången, eller att man låter den stå med tändningen på en stund innan man startar motorn.
Kolla vad som står i bilens instruktionsbok om sådana saker hellre än att lita på hörsägen.



Jag vet inte ang OBD, Ja det verkar som det. Läst det på några ställen, inte i instruktionsboken dock... :klia:
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet

Lars77a (trådstartaren)

#5 » 18:22:51, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:Om jag minns rätt så får du airbaglampan tänd om du inte tar av batterikabeln först. För tydligen så går canbus signalen till airbagen genom den styrenheten på sin väg. Och den slocknar inte av sig själv sedan.


Ok, har för mig att airbaglampan är tänd nu, eller felmeddelande- Kan det vara från då dom bytte batteriet?
Lars77a
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:10, 14-05-2018
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fjeddan och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se