Vissa risker är rimliga, andra är det inte.
Än, har jag sluppit få någon kniv att lossna. Jag har haft nöjet att köra med riktad
vevaxel, och... tja... inte var det en Kikki Danielsson slagdängan (bra vibrationer) inte...
Slå vevaxln rät... näe... bättre vet ni ju!
Riktningsverktyget är en gigg, o alla med
fräs och
svarv kan lätt bygga sig en.
Man överpressar vevaxeln lite, någon tiondel till några i toppen. Låter stå över natten i spänn. Kontrollerar dagen efter. Gör om proceduren tills axeln inte slår.
Den viktiga frågan är om själva axeln tagit skada. Sprickor? Försvagningar?
Priset för att köra med icke rak vevaxel - hela dj.* chassit vibrerar -sönder- och ser man det i det perspektivet så är det helt enkelt inte värt det.
Är det min egen klippare så kan det vara helt ok att byta vevaxel, men att hjälpa någon annan göra det + materialkostnaden => Ebberöds Bank!...
Talar vi om Tornados och Klippos platta med små korta "sisådär" säkrade knivar... inte ens å tänka på att köra med skadad vevaxel; för di rackarns knivarna släpper! Å de har -god- fart...
Byter man till Stiga knivfäste så slås det fästet bara sönder (piggarna/tapparna ryker) i princip på en gång... o axeln ser ut som en ost-båge. Vevtappen kan bli demolerad också, oljetrågets
axeltätning "rörs" om så den glappar duktigt och Miljö-muppa göre sig bäst att hålla sig på avstånd! (oljan forsar ur maskin via det otäta axelhålet)...
I princip monterar jag -enbart- Klippos friktionsfästen på alla maskiner jag pillar på, så länge det låter sig göras (finns ngr Stiga modeller som det inte gick på och Bauhaus hade en modell som hade "fel" höjdläge på motor/vevaxel i förhållande till korrekt klipphöjd).
Orsak:
- Klippo "har tänkt till"; det är snudd på omöjligt att kröka det lätt krökta B&S axlarna när man använder friktionsfäste istället för -fast- knivfäste.
Så, att rikta en B&S
axel.. njae... känns inte riktig motiverbart rent "försäkringsmässigt" och totalekonomiskt. Det blir liksom "dum snålt" ...
(...vilket ju självklart innebär att kunde jag och iddes jag så skulle jag...
)
Se'n har man en helt annan aspekt - att arbeta med maskinen. B&S vibrerar bra som det är... behöver inte skaka mera... De som har kärlskador i händer och underarmar från jobbet förstår väl vad jag menar...
Finns Stiga med gummiupphängd motor - en dröm att köra, så länge vevaxeln inte är krokig... för är den krokig så dämpar inte dämparna... utan...
vad det skakar!!!
Hondas motorer har bättre stål i vevaxeln, så de är svårare att kröka.
Jo då - jag vet hur man kröker en vevaxel...
- större hårdare objekt som inte skall bearbetas med kniven... ss rötter och stenar...
=> är vevaxeln krökt, så är det "chaufförsorsakat" genom oaktsamhet ("våldsam framfart")...
=> därför ber man bekant med tillgång till verkstadsmaskiner att tillverka sig ett kättinganhåll istället för ett knivfäste, om man nu prompt ska göra gräsklippare "över stock och sten":
[Belos/Gravely/Irus] Modifierad PaddaMEN... 53-56cm's klippare, vilket är "minimum" för att det skall fungera ok, vill i alla fall ha fler varv på kättingen än de 3600rpm som sidventilarna har som rek max rpm, o toppventilarna har väl 2900rpm från fabrik(?), å det är på tok för långsam
rotation...
Har bara provat det i klippet + min grannes slänt utanför hans staket (se'n "stal" min granne min Stiga Tornado... o ett halvår senare så -stal- en ung kvinna (narkoman?) klipparen av min granne (han visste vem)...hm!...jo min granne var lite för glad i spriten... så hans verklighetsuppfattning var stundtals instabil... ss att han skulle fått en gräsklippare av mig som kostat ca 4000 att få ordning på... bara värdsliga ting, o dessa lämnade min granne i somras o sökte sig till en annan tillvaro.
Jo - kättingröjarkonvertringen var värt vart enda öre! Stenar, rötter, annat bråte som hamnade ivägen; inga problem alls!