Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Golf plus 1,6 TDI Egr problem och motorn startar ej

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Aron99 (trådstartaren)

#1 » 17:32:01, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej maskinister! Som rubriken lyder, felsöker jag just nu en VW Golf Plus från 2012 med 1,6 TDI Motor.

Problemet började med att glödsymbolen började blinka och bilen gick som en potta skit. Till sist dog bilen och det är inte längre möjligt att utföra motorstart- men startmotorn går. Har läst ut felkoderna och den misstänkta boven är kod: P046C00, "Exhaust gas recirculation sensor A".

Har felsökt lite lätt på egr- limpan, och kommit fram till att Egr- spjället funkar när jag kör det med diagnosverktyg, men kopplar jag ut kontaktstycket till spjället får jag felkod på "sensor b". Har skruvat loss spjället och ser att kretskortet är väldigt brännt.

Min fråga är om någon vet vart Sensor A sitter? Får känslan av att både sensor A och B sitter i spjället för respektive ändläge?
Samt varför bilen dör av EGR- problem? Att den går i ett "limp- home" läge och drar ner effekten är logiskt- men tycker inte bilen borde dö av ett sådant fel.

Som tilläggsinfo kan jag meddela att Komplett EGR- limpa är bytt för c.a 5 år sedan på lokal verkstad. Har googlat på reservdelar och verkar bara som de går att få tag i komplett limpa, känns tråkigt att köpa hela den om det bara är fel på spjället.........
Se bifogade bilder :smile:


Bild
Bild
Bild
Bild
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700



torbjorn_forsman

#2 » 17:38:29, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där kretskortet ser inte bränt ut, bara smutsigt. Tvätta ren det och se hur det ser ut efteråt. Vad som möjligen skulle kunna ha tagit skada är någon av de ytmonterade keramiska kondensatorerna, om kortet dessutom har varit dåligt skyddslackat från fabrik.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#3 » 18:10:23, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte bilen gått allt för mycket och den är värd bevara, skulle jag uppsöka närmaste chipstrimmare och ta bort skiten. Slipp problem i framtiden och bli miljöbov.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Aron99 (trådstartaren)

#4 » 18:19:53, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr har bilen gått en bit, och är allmänt anskrämlig, så billigaste möjliga lösningen är att föredra......
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

osla

#5 » 18:38:00, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog ändå det billigaste att ta bort skräpet, verkar som att allt som har med egr och partikelfilter är svindyrt

1 person gillar det här inlägget.
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

torbjorn_forsman

#6 » 19:01:36, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vi har ju också ett annat problem att tänka på. Utan EGR sker förbränningen snabbare än vad motorkonstruktören hade tänkt sig, och det kan bli mer "dieselknack" än vad motorn håller för i längden (risk för t ex sprickor i kolvar och sånt som liknar vad man förr i tiden betraktade som "startgasskador" ) . Man skulle kunna motverka detta genom att låta insprutningen ske senare, men då drar motorn istället mer bränsle.

Partikelfilter var dyra som reservdel för 15 år sedan då tekniken var ny och patent mm höll pirattillverkare borta från marknaden, men så är inte längre fallet idag.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#7 » 19:20:38, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När man chippar byter man mjukvaran som sköter motorn så inga problem.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Ähee

#8 » 20:34:43, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har bara hört detta från någon.
Har en golf år12 1.6 bluemotion. Var inget fel på bilen men jag hade bort insug och gjorde rent det var sotigt, satte en blokeringsplåt i egr rörets anslutning. Tömde parickelfilter och katalysator. Lämna iväg den för optimering och bortprogramering av partikelfilter och egr.
Bilen har nu gått 36k den har gått ett år och ca 2k mil sedan operationen. Går bra ännu, har även gått igenom bess.
Går betydligt bättre efter optimering, mycket mer körbar och det går att köra om med bilen nu även om man inte ser bakåt under tiden. Minns knappt hur den var innan men har för mig att jag kände kraft mellan 2-2.8k rpm, nu orkar den bra från tomgång och blir bara starkare upp till ca4.5k rpm. Sen vet jag inte vad för färg du har på bilden, kan bara nämna att på en vit bil så är den inte längre vit efter 50 mil. :skratta3:
Skicka pm om intresse för vem som optimerade...
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

