Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Ställa bil ute länge, undvika fukt och mögel invändigt.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

Ähee

15:13:05, 14-04-2024

Jag är på väg att köpa en bil. Den kommer att bli stående mer eller mindre fram till januari 2026 då den blir skattefri. Innan dess är den alldeles för dyr att skatta. Dvs den kommer att stå i nästan två år. Kommer kunna titta till den några gånger på året. Kommer stå ute. Hur ska jag göra för att inredningen inte ska mögla? Vet att det gärna möglar i bilar som står. Eventuellt kan den få stå i en lada,
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:



QV_

15:14:54, 14-04-2024

Ställ in någon "torrboll" i den så fångar den upp fukten.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

Iznogoud

15:19:58, 14-04-2024

Vad för bil?

Alla bilar möglar inte, så det hänger helt på bilmodellen.

Skrotade just en Jeep som varit avställd sedan 2011, förutom tidigare ägares äckliga nedskräpningsvanor fanns inte en enda mögelspor i den.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

Ähee

15:23:27, 14-04-2024

Ssangyong musso 96 2.9td. Den har varit avställd i 8 år redan. Så ska höra hur den har förvarats.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:

Iznogoud

15:27:06, 14-04-2024

8År, har den inte möglat ännu är nog risken rätt liten för ett plötsligt angrepp innan -26.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

torbjorn_forsman

16:03:46, 14-04-2024

Så gott som allt tyg i inredningen i en bil är ju syntetmaterial som i sig inte är attraktivt för mögel. Om det börjar växa mögel i bilen, så lever möglet på smuts som finns i tyget eller på ytorna. En grundlig renskrubbning av allt i kupén innan bilen ställs undan kan löna sig.

Torrbollar fyller knappast någon funktion, de kan dra åt sig så lite vatten att de mest är för syns skull. Däremot kan det vara en idé att lägga en hygrometer i bilen och hålla koll på fuktigheten. Och passa på att vädra när man tittar till den, om vädret är lämpligt.

1 person gillar det här inlägget.

Towil

16:20:47, 14-04-2024

Är snabba temperaturväxlingar som skapar kondens. Så inget direkt solsken.
Undvik att ställa på mark med matjord som håller fukt.

1 person gillar det här inlägget.

Michael Meier

19:33:36, 14-04-2024

Slumpmässigt har jag märkt det som Torbjörn nämner, en sanering inklusive rullbälten gör stor skillnad.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.