Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

2.5 TDI i Volvo 760 + Automatlåda Nu går den!

53 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera bil-teman här

magloman

#16 » 11:16:59, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

på volvo är manuella hjulet i massivt stål med infrästa hål medans automathjulet är en tunn plåtkrans

samma induktiva givare till båda

så jag vill påstå att en tunn plåt ska funka

ev kan du ju tillverka en själv.

bästa är nog att få tag i ett automathjul från audi o titta på hur dom löst det.

Michael Meier: tack :buga:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



kmracing (trådstartaren)

#17 » 11:21:54, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gravelman skrev:Vill du absolut ha tag i en AAT så har jag en bil ståendes med "tysk-chippad" motor i. Den importerades redan -96 tror jag, och var då redan chippad.

Jag råkade ut för ett kamremshaveri för 4-5k mil sedan, så toppen är renoverades då. Pumpen renoverades av förra ägaren vid ca 40K, bilen har gått ca 50 nu.

Bilen är undanställd pga "annanbilsköp" så priset är därefter...

// Mats


Nja, det var mer en beskrivning på engelska jag syftade på med "hoppets låga". Men det kan ju va bra att veta vars det finns fler tänkbara donatorer :smile:

Audin jag slaktat är importerad 1998, vet inte vad som är gjort med den före importen, men jag har inte hört om någon chipning iaf.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

magloman

#18 » 11:26:42, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

väldigt snygga fälgar

nån orginalvariant, kommer inte på nu vad dom heter.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

kmracing (trådstartaren)

#19 » 11:27:55, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:på volvo är manuella hjulet i massivt stål med infrästa hål medans automathjulet är en tunn plåtkrans

samma induktiva givare till båda

så jag vill påstå att en tunn plåt ska funka

ev kan du ju tillverka en själv.

bästa är nog att få tag i ett automathjul från audi o titta på hur dom löst det.

Michael Meier: tack :buga:


Den enda bilden jag hittat av Audis aut. svänghjul är denna: http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22377230
och det blev man ju inte klokare av direkt.. Nu är det ju från en -94 dock.

Ja, det känns ju som den mest seriösa lösningen i längden vore att tillverka någon slags plåtskiva och fästa på något vis bak på volvons aut. svänghjul.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Johnj-e

#20 » 11:31:49, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas för ditt eget bästa att 945 dieseln va klappslut... dom är ju svindyra på blocket med sur 24an...
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

kmracing (trådstartaren)

#21 » 11:32:07, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:väldigt snygga fälgar

nån orginalvariant, kommer inte på nu vad dom heter.


Tack :grin: Galaxy heter dom, köpte dessa nån vecka efter bilen, ska väl inte tala om att dom kostade lika mycket som bilen kanske haha! Men vafan, nåt fint måste man väl få ha när kvinnan i huset lagt beslag på V70n :grin:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

kmracing (trådstartaren)

#22 » 11:38:08, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:Hoppas för ditt eget bästa att 945 dieseln va klappslut... dom är ju svindyra på blocket med sur 24an...


Jo, eller den va nog inte klappslut, men motorn var "stum", har inte gått till botten med den motorn än, men det verkar mer som att de senaste ägarna varit klappsluta i sina försök att toktrimma D24... :???: Oljetillförsel för jätteturbo med tryckluftsslang och eltejp tex... Det ser dock ut som man aldrig lyckats starta motorn med den nya turbon. Jaja, det är en helt annan historia.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

magloman

#23 » 13:07:14, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

här kan ni se hur jag gjorde på en volvo.

anledningen till att jag tagit kransen från automathjulet är att det vanliga hjulet var nersvarvat/lättat till den grad att de nedfrästa hålen försvunnit. Urspungligen kvittade det då den givaren inte användes.

Men nu ska det köras sekventiellt tänkte vi.

http://www.vems.hu/wiki/index.php?page= ... raHemBerra
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Turbodiesel

#24 » 19:53:37, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygget uppskattas från min sida, ett minus för sedanmodell.. däremot två plus för automat :lmao:


Har själv lagt en BMW525TDS motor med tillhörande automat i en 745:a, dock inte "finjusterad" & besiktigad ännu..

Gjorde det mesta på bygget runt -04 & -05, då TDS:en var förhållandevis otillgänglig (dyr), idag skulle jag tittat på något direktinsprutat istället, kanske C-R.


