Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

2.5 TDI i Volvo 760 + Automatlåda Nu går den!

53 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera bil-teman här

kmracing (trådstartaren)

#1 » 23:57:12, 03-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har i dagarna börjat förbereda ett motorpaket att sätta in i min 760 från 1983 som fick vissa intressanta förmåner vid årsskiftet...

Det sitter idag automatlåda i bilen, och för att krångla till det maximalt ska jag förstås försöka behålla automatkonceptet även med den nya motorn från en Audi 2.5 TDI. En ZF 4HP22 från en skrotad 945 diesel är den tilltänkta lådan i nuläget då den passar på sprängkåpan i Audimotorn.

I kväll hade jag äntligen rivit ut allt ur donatorbilarna och kunde börja testa att få ihop bitarna, svänghjulet från D24 automat passade på audimotorn, och hålet för converterns centrumtapp stämde även *lyckorus* :grin:

MEN... på audimotorn sitter en trigger som gått mot 5 gap gjutna i org. svänghjul, automathjulet är helt platt, kommer inte att funka. Har nu lusläst nätet om alla som gjort dessa konverteringar och bytt svänghjul m.m hit och dit, men inte en bokstav om något problem med denna givare?? Motorn lär ju inte bara funka utan denna signal liksom!

Jag klurar för fullt på alternativa lösningar på detta problem, och lägger ut en tråd här i hopp om åsikter som leder till en lösning!

Bilder:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av kmracing 01:29:26, 20-07-2013, redigerad totalt 1 gång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



rospigg

#2 » 00:05:07, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Flytta givaren till remskivan i framkant, så den tar signalerna från den remskivan du gjort om med 5 st uttag på!
Kolla mot 1:ans cyl tändläge var gapet är, sen borde det väl vara jämn delning...

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

kmracing (trådstartaren)

#3 » 00:11:41, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det lutar ju åt att göra nån sån lösning. Tillverka ett tandhjul och fästa i främre skivan på något sätt. Det som egentligen stör mig mest är att ingen som gjort dessa konverteringar verkar ha haft det här problemet!?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

magloman

#4 » 00:37:36, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ser automat svänghjulet till audimotorn ut då?
Inte enklast montera ett sånt?
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kmracing (trådstartaren)

#5 » 01:02:25, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, enligt de uppgifter jag hittat efter mycket sökande så har inte convertern på Audis lådor samma bultcirkel som i ZF lådan som kommer från Volvon. Detta med convertrar visade sig vara en liten djungel också.. :???:

Dessutom verkar man ha ändrat svänghjulen mellan årsmodellerna, denna motor är från -92 och redan under -93 verkar det vara bara 1 gap på baksidan av svänghjulet om man hårdstuderar bildelsbasen...

Synd att man inte hittat dokumentation om vad den här givaren styr exakt heller, om det är bara varvtal eller om den läser av exakt vevaxelpos. Det sitter även kabel från generatorns W utgång in till styrboxen. Jo, den ska nog ha exakt pos. för att kunna jämföra med givaren på 4ans spridare...
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

magloman

#6 » 06:40:13, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske sitter en plåtkrans på orghjulet sm går o flytta över. Har gjort så på ett volvo hjul en gång

Den var punktsvetsad på den

Är det en AAT motor ?
Står på toppen
Senast redigerad av magloman 06:44:15, 04-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

magloman

#7 » 06:50:35, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är elektroniskt styrd så vevgivaren krävs.

Går att läsa här:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_145.PDF
Står nåt på sida 22, kanske Holger kan översätta det stycket? :mrgreen:

Bild



Finns även chip till dom där
Senast redigerad av magloman 07:08:55, 04-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#8 » 08:19:54, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:....om det är bara varvtal eller om den läser av exakt vevaxelpos.....


