Finns det partikel filter på roomstern med 1,9tdi? Håller dom eller måste man byta? är det någon givare till dom eller går dom att kapa upp och slakta på innälvor och sedan svetsa ihop? har aldrig ägt någon bil med partikel filter..
Det sitter partikelfilter på de dem, ingen fara alls, har i dagsläget inte bytt ett ända partikelfilter pga att det gått sönder pga mil, snarare handhavandefel men på antalet bilar så är det ett väldig ovanligt fel, taxi rullar 40k+ utan byte,
Ska man plocka bort det måste boxen programmeras om av någon firma som håller på med DPF delete. (Ej VAG)
Sitter det på alla? Hur har dom gjort för att få sönder dom? korta körsträckor? hur är det med dubbelmasse svänghjulet? hur ofta får man räkna med att byta dom? och märker man något innan det är okörbar?
Japp de sitter på alla tdi, de som gått sönder har haft något annat fel på bilen och fortsatt köra trots felindikeringar, eller fortsatt köra efter att dpf lampan börjat lysa och överfyllt filtret, Svänghjulet hör man om det börjar bli dåligt men inget generellt hur det håller, det är upp till förarens körskicklighet. Med vänlig hälsning,
Fel oljetyp är vanlig orsak, eller för långa bytesintervaller. Korta körsträckor gör också att det inte bränns ur då och då. Att inte laga andra fel på givare mm gör också att rengörning/urbränning ej kan utföras och när filtret är nog fullt så kan bilen inte göra en sådan utan risk för att hela bilen brinner upp och då måste det bytas. Så noga att alla givare mm fungerar till motorn. Kör man länge med motorfelslampan tänd så kan det bli tal om att byta filtret.
Desto nyare bilar desto mer känslig för korrekt service och att allt fungerar som det är tänkt och konstruerat.
Vill man slarva ska man nog åka nåt gammalt som tex Volvos bakhjulsdrivna eller Mercedes från den tiden dom inte rostade upp efter några år.
Dubbelmassesvänghjul är bäst att byta ihop med kopplingen(sälj i kit).