Kan berätta att BMW`s sexa fungerar (hyfsat) med endast fem "piggar" till vevaxelgivaren (en avbruten), varvräknaren visar då för lite & lådan vill inte växla som den ska..


Tappar den signalen från en av givarna (nållyft/vevaxel) räknar den ut resten med hjälp av den kvarvarande, tappar den båda stänger den av (då den inte har koll på varvtalet längre)

Jag menar inte att du ska strunta i givaren, du måste lösa det så bra det går.


Nästa projekt blir att försöka få en Audi V6 TDI motor att gå med mekanisk pump, eller iaf betydligt mer mekanisk jämfört med VP44:an..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

rospigg

#25 » 20:11:35, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Maglo- i din länk "Berra hem Berra" har ni svetsat hålkransen i svänghjulet av gjutjärn????
(Om svänghjulet ni ska använda är av gjutjärn-ta bort, borra och gänga!!)

Mvh Rospigg

Edit: missade ord.
Senast redigerad av rospigg 20:12:20, 04-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Johnj-e

#26 » 20:38:36, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:
Johnj-e skrev:Hoppas för ditt eget bästa att 945 dieseln va klappslut... dom är ju svindyra på blocket med sur 24an...


Jo, eller den va nog inte klappslut, men motorn var "stum", har inte gått till botten med den motorn än, men det verkar mer som att de senaste ägarna varit klappsluta i sina försök att toktrimma D24... :???: Oljetillförsel för jätteturbo med tryckluftsslang och eltejp tex... Det ser dock ut som man aldrig lyckats starta motorn med den nya turbon. Jaja, det är en helt annan historia.


tänkte mer på karossen :digga:
kmracing skrev:
magloman skrev:väldigt snygga fälgar

nån orginalvariant, kommer inte på nu vad dom heter.


Tack :grin: Galaxy heter dom, köpte dessa nån vecka efter bilen, ska väl inte tala om att dom kostade lika mycket som bilen kanske haha! Men vafan, nåt fint måste man väl få ha när kvinnan i huset lagt beslag på V70n :grin:


Åker hellre 760 med 2.5tdi en dom där framhjulsdrivna biljävlarna :wave: hoppas du får ihop allt till belåtenhet!!
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

kmracing (trådstartaren)

#27 » 21:48:16, 04-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Bygget uppskattas från min sida, ett minus för sedanmodell.. däremot två plus för automat :lmao:


Har själv lagt en BMW525TDS motor med tillhörande automat i en 745:a, dock inte "finjusterad" & besiktigad ännu..

Gjorde det mesta på bygget runt -04 & -05, då TDS:en var förhållandevis otillgänglig (dyr), idag skulle jag tittat på något direktinsprutat istället, kanske C-R.


Kan berätta att BMW`s sexa fungerar (hyfsat) med endast fem "piggar" till vevaxelgivaren (en avbruten), varvräknaren visar då för lite & lådan vill inte växla som den ska..


Tappar den signalen från en av givarna (nållyft/vevaxel) räknar den ut resten med hjälp av den kvarvarande, tappar den båda stänger den av (då den inte har koll på varvtalet längre)

Jag menar inte att du ska strunta i givaren, du måste lösa det så bra det går.


Nästa projekt blir att försöka få en Audi V6 TDI motor att gå med mekanisk pump, eller iaf betydligt mer mekanisk jämfört med VP44:an..


Jo, TDS motorn har jag lite erfarenhet av då en kompis hållit på med Omega senaste 10 åren :grin: Senast nu en manuell sedan som går på isbanan med knackat lock och everymod, hysterisk är väl bara förnamnet :grin: Skulle ju vara lite kul att sätta in en TDS med automat i en gammal Commodore eller liknande :grin:

För några år sedan satte jag in en Peugeot XD3TE i en 245 från -75, bilen är såld och rullar fortfarande på trakten, men det kostade mer än det smakade i tid och krångliga lösningar... Länk till 245

Nu till det aktuella bygget, jag har idag konstaterat att närmaste "gapet" på baksidan av org. svänghjul har passerat givaren med ca 1 cm när motorn står i 0 läge? Det känns ju inte alls speciellt exakt, eller är det? Jag fattar inte.. I den tyska pdf:en till denna motorn pratar man om 5 stift på svänghjulet (se sid 23: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_120.PDF ) Men på mitt hjul är det ju 5 "gap" och resten är massivt, detta kan väl inte ge samma signal?

