Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Påfyllning av Eolys.

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera bil-teman här

unimog

#31 » 21:19:41, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyllt på ca 2.5 liter vätska försöker nolla bilens "räkneverk" med diagbox köpte från ali en odb2 läsare för citroen och peugeot, men hur nollar jag, hittar inte var i programmet jag gör det. Tror jag gör rätt men jag har ett fellarm i ecu´n om att det är "låg nivå additiv" som inte går att kvitta bort. Någon som vet hur, var?
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå



jörgen.ottosson

#32 » 21:51:50, 05-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste fulla fullt innan du kan nolla. ( du kan inte göra det medans du ahr larmet)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

unimog

#33 » 18:14:02, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fyllt behållaren fullt(ca 2.5liter). Har försökt söka på nätet hur man gör med diagbox programmet för att nolla räknaren och kvitta bort larmet som ligger i motorns ecu men utan framgång, har skrivit in någonstans bilens miltal, några siffror som stod i dörrsidan, antal liter som behållaren rymmer, men sedan då! läste någonstans att man skulle öppna tanklocket. Följde någon guide men menyerna som jag har i programmet stämde inte överens med guiden så det sket sig ganska fort. Snacka om omständigt varför inte bara skriva in antal liter och en resetknapp.
unimog
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:33:21, 30-04-2009
Ort: Norrbotten/Piteå

jörgen.ottosson

#34 » 19:39:28, 06-04-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, du kan behöva öppna tanklocket....(har kabeln gått av till tanklocks sensorn, så brukar det krångla....)

(...ibland kan man få prova flera gånger innan det går.....ändå...)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#35 » 23:30:45, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:Ok.
Jag börjar närma mej 20000mil sen jag fyllde sist. :klia:
Har för mej att det var nästan 4 liter jag fyllde i min också.
Kanske blivit något fel på räkneverket.


Idag fyllde jag igen.
Blev väl drygt 20000mil på de ca 3,8 liter jag fyllde sist på tömd tank.
Ingen aning om det ät rätt, tycker det verkar som jag kört långt.
Fyllde i de 0,7 litern som var kvar i dunken, men verkar bara som man kan nolla "full tank", så det gäller väl att inte glömma bort sej, utan snart fylla igen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

torbjorn_forsman

#36 » 00:59:34, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå Eolys så har jag fått ett problem. På Peugot 307:an visade det sig att skyddsplåten och hållaren för Eolys-påsen var sönderkörda. Rätt vad det var upptäckte jag ett blött spår efter bilen - påsen hade ramlat ut och släpat i marken under några mil. Har nu stoppat tillbaks påsen och vänt den så att det inte läcker ut mer. Men den automatiska beräkningen av återstående mängd lär ju inte stämma längre.
Är det någon som vet om hållare och påse är unika för just Peugeot 307 eller är de likadana på alla PSA-dieselbilar av ungefär samma generation? Verkar inte finnas någon 307 diesel på någon skrot i närheten just nu.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#37 » 10:13:58, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Apropå Eolys så har jag fått ett problem. På Peugot 307:an visade det sig att skyddsplåten och hållaren för Eolys-påsen var sönderkörda. Rätt vad det var upptäckte jag ett blött spår efter bilen - påsen hade ramlat ut och släpat i marken under några mil. Har nu stoppat tillbaks påsen och vänt den så att det inte läcker ut mer. Men den automatiska beräkningen av återstående mängd lär ju inte stämma längre.
Är det någon som vet om hållare och påse är unika för just Peugeot 307 eller är de likadana på alla PSA-dieselbilar av ungefär samma generation? Verkar inte finnas någon 307 diesel på någon skrot i närheten just nu.


Har inte så mycket mer att tillföra än att 407an har tank ist för påse. I alla fall min 2007a,vet inte om det finns någon modell av 407 som har påse.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: BengtP, Bing [Bot], Peter08 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se