Enligt Maglo's text mäter den enbart tid mellan passering av totalt fem,

eller rättare sagt, givaren :) mäter ingen tid..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PerJohansson

#9 » 10:12:11, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jämn delning och lika urtag borde väl betyda bara varvtal, då den inte har någon referensmarkering som skiljer sig från dom andra.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

kmracing (trådstartaren)

#10 » 10:23:16, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Malgo: menar du plåtkrans för givaren? Den är gjuten så det går inte alls :sad: Jo, jag anar att den räknar ut exakt insprutningspunkt med givaren på spridare nr 4 som referens, det gäller alltså att en ev. ersättning blir exakt :uupps:

Det är ju precis ett sånt här kompendium jag letar efter! Synd bara att man hoppade av tyskan som tillval efter 1 termin på högstadiet.. Ingen chans att det finns i engelsk el. svensk version nånstans? Jag har nämligen för avsikt att gå närmast till botten med detta system när jag väl fått in motorn, det finns ju rätt mycket moddar att göra på dessa motorer :grin:

Motorn ska vara en 115 hp AAT , men jag har inte hittat de bokstäverna på toppen däremot, ska kolla mer på det idag.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Michael Meier

#11 » 10:49:59, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

....Ingen chans att det finns i engelsk el. svensk version nånstans?....


Engelska, :)

http://www.volkspage.net/technik/ssp/index1_eng.php

http://www.volkspage.net/technik/ssp/index2_eng.php

http://www.volkspage.net/technik/ssp/index3_eng.php

http://www.volkspage.net/technik/ssp/index4_eng.php



Maglo, du är en klippa ! tack att du finns...

EDIT, = tillsnyggning

Edit 2 hmm, sorry, pdf filen är ju fortfarande i tyska.. my bad :(


Anpassade citat-koden /Holger
Senast redigerad av Michael Meier 10:55:30, 04-02-2013, redigerad totalt 2 gånger.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Johnj-e

#12 » 11:03:05, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jävligt roligt projekt!! :thummar: har själv tänkt att jag skulle villa göra samma operation i en 240 eller nåt... då jag har framhjulsdrivna skit bilar...
2,5 tdi motorerna finns ju i flera utföranden och de jag tänkte på är om alla verkligen har svänghjulsgivare? dom d5252 som jag haft i v70 har haft givare för nållyften, Har för mig att de är mindre elektronik i audi pumparnan också, men kan inte komma ihåg nån svänghjulsgivare fast de kan bero på att jag sluppit gräva i de hela
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

kmracing (trådstartaren)

#13 » 11:03:48, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, hoppets låga hann ju tändas där ett tag :grin: Däremot börjar jag ana att det inte är en AAT motor jag fått tag på utan snarare en ABP då den saknar både MAF, EGR och kat?

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_120.PDF
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Gravelman

#14 » 11:07:56, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill du absolut ha tag i en AAT så har jag en bil ståendes med "tysk-chippad" motor i. Den importerades redan -96 tror jag, och var då redan chippad.

Jag råkade ut för ett kamremshaveri för 4-5k mil sedan, så toppen är renoverades då. Pumpen renoverades av förra ägaren vid ca 40K, bilen har gått ca 50 nu.

Bilen är undanställd pga "annanbilsköp" så priset är därefter...

// Mats
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

kmracing (trådstartaren)

#15 » 11:16:08, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Jävligt roligt projekt!! :thummar: har själv tänkt att jag skulle villa göra samma operation i en 240 eller nåt... då jag har framhjulsdrivna skit bilar...
2,5 tdi motorerna finns ju i flera utföranden och de jag tänkte på är om alla verkligen har svänghjulsgivare? dom d5252 som jag haft i v70 har haft givare för nållyften, Har för mig att de är mindre elektronik i audi pumparnan också, men kan inte komma ihåg nån svänghjulsgivare fast de kan bero på att jag sluppit gräva i de hela


Tanken var egentligen att denna motor skulle hamna i en 245, då den med sina 115hp och 265nm skulle gå att regbes. i 240n till skillnad från D5252T från 850-V70 som har 290nm. Gränsen i 240 är 275nm om man inte ska regga som amatörbyggt fordon. Nu dök det aldrig upp nån lämplig 245, eller rättare sagt jag lyckades aldrig snacka lös den jag hittat (245 diesel från -79 med 22000 mil, rostfri alltid stått i garage osv.. men den blev kvar hos "gubbe 87 år med indraget körkort" ) :sad: Sen dök en någorlunda fräsch 760 upp som jag slog till på:


Bild

Så nu i dagarna har jag alltså skrotat ner en Audi 100 2.5TDI -92 + en 945 Turbodiesel automat -95 pga. detta, vafan har man för fel egentligen... :skratta3:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fretchi och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se