Sida 1 av 4

Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 06:47:26, 21-01-2013
av nordsjöklättrarn
Då har man rivit passaten för å byta svänghjul efter ett klonkande missljud på tomgång å låga varv...
Verkar vara riktiga skitgrejer de där dubbelmasse hjulen å jävligt dyra :(

InläggPostat: 19:51:46, 21-01-2013
av bearclow
Pratade nyss med taxiåkare här, dom har i princip alltid någon WV som är på verkstad som det skall bytas svänghjul på, en bil var bytt 5 ggr på 60000 mil. Tanken kan ju vara bra att det skall gå mjukt men håller det inte faller ju hela konceptet.. Dom var iaf nöjda med att dom fick det på goodwill/garanti.

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 19:58:18, 21-01-2013
av dimorep
Finns ett stort samband mellan havererade dubbelmassehjul och användande av effektbox / chipstrimning / ändring av programvara (= ökat vrid på låga varvtal) och det kan man knappast klandra konstruktionen för...

InläggPostat: 23:17:44, 21-01-2013
av dsimila
Bilar gick mjukt och fint innan dubbelmassasvänghjulet uppfanns också.
Sitter ju fjädrar på kopplingslameller och hardyskivor bla..

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 04:32:55, 22-01-2013
av Utskrotnings-Magnus
En kompis hade en ny Saab 9-3 Diesel som hade väldiga problem med att svänghjulen for åt helvete titt som tätt. I slutet blev de sämre på att vilja byta det åt honom. Läste nånstans om att Ford också hade lite problem.

/Magnus

InläggPostat: 08:57:17, 22-01-2013
av thorflot
Mycket känd problem her i Norge ochså. VW är ju her fullkomligt markedsledande på segmentet mellanstor och MPV. Det finns ju en hel massa Passater og Touraner, själv tittade jag på en hel hög VW förra året förrens jag köpte min Mazda 5, utav dom jäg provkörde var det nog en sju-åtta stycken som hade problem med svänghjulet. Och utav dom var det nog en tre-fyra som inte visste om det, och fick alvarliga ryckninger då jag förklarade at dom nog kom att få en dryg verkstadsrekning inom kort. Och at dom nog kom at få ersättningskrav om dom solde utan att berätta for nya ägaren...

Det är som du säjer, förbannat skit...

InläggPostat: 10:52:10, 22-01-2013
av Molnia
hörde hur motorljudet ändrade sig när jag kopplade med växel i neutral på min 9-3 TiD. Kollade upp detta. jo första offerten jag fick var på 22" :uupps: hörde med fler och fler och prutade 2 verkstäder mot varandra. slutade på 12" med kopplingsbyte. :smile: Det var dubbelmassesvänghjul som var boven.

Re: Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 12:23:59, 22-01-2013
av bearclow
dimorep skrev:Finns ett stort samband mellan havererade dubbelmassehjul och användande av effektbox / chipstrimning / ändring av programvara (= ökat vrid på låga varvtal) och det kan man knappast klandra konstruktionen för...


Det är helt rätt och riktigt, ändrar man en parameter måste så klart allt annat oxå passa tillsammans, men i detta fall är det standard bilar med automat, då skall allt lira bra tillsammans.

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 14:24:10, 22-01-2013
av nordsjöklättrarn
Nu har man äntligen fått hem rätt svänghjul... Kostnad på 6600 inklusive lite stabilisator stag, luftfilter och lite saknade storlekar på xzn hylsor. Var ändå rätt ok pris. Så blir till att börja montera ikväll igen..

Resultat kommer...

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 05:20:47, 23-01-2013
av nordsjöklättrarn
Verkar som missljudet nu är borta och allt funkar.. Får bli en provtur efter några timmars sömn..

InläggPostat: 11:11:21, 23-01-2013
av Holger
:thummar:

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 11:28:31, 23-01-2013
av kmracing
Jag skulle då aldrig våga göra några effekthöjande åtgärder på en bil med dubbelmassesvänghjul, jag har bytt på Peugeot, Hyundai, Opel, ingen av dem har varit trimmade eller gått speciellt långt, men konstruktionen av svänghjulet har varit mer eller mindre bristfällig. Nej, jag skulle aldrig försvara den här lösningen! Okej att det skonar kopplingen, för det gör det, men vad spelar det för roll när svänghjulet lämnar in på under 20000 mil, för vem byter det utan att byta koppling samtidigt?

Re: Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 13:56:55, 23-01-2013
av Johnj-e
kmracing skrev:Jag skulle då aldrig våga göra några effekthöjande åtgärder på en bil med dubbelmassesvänghjul, jag har bytt på Peugeot, Hyundai, Opel, ingen av dem har varit trimmade eller gått speciellt långt, men konstruktionen av svänghjulet har varit mer eller mindre bristfällig. Nej, jag skulle aldrig försvara den här lösningen! Okej att det skonar kopplingen, för det gör det, men vad spelar det för roll när svänghjulet lämnar in på under 20000 mil, för vem byter det utan att byta koppling samtidigt?



Håller med till fullo, varför ska man använda ett system som är sämre?

InläggPostat: 14:36:07, 23-01-2013
av Jonas A
En lösning som vi provade för några år sedan var att svetsa ihop dom båda delarna och sedan svarva om svänghjulet. Det funkade bra den gången.

Sv: Dubbelmassesvänghjul = skit...

InläggPostat: 18:58:27, 23-01-2013
av nordsjöklättrarn
Vet inte om ja skulle våga svetsa svänghjulet till passaten. Är ju dsg låda och dom ska väl vara lite känsliga. Allt funkar i alla fall kanon nu! :) vAr lite jobb men fan mycke billigare än alla verkstäder!