Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Bilen går ryckigt och tappar orken ibland

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

wipwip (trådstartaren)

#1 » 23:21:22, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,vi har en caddy 2020 som gått 4700 mil på jobbet ,vi hadde den på verkstad för att motorlampan lös på den och det visade sig vara ad blue givaren så d⁶om fick byta hela ad blue tanken , sen blev de bra, men det har kommit nu att den tappar orken i bland och börjar att rycka men har aldrig stoppat helt då men ingen motorlampa , har haft den inne men dom hittar inget vad de kan vara, nu har jag fått höra att när vi fick bilen till jobbet så skulle dom fylla på ad blue men dom hittade inte var man gjorde detta så dom hände de direkt i bränsletank men de va inte så mycket sa dom , min fråga är nu då vad händer med detta när de ligger i tanken ,dom har gjort många tankning efter detta , men vad jag förstår så ligger väl detta kvar hela tiden eller, fins det något man kan hälla i för att allt ska blanda sig typ som k sprit förr då , eller kan man hälla i någon slags stp rengöring så att de försvinner eller måste man riva ner tanken och tömma allt för att de ska bli bra igen
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 23:32:45, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koppla in en OBD-kabel, se först och främst efter om det finns några felkoder (det är inte alla felkoder som tänder varningslampan). Kolla också, under körning, mätvärden som har med motorstyrsystemet att göra, och se om något av dem avviker när motorn börjar krångla.

Jag tror knappast att det blir några långvariga problem för att det finns lite ad blue i tanken. Skulle du ändå vilja tömma tanken så behöver du knappast ta ner den. Troligen finns det en elektrisk förpump i tanken, bygla pumprelät så att pumpen går även med avstängd motor, och lossa en bränsleslang i motorrummet och pumpa ur bränslet genom den.
Är detta inte möjligt, så brukar VAG-bilar praktiskt taget alltid ha en lucka i golvet så det går att lyfta upp tankarmaturen utan att ta ner tanken, sen är det bara att suga upp bränslet med hävert eller liknande, och stoppa ner trasor i tanken för att suga upp det sista.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ähee

#3 » 08:15:48, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle börja med att byta bränslefilter.
Ad blue innehåller till största del vatten och är inte förbränningsbart. Det är även frätande, det finns risk för permanenta skador på högtryckspumpen och spridare.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

Patrik C F Eriksson

#4 » 08:19:12, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har skruvat med ad-blue på Sisumotorer och där har feltankning med adblue i bränsletanken ofta resulterat i havererat bränslesystem. Skulle nog ha det i åtanke vid fortsatt felsökning.
Sitter Bosch på de motorerna.
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962

osla

#5 » 09:54:26, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sägs att AF blå är farligt att få i bränslet, vi har blivit tillsagda av verkar på jobbet att tomma adblå dunkar ska kastas direkt för att man inte ska ta en sån och slå bränsle i
osla
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:58:22, 10-06-2013
Ort: Piteå
Maskintyp: Traktor
Maskin: cat 910
mf590

wipwip (trådstartaren)

#6 » 15:36:53, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

den har precis varit på service så dieselfiltret är bytt på den , men jag tänkte om det fins något medel att hälla i tanken som binder detta så det försvinner typ som k-sprit eller något stp-medel borde väl finnas tycker jag .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

torbjorn_forsman

#7 » 15:55:49, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

K-sprit är ju något man behövde blanda i bensin förr i tiden för att slippa problem med vattensamlingar och isproppar. Men det är många år sedan den behövdes, idag finns ju redan "K-sprit" tillsatt från början i praktiskt taget all bensin. K-spriten brukar som bekant bestå av antingen isopropanol eller etanol, båda dessa har förmågan att blanda sig med både bensin och vatten. Vissa märken av K-sprit innehåller dessutom tillsatser för att kunna (någorlunda) blanda sig med diesel, man får läsa det finstilta på flaskan eller i tillverkarens produktdatablad för att avgöra den saken. Åtminstone vattnet i Ad Blue borde en dieselblandbar sorts K-sprit kunna ta hand om, så länge det inte är för stora mängder. Men jag tror nog ändå på att försöka tömma tanken så långt det går först och sedan använda spriten bara för att ta hand om eventuellt vatten på oåtkomliga ställen i bränslesystemet.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Ammatören

#8 » 08:10:24, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, häll aldrig nåt annat än bränsle i tanken, att tömma tanken är det ända rätta om misstag händer. Men i detta fallet tycks det som om år har gått sen händelsen så kanske man inte behöver tänka på detta, mera då resultatet av feltankningen. Undrar i vilket fall som hellst varför man inte kollar i ägarens handbok om man är osäker om nåt på nya bilen
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

wipwip (trådstartaren)

#9 » 14:22:10, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

så ammatören menar att stp medel som finns för detta för att hålla bränslesystemet i bra skick är inte bra då
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Ammatören

#10 » 16:35:26, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

skulle inte hälla i nåt sånt pga. detta specifika problem
Ammatören
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:36, 26-10-2017
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10b

Murre o2

#11 » 16:53:49, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man inga problem, häll inte i nått onödigt. Har man problem kan man ju testa något under medel för att ex rengöra insprutare men oftas behövs det dyrare mer omfattande åtgärder ändå i de fallen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

wipwip (trådstartaren)

#12 » 18:02:34, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ok vi får väl se vad som händer det är ju inte min bil så företaget bestämmer vad som ska göras , jag hör av mig när vi hittat felet på den , tackar så länge .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

wipwip (trådstartaren)

#13 » 20:07:27, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har jag hällt på två flaskor biostat som är köpt på mekonomen det är för kondensvatten och alger mm har nu kört med detta ett litet tag inget ryck hitils , men jag tog en felkod med min egna felkodsläsare i dar och fick fram felkod P0087 fuel rail / system pressure too low , alltså bränsletryck för lågt , frågan är nu om verkstaden som bilen va inne på och dom bytte tryckgivaren tog bort felkoden eller om denna felkod kan komma utav att den missar på en cylinder typ att den får vatten som den inte kan förbränna för den har ju ryckt och tappat orken efter dom bytte tryckgivaren med men bara en gång inget mera efter det , så jag tror vi ska köra en liten stund till blir det inte bättre så får dom väl ta in den igen och börja att byta pumparna på den kanske , jag hör av mig igen när jag kört med den lite till .
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige

Ähee

#14 » 20:22:24, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang bränsletrycket, kolla livedata på bränsletrycket och jämför med spec.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

wipwip (trådstartaren)

#15 » 05:43:06, 18-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
wipwip
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:57:57, 22-04-2013
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jens_ozzy@hotmail.com och 15 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron