Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Dubbelmassesvänghjul = skit...

49 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

Trinkan

#16 » 20:24:28, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja är väl eg OT och borde vara i tråden om idiotiska konstruktioner mm
Men jag hävdar återigen att bilar fungerade utmärkt förr utan sådan här skit i sig, ta en merca eller volvo från 80-90 tal och dom fungerde klockrent och man kunde växla silkesmjukt OCH starta på tomgång vilket man inte kan på dagens skitbilar.
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran



cng

#17 » 20:37:57, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmmm

Har det aldrig slagit er att dubbelmassesvänghjulet finns där av en anledning? Det lilla jag vet är att det bla behövs för att reducera de förbrännings spikar/vibrationer som annars "maler" sönder växellådan.
Kanske fler här som kan lite om varför dessa svänghjul finns där?

Jag vill absolut inte försvara en dålig konstruktion eller kvalite.

Nordsjöklättarren: Var är bilderna??? :thumme:
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

cng

#18 » 20:46:20, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trinkan skrev:Ja är väl eg OT och borde vara i tråden om idiotiska konstruktioner mm
Men jag hävdar återigen att bilar fungerade utmärkt förr utan sådan här skit i sig, ta en merca eller volvo från 80-90 tal och dom fungerde klockrent och man kunde växla silkesmjukt OCH starta på tomgång vilket man inte kan på dagens skitbilar.


Jo det ligger en del i det du beskriver dock så tror jag att många bilar idag har tex ett högre vrid i en mindre motor/vxl jämfört med konstruktioner från -70 talet.

Lite som att jämföra en åsna med en häst. Åsnan är nog hyffsat komfortabel utan "hästspark" :???:

:rock_on:
Senast redigerad av cng 20:47:04, 23-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

dimorep

#19 » 22:06:08, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cng skrev:Har det aldrig slagit er att dubbelmassesvänghjulet finns där av en anledning? Det lilla jag vet är att det bla behövs för att reducera de förbrännings spikar/vibrationer som annars "maler" sönder växellådan.

Precis! :thumme:

Finns väl ingen biltillv. som hade valt en omständigare och fördyrande komponent om det inte funnits ett behov av det, särskillt inte när det gäller en detalj som inte syns..? :???:

Jag vill absolut inte försvara en dålig konstruktion eller kvalite.

Inte jag i heller, absolut inte det de handlar om! Snarare att belysa att dubbelmassehjulen inte är så dåliga som ryktet säger och att de kanske inte är helt onödiga ändå (i kombination med dagens motorer / v-lådor).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

kmracing

#20 » 22:29:55, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbelmassesvänghjulet har ju ersatt den gamla ryckutjämnaren med spiralfjädrar som satt i kopplingslamellens nav tidigare. Och det är mycket troligt att en sån aldrig skulle hålla i dagens drivlinor, åtminstone ingen längre tid. Men med dubbelmassehjul som ibland havererar efter mindre än 10000 mil som ersättning har man misslyckats anser jag. Jag har studerat de s-hjul jag bytt och vad som har falerat i dem, olika orsaker och symptom på samtliga egentligen. Men, man kan ändå ana att största problemet är just storleken, det skulle behövas större diameter på hjulet för att få plats med lagringar och ryckutjämnare som verkligen klarar jobbet. Och det är nog något som biltillverkarna drar sig för numera, när det redan är för trångt.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

JoBy

#21 » 23:16:27, 23-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cng skrev:Det lilla jag vet är att det bla behövs för att reducera de förbrännings spikar/vibrationer som annars "maler" sönder växellådan.


Egen tolkning: Dom har alltså snålat på växellådan ...

Det kan ju inte vara några som helst problem att bygga en tåligare växellåda som klarar som större vibrationerna från ett vanligt svänghjul. Men den lådan blir kanske dyrare än dubbelmassesvänghjulet.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Trinkan

#22 » 01:45:44, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjae jag tror mer på att folk blir sämre och sämre på allt som har med ngt praktiskt att göra bara.. ta fickparkering tex, på min tid när man tog körkort så fixade men det utan vare sig elektronik eller ens servo... idag klarar folk inte att parkera vettigt i en vanlig ruta ens.. :screwy:

Avstådshållare och parkeringshjälp och kameror mm och all skit ihoplänkad så att det blir totalstopp om ngt fallerar och det gör det nästan undantagslöst...

Vad gäller dom berörda svänghjulen så skulle dom inte behövas om tillverkarna lärde sig att bygga bilar med bakhjulsdrift och en riktig kardan som tar upp momentspikar mm.
Men det är klart att då är det ju bra om folk lärde sig köra med återigen...
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#23 » 06:58:00, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

har bara vart ute med telefonen än men ska försöka få till lite bilder imorn kanske :)
kan tillägga att ja gjorde en miss i monteringen :(
fick inte i oringen i ena intercoler röret så blev att åka till macken å nolla felkoder sen :(

sen finns det ju faktiskt ombyggnads kit till många bilar så man får vanligt svänghjul igen. men detta är ju till de manuella lådorna jag har i alla fall inte hittat något till automaterna ? :(
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johnj-e

#24 » 11:57:48, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cng skrev:Hmmm

Har det aldrig slagit er att dubbelmassesvänghjulet finns där av en anledning? Det lilla jag vet är att det bla behövs för att reducera de förbrännings spikar/vibrationer som annars "maler" sönder växellådan.
Kanske fler här som kan lite om varför dessa svänghjul finns där?

Jag vill absolut inte försvara en dålig konstruktion eller kvalite.

Nordsjöklättarren: Var är bilderna??? :thumme:


NU vet jag ju inte hur många gånger växellådorna varit bytta på mina bilar som jag haft som mest har dom väl gått upp mot 50 000, och tror med största sannolikhet att de varit orginallåda.. och har aldrig varit med om någon söndermalen växelåda vare sig på bensin eller diesel.. eller har dom bilarna varit byggda av kvalité så de inte har behövts dubbelmasse? dock har de funnits hardyskivor på en del men de är ju inte samma sak..
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

cng

#25 » 12:34:28, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Dubbelmassesvänghjulet har ju ersatt den gamla ryckutjämnaren med spiralfjädrar som satt i kopplingslamellens nav tidigare. Och det är mycket troligt att en sån aldrig skulle hålla i dagens drivlinor, åtminstone ingen längre tid. Men med dubbelmassehjul som ibland havererar efter mindre än 10000 mil som ersättning har man misslyckats anser jag. Jag har studerat de s-hjul jag bytt och vad som har falerat i dem, olika orsaker och symptom på samtliga egentligen. Men, man kan ändå ana att största problemet är just storleken, det skulle behövas större diameter på hjulet för att få plats med lagringar och ryckutjämnare som verkligen klarar jobbet. Och det är nog något som biltillverkarna drar sig för numera, när det redan är för trångt.


Det var/är väl inte helt ovanligt att fjädrarna i lamellcentum är brustna heller! Dock kanske det accepteras på ett annat sätt att endast kopplingen behöver bytas. Och precis som vi gör idag, byter alltid koppling när vi byter svänghjul trots att det kanske inte behövs :???:
Kan det vara så att dagens kopplingar monterade på dubbelmassesvänghjul håller längre?? :driver:
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

cng

#26 » 12:45:10, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet kring detta med "vibrationer" från motorns förbränning är att det började kring år 1999/2000 med de så kallade miljöklass 1 motorerna. Vissa modeller som gick riktigt "snålt" skulle behövt ett bättre "filter" mellan motor / vxl. Problemen är/var ofta med synk.ringar/muffar. Detta löstes från de tillverkare jag har erfarehet av med (förstärkta) tex synk.ringar. Det var mycket billigare än att förse alla bilar med nya svänghjul och reparation av vxl.
Senast redigerad av cng 12:45:59, 24-01-2013, redigerad totalt 1 gång.
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

JoBy

#27 » 13:23:14, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

cng skrev:Kan det vara så att dagens kopplingar monterade på dubbelmassesvänghjul håller längre?? :driver:


Möjligt, men får jag välja så byter jag hällre en billigare del som dessutom kräver minde jobb att byta.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

nordsjöklättrarn (trådstartaren)

#28 » 14:40:37, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är ju ungefär samma jobb att byta koppling som dubbelmasse hjul så enda skillnaden är priset.
Jag fick ju svänghjul till en automat nu för ca 6600kr hade jag haft en manuell å velat byta både koppling och svänghjul hade det kostat från 12000:-och uppåt beroende på modell.
då hade jag nog bara bytt svänghjul å tagit kopplingen den dagen den blivit dålig.

Här kommer lite bilder från projektet.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fredrik_

#29 » 19:15:26, 24-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henry Ford sa väl en gång i tiden, att det inte fanns någon anleddning att vidareutveckla hans bil då den fungerade och hade allt som behövdes..
Men ändå måste alla byta bil då det kommer en nyare modell.
Så även han fick göra lösningar och funktioner som var annurlunda för att kunderna ville det.
~100 år har gått sedan dessa ord och ändå duger inte ens fjolårsmodellen

Så det är nog trots allt marknaden som vill ha nytt hela tiden!!
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

fretchi

#30 » 02:32:00, 25-01-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fungerar inte ett sådant svänghjul precis som en svängningsdämpare också? Alltså att det kan skona veven från torsionssvängningar. Det skulle ju kunna vara välbehövligt i en bil med mycket vrid vid låga varvtal (troligen där de kritiska varven ligger).
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot], marve och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se