Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilens dörrhandtag kärvar

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 17:04:12, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Opel Astra 2002, 38 000 mil.
Bilens dörrhandrtag kärvar och fastnar i utfällt läge, måste tryckas in för hand annars låser inte dörren.
Orsak? Damm? Utmattad fjäder? Hur åtgärdar man detta? Har försökt med 556 men får nog inte in det dit det kärvar.
Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



Murre o2

#2 » 19:03:56, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog plocka bort dörr klädseln så du kommer åt dörrlåset från insidan. En del pill men nödvändigt för att finna vad som felas och byta delar om det behövs. Begagnade dörrhandtag/dörrlås på skroten är inte så svåra eller dyra att hitta om det behövs, lås cylindern går att flytta över. Av rost fläckarna vid sidan av låset att döma så kan det läckt in vatten vid låset så du får se hur det ser ut när du öppnat upp.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Mikkel (trådstartaren)

#3 » 19:24:30, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag misstänker att jag måste ta bort dörrklädseln så jag kommer åt. Det kärvar på båda framdörrarna, på andra sidan finns dock ingen rostskada. Jag tror rostskadan är en skada efter ett inbrottsförsök för länge sedan, det kan bidra men jag tror inte det är huvudorsaken. Men jag kör ju en hel del på grusvägar så jag misstänker att det kommit in damm.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Orsa

#4 » 21:35:50, 24-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sannolikt pressgjutgods som ärgat/korroderat av salt och fukt och blivit svullet. Så där fick jag påbakluckan på 945an och isärtagning och motionerande med wd40 och allt annat som kan hjälpa. Det blev bättre än nytt

2 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

torbjorn_forsman

#5 » 09:32:03, 25-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan också vara frågan om plastdelar som har blivit hygroskopiska, dragit åt sig fukt och svällt. Botemedlet är då att plocka loss alltsammans och lägga in sakerna i ugnen på t ex 80 grader över natten, gärna ett helt dygn.

Har man väl plockat loss sakerna kan man ju passa på att rengöra och smörja ordentligt också.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se