osla

#9 » 22:02:22, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjorn nämnde det han nu sa även i min tråd om motor renovering på en transit då jag funderar på samma, speciellt dpf eftersom jag hade problem efter renoveringen med felkoder på filtret, böt en givare som brunnit upp och det försvann några koder men en var kvar, så jag blev less och kapade upp det och rensade ur allt, och efter ca 60 mil så har det inte lysit en lampa, men jag bara väntar på det. Så filtret ska då bort i datorn den dagen det börjar jävlas igen, och det ser jag inga bekymmer för morron med.
Men som tf nämner så får ju motorn i sig mer syre då egr, n är pluggade, och om det då kan flytta tändningen lite tidigare kan inte jag svara på, omöjligt är det kanske inte, men som alla vet sprutas ju bränslet in då den cylindern ska tända på en diesel, så tidigare borde den inte bli, men om det kan brinna snabbare och då ändå bli för tidigt, ingen aning.
Efter att tf tog upp det i min tråd har jag sökt lite på Google, men där hittar jag inget som man kan lita på, är mest lekmän som låter som proffs, men torbjorn har jag förtroende för efter man sett alla utförliga svar här på maskinisten, och det låter rimligt, sen vet jag inte om dom som programmerar bort det även ändrar nått mer i datoriet för att kompensera
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

Aron99 (trådstartaren)

#10 » 22:08:23, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är tacksam för era svar, men i första hand vill jag laga bilen, då den troligtvis kommer säljas av ägaren inom något år eller så. Så är det någon som vet- vart "Sensor A" sitter i denna EGR- kretsen? Och om VW:s bilar får så stor påverkan av EGR felkoder att motorn dör utav det?
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Turbodiesel

#11 » 06:50:21, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har svårt att tänka mig egr som problem om den inte ens startar. Prova utan att ha kabeln ansluten, ifall egr-grunkan lastar ned någon viktig försörjningsspänning.

Kretsen är troligen en hallsensor, som läser av en magnet på någon rörlig detalj. En av kondensatorerna ser skadade ut, de kan förvisso kortsluta även om de är ok visuellt.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Aron99 (trådstartaren)

#12 » 14:05:55, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu testat att starta utan egr- ventilen ansluten elektriskt eller på plats- men utan framgång. Hittade ett youtubeklipp med samma motor (se länken) som visar hur felet uppenbara sig första gångerna. I kommentarerna ser de ut som att det hjälpte för dem att byta komplett EGR, eftersom valvet stod fullt öppet och stryper motorn med avgaser.

Men då borde ju motorn fortfarande starta i ett ögonblick kan jag tycka......känns som jag har fler problem i mitt fall. Felsökningen fortsätter........

https://youtu.be/MzATorSxH-M?si=CBzqyeAhJ8xUWf8y
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

torbjorn_forsman

#13 » 14:18:45, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du raderar felkoderna, vilka kommer tillbaks direkt vid första startförsök?
Vad händer om du låter bli startmotorn och försöker rulla eller bogsera igång bilen istället? Någon skillnad på felkoderna då?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Aron99 (trådstartaren)

#14 » 21:30:31, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu när jag kopplat in egr- ventilen på plats igen- återkommer inga felkoder längre.
Bytte bränslefiltret också för att se hur där såg ut i och med att den inte startar.......luftat ordentligt till ht- pumpen (kört elpumpen med diagnosverktyget) men vägrar fortfarande starta. Så nu kommer felkod på trycket i railen vid startförsök. Märkligt att felkoderna på egr: en inte återkommer- det gjorde dem innan egr- ventilen demonterades..........

Får testa bogsera igång den till helgen- jobbar kväll denna veckan så har inte tillgång till en hjälpgubbe nu tyvärr :/
Aron99
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:11:13, 05-02-2018
Ort: Björketorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
Ford 7700

Mf uffe

#15 » 11:35:33, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag vet av egen erfarenhet att exempelvis Citroen och Nissan dieslar inte ens tänder till om egr spjäll/ventil står fullt öppen.

1 person gillar det här inlägget.
Mf uffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:30:38, 19-09-2019
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se