Har också nu upptäckt att det finns en uppvikt plåtkant på utsidan av 945 aut. svänghjul med 2 utpressade anvisningar, i automatlådans sprängkåpa finns ett förberett hål som ser ut att vara förberett för en givare, som då hamnar mitt för svänghjulets uppvikta kant. Det öppnar ju en möjlighet att bearbeta den kanten och sätta en givare där. Frågan är bara hur exakt timing det måste vara..? :???:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

kmracing (trådstartaren)

#28 » 20:16:03, 05-02-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Update, har nu startat upp dkw motorn på golvet med valda delar av kabelhärvan, otroligt att den inte går i nödläge med så pass mycket saknade funktioner som det är.. :uupps:

http://www.youtube.com/watch?v=TCFMo0VVgeA

Har även testat att dra ut givaren från svänghjulet, detta ställer motorn i nödläge omedelbart, och den blir gode trögstartad.. Med svänghjulet "felkuggat" går den inte i nödläge, men det syns att tänpunkten blir fel, för den blåryker ordentligt! Alltså är det nog av vikt att det blir rätt med det andra svänghjulet.

Har konstaterat att en givare som sitter i flera bilar, bla. Volvo med ET motor, en del BMW bensinare m.m eventuellt skulle passa, då den är 12.5 x 56 mm och har samma 900 ohm som nuvarande. Det gäller ju dock att få luckorna på rätt plats i nya svänghjulet. I 0-läge står svänghjulet så att givaren just skall komma till en lucka (se bild), verkar det rimligt? Jag har ingen vidare koll på hur såna här givare jobbar...

Edit: Jag tänkte fel om motorns rotationsriktning tidigare, givaren passerar luckan just efter ödp.

Bild

Möjlighet till givare på automatlådans sprängkåpa, hål 13mm, ca 60mm djup:

Bild
Senast redigerad av kmracing 00:31:08, 06-02-2013, redigerad totalt 1 gång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

kmracing (trådstartaren)

#29 » 22:01:55, 17-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortfattad update: Motorn sitter nu i bilen och jag har kört några mil, även om det är på prototypstadie fortfarande :grin: Motorn levererar, med vissa anmärkningar.. Gällande elsystemet har det mesta löst sig på ett eller annat sätt, men det har också dykt upp en del frågetecken. Jag har en "överbliven" kabel, Blå/vit VSS - vss vehicle speed signal (sensor), eller "GALA" som den även benämns i VAG sammanhang. Denna ingång nöjer sig tydligen inte bara med signal från hastighetsgivaren, utan det finns tydligen aktiv elektronik i VAGs instrumenthus som skapar denna signal åt motorstyrning, ljudanläggning m.m "The signal is a pulse 0v to +8v, 4 times per wheel revoultion." är väl enda infon jag hittat om detta ännu, samt att Volvo 760 1983 har en givare på bakaxeln som ger 12 pulser/ hjulvarv till h-mätare direkt. Lösning!? :mrgreen:

Ok, signalen är kanske inte livsavgörande för motorn i nuläget, men det kan ev. behövas för framtida "utbyggnad" och kanske också för att få en helt släckt motorlampa? Signaldelare eller puls signal divider är något jag dykt på i min jakt på lösningar, men det typen jag skulle behöva, alltså en som delar med 3 (om övrig info stämmer) verkar ju naturligtvis inte existera...
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Ivar Risslén

#30 » 08:43:08, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklaste lösningen är väl att koppla in VAGs instrumenthus och lägga det i skuffen. En väl raggaraktig lösning kanske.

Det med hastighetsgivaren kan vara knepigare. Har du kvar den från dekan så kan det gå att montera den så den ger signal. Nu är jag för lat att kolla var den sitter original på Vag, om den sitter i växellådan eller vid något hjul. Efter din beskrivning så verkar VAG givaren ha olika spänning på pulserna och Volvo´n har en enklare som bara ger pulser. Då är det nog knepigare att bara få tag i en omvandlare som både ska ge olika antal pulser och olika spänning.

Original ljudanläggning ökar volymen ju fortare man kör och sänker den när man saktar in så att man inte ska bli dövare.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se