Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Berlingo 2017 Euro6, otät spridare?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera bil-teman här

QV_ (trådstartaren)

#1 » 22:23:29, 15-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag inte plockat fram Autelen ännu.
Felet är rätt nytt.

Så om bilen står några dagar, så går den inte på alla cylindrar de första 5-10 sekunderna.
Startar "direkt" som "vanligt" men rycker och orkeslös.

Körde 150 mil förra veckan utan att märka något under körtiden.

Det är en större service på gång.
Har batteri, kamrem samt enhetsrem inköpt.
Oljefilter, luftfilter samt klossar bak behöver införskaffas.

Även byte av kylarvätska skall se (men tyvärr är det färgbyte också), hade ju en plan på att inte spola igenom systemet lat som man är. Men eftersom jag gillar att det ser "oblandat" ut så är den blåa man skall hälla i, när det är gult i den nu ingen populär åtgärd. Jag vet att färgen inte spelar någon roll så det behöver inte kommenteras.

Frågan som jag är intresserad av är den ryckiga gången.

Så skall man köpa 4 spridare direkt?
11000 mil har den rullat.
Kollade priset och de kostar 5,000 st!
Jag köper inte 4 direkt!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65



torbjorn_forsman

#2 » 08:30:56, 16-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller kylarvätska, tänk på att Citroën och Peugeot har använt blåfärgad kylarvätska som kemiskt sett är identisk med t ex VAG's G12 / 774D , som ju brukar vara rosafärgad.
Så om den franska blå kylarvätskan i bilar från sent 90-tal och framåt ska blandas med något annat, ska man INTE använda sådan blå kylarvätska som är gångbar på svenska marknaden utan hellre sikta på G12 eller någon annan generisk "longlifeglykol.

Beträffande att den går dåligt på en cylinder första ögonblicken efter kallstart, ta inte för givet att det är spridaren som är problemet. Det kan minst lika väl vara ett litet kylvätskeläckage in i cylindern som ställer till det. Några saker du kan prova:
1) Se om det går att läsa av via OBD vilken cylinder det är som misständer. Byt i så fall plats mellan den misständande cylinderns spridare och en annan, och se om misständningarna är kvar i samma cylinder eller om de flyttar sig.
2) Kolla om misständningarna uppträder även då bilen har stått flera timmar med motorvärmare.
3) Kolla att alla glödstift är i ordning. Mät varje glödstifts strömförbrukning för säkerhets skull.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_ (trådstartaren)

#3 » 00:08:13, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående kylarväska så är den "blåa" just kompatibel med G12. Har ju Q8 Longlife i allt annat som rullar vätskekylt i min ägo. Den är också G12
Men det som är i nu är inte rosa eller blått utan gult.
Men jag får väl spola ut systemet vid kamremsbytet.

3) kan glödstiften påverka gången redan vid sekund 1? Vrider direkt till startmotor utan att vänta på tändningsläget.
Har den stått en natt så uppkommer inte problemet. De få gånger det har uppstått så är det på måndag morgon, ställer bilen på torsdag kväll.
Vi for se hur det blir efter nästa helg. Bilen var ju söder ut i veckan och nu när jag kör utan konsertpropparna (dämpar 15dB med rak frekvenskurva) så låter den mer än vanligt. I dag när man var något piggare så lokaliserades ljudet till vänster framhjulslager. Nytt beställt.

Får köra felkoder i helgen, nu är det förflyttning av massor som gäller
Lera dit, stenar hit och dit. samt matjord dit...
Försöker hålla känslan av jordbävning borta men mullvadarna är stora!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Ähee

#4 » 13:24:59, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du gå in på live data och läsa bränsletrycket så ser du om det avviker eller inte.
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

konso1985

#5 » 19:44:16, 17-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sjekk tetninger til injektorer. Finner du masse sort koks rundt en injektor er det bare å skifte kobberskive i bunn, og simmiring og plastring på øvre del. Gjort det samme med en peugeot jeg har.
konso1985
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:25:25, 11-04-2012
Ort: Sør-Trøndelag/Nord-Trøndelag
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo BM T650 og Volvo lastvagnar

QV_ (trådstartaren)

#6 » 08:57:45, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte hunnit med detta fel, mycket beroende på att det försvunnit.
När jag startade upp bilen i måndags morse så var det inget strul.
Vi får se nu på måndag hur det är.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Abbe84 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se