Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Erfarenheter av Skoda Roomster & VW Caddy Life

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bil-teman här

MickeR

#16 » 19:44:07, 07-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De båtvagnar jag talar om är EU 80km/h, obromsad, registrerad och besiktigad som alla andra släpvagnar.

Nåja, det var ett sidospår från ämnet...

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B



Daniel85

#17 » 22:18:47, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det partikel filter på roomstern med 1,9tdi? Håller dom eller måste man byta? är det någon givare till dom eller går dom att kapa upp och slakta på innälvor och sedan svetsa ihop? har aldrig ägt någon bil med partikel filter..
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Myhran

#18 » 22:29:54, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter partikelfilter på de dem, ingen fara alls, har i dagsläget inte bytt ett ända partikelfilter pga att det gått sönder pga mil, snarare handhavandefel men på antalet bilar så är det ett väldig ovanligt fel, taxi rullar 40k+ utan byte,

Ska man plocka bort det måste boxen programmeras om av någon firma som håller på med DPF delete. (Ej VAG)

Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

Daniel85

#19 » 23:09:15, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det på alla? Hur har dom gjort för att få sönder dom? korta körsträckor? hur är det med dubbelmasse svänghjulet? hur ofta får man räkna med att byta dom? och märker man något innan det är okörbar?
Daniel85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:44:10, 15-01-2012
Ort: mittemot umeå
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 1201 Turbo

Myhran

#20 » 23:29:45, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp de sitter på alla tdi, de som gått sönder har haft något annat fel på bilen och fortsatt köra trots felindikeringar, eller fortsatt köra efter att dpf lampan börjat lysa och överfyllt filtret,
Svänghjulet hör man om det börjar bli dåligt men inget generellt hur det håller, det är upp till förarens körskicklighet.
Med vänlig hälsning,
Myhran
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:41:50, 08-08-2010
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM641 -74
David Brown Prairie Cropmaster -54

magloman

#21 » 23:30:17, 07-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fel oljetyp är vanlig orsak, eller för långa bytesintervaller. Korta körsträckor gör också att det inte bränns ur då och då.
Att inte laga andra fel på givare mm gör också att rengörning/urbränning ej kan utföras och när filtret är nog fullt så kan bilen inte göra en sådan utan risk för att hela bilen brinner upp och då måste det bytas. Så noga att alla givare mm fungerar till motorn. Kör man länge med motorfelslampan tänd så kan det bli tal om att byta filtret.

Desto nyare bilar desto mer känslig för korrekt service och att allt fungerar som det är tänkt och konstruerat.

Vill man slarva ska man nog åka nåt gammalt som tex Volvos bakhjulsdrivna eller Mercedes från den tiden dom inte rostade upp efter några år.

Dubbelmassesvänghjul är bäst att byta ihop med kopplingen(sälj i kit).
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se