Dubbelmassesvänghjul, jag.vet inte riktigt varifrån man fått att det ska gå mjukare?
Det är nämligen inte därför det monteras.
Man började med eländet runt 1993 på volvos bensinare.
Varför? För att det tar bort torsionssvängningar..
Och har man maskinella problem som skapar sådana? Ja och nej..
Ja.. en motor går inte lika fort på hela varvet, vilket i volvos fall gjorde att det rasslade i synkringarna.
När kunderna klagade, så vips.. dit med ett dubbelmassehjul och problemet är borta.
Mycket billigare än att konstruera om växellådan. Och det kräver ingen kompetens på verkstan heller.
Saab släppte under tiden en fjädersats till växellådan som gjorde dessa tysta utan dubbelmassehjul.
(Saab och opel har nästan alltid kluvit växellådor. 2007 när jag slutade så renoverades Aw50-42LE av en mekaniker i huset, manuella lådor plockades isär dagligen,medan volvo aldrig sett insidan av en, då dom endast har utbytesprogram oavsett manuell eller automat)
Med tiden har motorerna fått ökad effekt, med kraftigare varvtals accellerationer på varvet och nästintill alla bensin som diesel har fått dubbelmassehjul istället för omarbetade växellådor.
För direkt så hamnade kostnaden någon helt annanstans än hos fabrikanten.
Samtidigt så släpps allt fler konverteringssatser för stumt svänghjul och rasslet gör återtåg för den oskäliga kostnaden ett trasigt svänghjul innebär.