Turbodiesel skrev:Bygget uppskattas från min sida, ett minus för sedanmodell.. däremot två plus för automat
Har själv lagt en BMW525TDS motor med tillhörande automat i en 745:a, dock inte "finjusterad" & besiktigad ännu..
Gjorde det mesta på bygget runt -04 & -05, då TDS:en var förhållandevis otillgänglig (dyr), idag skulle jag tittat på något direktinsprutat istället, kanske C-R.
Kan berätta att BMW`s sexa fungerar (hyfsat) med endast fem "piggar" till vevaxelgivaren (en avbruten), varvräknaren visar då för lite & lådan vill inte växla som den ska..
Tappar den signalen från en av givarna (nållyft/vevaxel) räknar den ut resten med hjälp av den kvarvarande, tappar den båda stänger den av (då den inte har koll på varvtalet längre)
Jag menar inte att du ska strunta i givaren, du måste lösa det så bra det går.
Nästa projekt blir att försöka få en Audi V6 TDI motor att gå med mekanisk pump, eller
iaf betydligt mer mekanisk jämfört med VP44:an..
Jo, TDS motorn har jag lite erfarenhet av då en kompis hållit på med Omega senaste 10 åren
Senast nu en manuell sedan som går på isbanan med knackat
lock och everymod, hysterisk är väl bara förnamnet
Skulle ju vara lite kul att sätta in en TDS med automat i en gammal Commodore eller liknande
För några år sedan satte jag in en Peugeot XD3TE i en 245 från -75, bilen är såld och rullar fortfarande på trakten, men det kostade mer än det smakade i tid och krångliga lösningar...
Länk till 245
Nu till det aktuella bygget, jag har idag konstaterat att närmaste "gapet" på baksidan av org.
svänghjul har passerat givaren med ca 1 cm när motorn står i 0 läge? Det känns ju inte alls speciellt exakt, eller är det? Jag fattar inte.. I den tyska pdf:en till denna motorn pratar man om 5 stift på svänghjulet (se sid 23:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_120.PDF ) Men på mitt
hjul är det ju 5 "gap" och resten är massivt, detta kan väl inte ge samma signal?
Har också nu upptäckt att det finns en uppvikt plåtkant på utsidan av 945 aut. svänghjul med 2 utpressade anvisningar, i automatlådans
sprängkåpa finns ett förberett hål som ser ut att vara förberett för en givare, som då hamnar mitt för svänghjulets uppvikta kant. Det öppnar ju en möjlighet att bearbeta den kanten och sätta en givare där. Frågan är bara hur exakt timing det måste vara..?