Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Köpa Audi 3,0 TDI?

41 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

Steen (trådstartaren)

#1 » 19:58:44, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letar bil blir förmodligen en Audi A6 Quattro tdi
Undra hur 3 liters motorn är och automatlådan några kända fel?
Antar att det är kamkedja i den, är det enkel lr dubbel isf?
Eller är 2,0an bättre?
Något man bör kolla extra noga?
Lutar åt -09 lr nyare.

Tacksam för tips
Steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:52, 28-11-2008
Ort: N Skaraborg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 840



magloman

#2 » 20:28:02, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att de flesta nyare (05 o nyare) är känsliga på oljebytena.

Kamdrivningen som ofta består av kedja sträcks med nån hydraulisk doning som inte gillar olja som varit utsatt för många mils slitage.

Tyvärr så är "longlife" intervallen rena rama skiten och ett av VAGs största fel enligt mig.

Kolla serviceboken hur ofta olja varit bytt. Kan räcka nån slarvat lite så är det inte bra.

Minsta tendens till dålig kamdrivning eller missljud så är det värt o var på sin vakt.

Värt o notera är oxå att vissa försäkringsbolag har 10.000 mils motorgaranti medans andra har 15.000

Skulle jag köpa såpass ny bil så skulle jag inte köpa en som gått mer än tex 13000 sen välja ett bolag som har garanti till 15000.

Sen byta olja DIREKT jag får hem den. Sen har man 2000 mil på sig att känna så den är ok.

Tack för ordet!
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Robban_C

#3 » 20:36:18, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mycket jobb att byta kamkedja? Jag tänker på att byta i förebyggande syfte.

För övrigt tycker jag att det är bra att dom går ifrån rem och byter till kätting men hur i hel*ete kan dom lyckas få till det med en kätting som kan ge sig?
Se på dom gamla Saabarna (99/900) där kamkedjan gick minst 25 000 mil innan den började rassla och sen bara fortsatte den gå. Jag körde 10 000 mil ytterligare utan problem.
Kamkedja är en jättesäker konstruktion, det måste ju vara världens totalmiss när folk börjar varna för att den kan ge sig.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

sepe

#4 » 20:56:36, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kamkedjebytet har jag gjort!!!! Det är bara att plocka ut motorn ur bilen!! Sitter nämligen monterad mellan motorn och lådan. Dessutom är det tre kedjor, tre spännare, x-antal gejdrar ev justerbara kamdrev och ventiler till oljeflödet som ska bytas!!

Inget man gör bara så där utan vidare!

Mvh Stefan
sepe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:41, 31-01-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

sepe

#5 » 20:59:43, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska köpa en så måste du provköra den länge och se till att du kan läsa ut felkoderna. När kedjan har längt sig så får du felkod på kamaxelgivaren. Det går att släcka koden och köra upp emot 10 mil innan lampan tänds igen. Så helst ska man ha bilen ett par dagar före köp och ha tumme med någon som har ODB läsare!
sepe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:41, 31-01-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

sepe

#6 » 21:35:54, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på det nu att det var FSI motorn jag har mekat med. Dieseln har jag ju inte haft så mycket att göra med. Men att betänka är ju fortfarande att längre sig kedjan är det ingen lätt grej att fixa.

Mvh Stefan

1 person gillar det här inlägget.
sepe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:41, 31-01-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Steen (trådstartaren)

#7 » 21:56:01, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Firmabilen(caddy) kör jag 3000mil innan service vilket jag tycker är vansinne, men så är det med i stort sett alla VW och Audi som lämnats in för service.
Är det dubbelkedja så borde den gå 30k mil utan problem, men det vet man ju aldrig.
Steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:52, 28-11-2008
Ort: N Skaraborg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 840

magloman

#8 » 23:18:03, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Steen skrev:Är det dubbelkedja så borde den gå 30k mil utan problem, men det vet man ju aldrig.


...såvida man kört med bra olja och inte hoppat över ett oljebyte o bara nollställt räkneverket för servicen...
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

sepe

#9 » 23:29:53, 07-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nollställer du via instrumentet så går bilen automatiskt ner till 1500 mils intervall. Så har jag fått det förklarat för mig iaf. Vi använder alltid dator till att nolla servicen..

Men jag som mekaniker är ingen vänn av longlife servicen. Jag tycker det är vansinne. Det är inte så djävladyrt med ett olje/filter byte på 1500 mil. Men det måste ju se bra ut i försäljningsmaterialet.

Det är samma sak med lifetime-olja i automatlådorna. Det finns ingen olja som klarar en bils livstid... Blir vansinnig på biltilverkarna. Det är bara dom första tre åren du klarar dig billigt undan sen blir det dyrt------jättedyrt!!
sepe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:46:41, 31-01-2011
Ort: Karlskrona
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Lasse Lundblad

#10 » 08:17:15, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

när jag jobbade på en vag-verkstad så servade bilsäljarna själva inom 1500 mil,fast dom va så uppspelta för kunderna att med longlifeoljan skulle dom inte behöva serva lika tätt längre.
frågade en av säljarna om dom inte själva trodde på det dom sa till kunderna,svaret blev att han åkte så korta sträckor med oljan så att den
inte va bra ifall att det skulle bli en långtur.

dumt svar från en säljare, kan iofs ligga någonting i det,men flertalet bilägare i sthlm-trakten gör inte mer 1000-1500 mil per år, och en del mindre.
men det har heller inte gått ut info till dom bilägarna som kör korta turer,
att deras olja bör bytas oftare trots att det är longlifeolja.

summa av kontentan är alltså att säljarna själva inte litar på dom långa intervallerna,
och som jag själv alltid har sagt: man kan inte serva sig fattig.
Lasse Lundblad
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:25:51, 19-09-2009
Maskintyp: Ej angivet

5.2 racing

#11 » 11:22:58, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Skoda Superb -11 varnade för service efter 2100 mil. 1.8 TSI.

Frugan kör 4 mil ToR var dag.
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

magloman

#12 » 12:38:46, 08-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

5.2 racing skrev:Min Skoda Superb -11 varnade för service efter 2100 mil. 1.8 TSI.

Frugan kör 4 mil ToR var dag.


Ja det ligger två parametrar. En är sträcka det andra är antal dagar. Så det som kommer först är det som gäller.

Det där går att ställa om till valfritt.

Det är 2 år eller 3000 mil på bensin och 5000 mil på diesel!!

Helt sjukt tycker jag.

Mer info för den som vill läsa:
http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/vw_sri.html
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Steen (trådstartaren)

#13 » 18:34:05, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ångrat mig det blir förmodligen en A4 2,0/170hk.
Var och kollade lite i helgen tyckte inte A6 var mkt större än A4, så jag kan lika gärna köpa A4 den blir billigare i inköp och i drift.
Var på Möller passade på och gnälla lite om longlife
men det var så bra enligt dom å det fanns så mkt bra statisk på longlife.
Senast redigerad av Steen 19:06:21, 09-12-2012, redigerad totalt 1 gång.
Steen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:04:52, 28-11-2008
Ort: N Skaraborg
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Komatsu 840

5.2 racing

#14 » 20:21:59, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

A4:an är dock väldigt trång enl. mig. Kollat Passaten?
JUST
DO
IT
Användarvisningsbild
5.2 racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:27:09, 27-04-2009
Ort: Göteborgstrakten
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota U55-4 X06.

Exs

#15 » 21:01:18, 09-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att detta har nåt alls med tråden att göra men Maglo, varför är en del vanliga ord i dina inlägg (i detta fallet "enligt") länkade till reklam?
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: qqq och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se