Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Kangoo 2013 Bältespåminnare problem

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Fuskmek (trådstartaren)

#1 » 07:22:35, 23-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ännu en bil på jobbet med lite problem. Kangoo som trots att bältet är använt varnar för att det inte sitter fast. Har inte hunnit titta på den ännu men tänkte fråga här om någon vet hur de fungerar. Jag vill inte greja för mycket med detta då det ju är en skärhets del men om det kan vara något enklare problem.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor



Fuskmek (trådstartaren)

#2 » 12:01:50, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag hittade problemet.En av de mässingfärgade kontakterna på¨bilden var böjd åt sidan så kammen som kommer ner då man sätter fast bältet kunde inte komma åt att dela kontakterna. Bild
Verkar som de är normalt slutna då bältet inte är fastsatt. Höljet på låset var som tur var skruvar på denna då de verkar oftast vara limmade på andra man ser på youtube.
Petade försiktigt så den kom i rätt läge men har inte provkört bilen än. Någon måtta får det vara på frivilligt helgarbete. :mrgreen:
Men passade ändå på att bekräfta ett annat fel på denna bil. Var en felkod också på differenstryckgivaren. Kollade med en endoskop kamera på motorns baksida. Givetvis sitter denna givare på det mest svåråtkomliga stället. Går inte att se något där utan hjälpmedel. Resultatet av kollen var en spräckt slang som jag misstänkte. Hur det ska gå att fixa återstår att se.

1 person gillar det här inlägget.
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

d557017

#3 » 17:11:11, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går att byta slangarna till differenstrycksgivaren på plats, räcker att ta bort inloppsslangen från luftfiltret för att komma åt givaren, men ja det är trångt !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
d557017
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:39:23, 28-12-2007
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Bandschaktare/Bandlastare
Maskin: Scania R142
Fiat 680 DT
JD 450 Backhoe
BMB 230 Bamse
BM 4300
TOS svarv
SAJO fräs
Solberga pelarborr
Sumitomo LS2650FJ2

Fuskmek (trådstartaren)

#4 » 21:20:26, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tror det är något fel på den ena slangen.....
Men nu är det nya på bilen. Inget roligt att byta. Behövde inte ta bort luftslangen på denna då det gick att få ner handen på bilens högra sida vid monteringen. Men lossade dom från undersidan med en extremt lång tång jag lånade. Däremot då jag monterade de nya satte jag på skruvade mini klämmor. Gick någorlunda med tre men den sista j..ades något enormt. Nästan omöjligt att få på ett verktyg som fick plats. Men nu sitter dom på och hittills är felkoderna borta.
Passar på att fråga om det finns någon tång som går att använda till originalets klämmor där det är väldigt trångt om plats?
Fuskmek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:39, 21-02-2011
Ort: Fryksdalen
Maskintyp: Traktor

martin wheelnut

#5 » 21:59:00, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En sån här tång brukar kunna fungera bra på den typen. Hittade denna på Skruvat men finns på fler ställe.
/ Martin

2 personer gillar det här inlägget.
martin wheelnut
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:03:19, 15-08-2008
Ort: Halland, Halmstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350, MF 3635 samt Cat 910.


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se