Jag vill minnas att VAG på den gamla tiden (80-talet) angav att man skulle kunna vrida remmen 90° med handkraft på 1,6 och 1,8 l bensinare i t ex Golf, men 45° på dieslar.
Som regel duger det dock utmärkt att, med stöd av en del erfarenhet, spänna remmen på känn. Om malande missljud visar sig efter rembytet, så är remmen för hårt spänd.
Ett fall där det trots allt är säkrast att verkligen mäta remspänningen (låna ett SEEM-instrument i värsta fall), är motorer med dubbla justerbara spännrullar (t ex XU9J4 / DFW och en del andra tidiga 16V-bensinare i Citroën / Peugeot-sammanhang). Där kan man påverka ventiltiderna genom att slaka den ena spännrullen och spänna lite mer på den andra. Inställningsmetoden enligt VHB går ut på att först slaka den ena rullen fullt, sedan spänna till ett visst SEEM-värde på den andra rullen, till sist spänna vidare på första rullen till ett annat SEEM-värde. Har man ingen möjlighet alls att mäta remspänningen när man byter rem på en sådan motor kan man klara sig hjälpligt genom att lämna den ena rullen orörd (man måste komma ihåg att antingen inte röra den när man tar bort den gamla remmen, eller märka upp läget noga, ev överföra märkningen till den nya rullen) och bara spänna med den andra. Är man mättekniknörd, överdrivet noggrann eller märker att motorn inte går riktigt som den ska efter rembytet, kanske man kostar på att rigga upp gradskiva och
indikatorklocka för att verifiera att ventiltiderna är rätt.