Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Påfyllning av Eolys.

37 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera bil-teman här

AN (trådstartaren)

#1 » 10:19:38, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som fyllt på Eolys själv i någon Peugeot HDI?
Börjat varna i min nu.
Har inte hunnit prata med någon verkstad ännu men det kanske inte är så dyrt?

Mvh
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



krokodilen

#2 » 12:49:53, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är dyrt så kolla upp "pat-fluid" som alternativ.

Hör med KonveGas Sweden

Alexander C Enulescu
Tel: +46 470 - 78 11 81
Mobil: +46 70 - 913 87 97
E-post: alexander@konvegas.se
Hemsida: www.konvegas.se

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Johnny Thorgren

#3 » 17:47:20, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mekonomen säljer ett komplett kit för att kunna fylla själv . Har själv använt detta på två st 407 hdi kundbilar på min verkstad . Om bilen varnar för låg nivå så måsta man in med datorn och nolla den . Kostade ca 600 :- och då var det 1 liter vätska och slangar med .
Johnny Thorgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:16, 05-03-2010
Ort: Norsjö
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641 - 73
Golf 4 Tdi 4 motion
Seat Alhambra VR6 4 motion
Polaris 500 EFI SKS - 95

krokodilen

#4 » 19:29:56, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pat-fluid kostar 1430:- för 4,5 liter inkl frakt.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

jörgen.ottosson

#5 » 19:40:06, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag brukar fylla själv (citroen 2.2HDI) men det krävs som sagt att man går in med lexian efteråt och återställer. (en liten procedur)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

krokodilen

#6 » 19:49:23, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är ju samma visa med Vw & VCDS.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tullaren

#7 » 22:54:41, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

en dum fråga va är eolys för nått??
rätta mig om jag har fel

1 person gillar det här inlägget.
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#8 » 23:03:17, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är en additiv-vätska som sänker förbränningstempen på partiklarna behövs för att DPF ska regenereras (brännas ur/rengöras)

Om jag inte minns fel har dessa vätskor ofta rejält hög järnhalt! :klia:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Turbodiesel

#9 » 00:08:35, 10-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Järnhalt vet jag inte, men det ska vara någon med ädelmetall, kanske cerium om minnet vill vara med.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

krokodilen

#10 » 10:19:08, 10-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kanske det var rejält aggressivt är det i alla fall, rena rävgiftet.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#11 » 11:08:23, 10-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Saxat ur Vw:s "Self-study" för DPF.

16
Design and function
The additive
The additive is an iron-rich substance, which is
dissolved in a hydrocarbon mixture.
It can be found on the Passat
in a separate fuel tank
in the spare wheel well

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_330.pdf

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

AN (trådstartaren)

#12 » 12:32:52, 10-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Tack för svar.
Har pp2000, det borde likna lexian.
Jörgen kanske har något tips där?
Det verkar inte vara någon separat additive ECU på denna. Men jag hittar en under "engine ecu".
Jag kommer till en meny on "regenerering" men hittar inte något on resetting av additive nivå.
Kan du på lexian se vad mycket som är kavr i tanken också? Och vad fullt partikelfiltret är?

Mvh Anders
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

jörgen.ottosson

#13 » 00:16:20, 11-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med Lexian kan du inte se nivå (tror jag...har fått för mig att systemet "dödräknar" nivån....utifrån driftfall mm ) det finns bara en återställning (tala om att du fyllt på fullnivå, och det måste vara fullt för att det ska funka....) samt givaren i tanklocket ska plockas av och på (aktivera givaren där....) och säker något jag glömt. Ibland får man göra det flera gånger innan det "tar".

Regenerering: är en "på tvingad" urbränning av partikelfilltret (startar en sekvens så motorn varvar upp om kör temp på avgaser så filtret bränns ur...tar några minuter kanske 5-10 på höga varv...)

Har inget "riktigt" system själv men har tillgång till....när jag behöver.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

AN (trådstartaren)

#14 » 16:26:18, 13-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnny Thorgren skrev:Mekonomen säljer ett komplett kit för att kunna fylla själv . Har själv använt detta på två st 407 hdi kundbilar på min verkstad . Om bilen varnar för låg nivå så måsta man in med datorn och nolla den . Kostade ca 600 :- och då var det 1 liter vätska och slangar med .



Hej.
Har du använt PAT fluid själv?

Mvh
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

krokodilen

#15 » 16:53:21, 13-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm jag vet inte om du menar att fråga mig men citerat fel gubbe. :klia:

Hursomhelst har jag inte testat Pat-fluid själv men den ska enligt leverantören (som är jävig) fungera och ersätta i alla additivsystem på tidiga DPF-bilar. Eolys, Satacen mfl.

Meningen var att jag skulle beställa hem ett 4,5l kit men varningslampan i min bil larmade för annat än det som jag trodde var låg nivå för DPF-additivet. (det borde larma snart med tanke på miltalet). Så jag avvaktar lite ev så är bilbyte på g.

:thumme:

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Volvot24 och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se