Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Briggs and stratton ingen gnista

13 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Svartrå401 (trådstartaren)

#1 » 10:56:10, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Har en gammal jordfräs med briggs and stratton, får ingen gnista. Känner ström som pulserar. Men blir ingen gnista. Testat flera stift. Rengjort magneter och brytare. Vad kan det vara för fel? Är en 4hp Mvh Martin

1 person gillar det här inlägget.
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135



torbjorn_forsman

#2 » 11:24:45, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohmmät tändspolen och kolla att det inte är avbrott i högspänningslindningen (resistansen brukar vara 2,5-3 kohm på de vanligaste tändspolarna med "A-kärna", om det är en riktigt gammal tändspole med "E-kärna" kan det röra sig om 6-7 kohm). Om den verkar hel, så kan man i andra hand misstänka kondensatorn.
Var noga med att ställa in rätt brytaravstånd (hellre lite drygt 0,4 mm än lite knappt). Och se till att tändspolen sitter så nära svänghjulet som möjligt utan att skrapa i, man kan lägga t ex 0,2 mm bladmått mellan polskor och svänghjul när man drar åt skruvarna för den.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Svartrå401 (trådstartaren)

#3 » 11:54:27, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ställde multimetern på 20K och mätte imellan tändhatten och en bult på jordfräsen, fick 2,58. Är det så man ska mäta? Har ställt magneterna på allt ifrån 0,20 till 0,70. Ägnade dock inte mycket tid åt brytarna då dom såg fina ut. Men kanske är problemet där?

1 person gillar det här inlägget.
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Svartrå401 (trådstartaren)

#4 » 11:56:10, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

dc_lindberg

#5 » 12:09:15, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

...kondensatorn då?...

Har varit med om att dödarsladden haft isoleringsskador så det varit -den- som "stulit" gnistan.


Kostar nästan lika mycket med ny brytarspets och kondensator som att byta till B&S elektroniska tändspole.
http://www.briggsparts.se

OM man monterar spolen för nära svänghjulet så kan spolen skadas... MKT vanligt!...
Jag använder 2st standard visitkort mellan svänghjul och spole:
...märkligt... jag vet jag fotat en B&S Klippo motor när jag justerade tändstpolen, med dubbla visistkort... var la jag den bilden?... hittade den inte bland mina trådar... userpix/49872_100_3909_1.jpg
Hursomhelst - så -kan- man göra om man inte har bladmått (eller inte ids använda dem).
Dubbla visitkort ger ett lite för stort gnistgap, men räddar spolen mot att kortslutas mot svänghjulet.
(TF skriver 0.2mm o det blir ca 0.25mm med visitkort. OM man kan dra runt svänghjulet utan att nypa fast visitkorten är spelet "lagom" ).

Av -alla- brytarspetsmotorer jag skruvat på från B&S så har -aldrig- en tändspole varit trasig (vad jag vet...). På alla med elektronisk tändning så har >50% där tändspolen gått an mot svänghjulet varit trasig.
Du kontrollerade väl att svänghjulet gick fritt från tändspolen -innan- du försökte starta motorn?
...jag missad det ett par gånger förra året... brände 2st elektroniska tändspolar på det sättet... ("nya maskiner" som lämnats in på garanti och skrotats bort å hamnat hos mig - sved extra mycket då att paja så dyrabara motorer... )

Det där ser ut som 5hk's motorn...
5hk B&S å Gilson slunga
Senast redigerad av dc_lindberg 12:14:44, 18-03-2017, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Svartrå401 (trådstartaren)

#6 » 12:13:32, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Magneterna har inte suttit för när, förutom när jag ställt dom. Kan man testa kondenstatorn på något vis? Står 4hp på kåpan
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

dc_lindberg

#7 » 12:19:04, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har en multimeter som kan mäta kapacitans så ska det gå.
Jag har inte lärt mig gör det än. De kollade åt mig på ELFA en gång för många år sedan på annan kondensator.
TF - du kan säkert, så du får gärna lära både mig och TS hur man gör :-)

Står det 4hk så är det 4hk.
Har inte haft någon sådan motor att skruva på än.
Gissar att 3.5hk elektronisk tändspole då går att använda; men hör med Per-Åke först. Går det kan du säkert testlåna från någon gräsklippare :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Svartrå401 (trådstartaren)

#8 » 19:47:15, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Janson1

#9 » 19:51:42, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kanske inte behöver nämnas men kilen måste vara hel... Annars sitter dom flesta tändfel just på bilden i inlägg # 8

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Svartrå401 (trådstartaren)

#10 » 19:53:55, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade av svänghjulet och slipade brytaren och kondensatorn, sprayade med 5,56 och sen efter en stund bromsrengörning samt torkade med papper. Drog också i kabeln som sitter med en fjäder på kondensatorn då det såg lite rostigt ut. En gissning att det var det som var problemet då jag slipade på brytaren igår och den såg fin ut ifrån början. Nu är där gnista :) tack för alla kloka idéer! Med vänlig hälsning, Martin

4 personer gillar det här inlägget.
Svartrå401
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:33, 03-10-2016
Ort: Falkenberg Ullared
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

Åsa-Nisse

#11 » 20:19:24, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brytarspetsarna har en tendens att oxidera så det blir för dålig kontakt. Lite stålullspolering med oxidspray löser oxiden och problemet. Typiskt för en jordfräs som bara snurrar någon dag på våren och står hela året för övrigt.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dc_lindberg

#12 » 21:11:30, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Där satt talesättet:
"trägen vinner"
Snyggt jobbat! :buga:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#13 » 22:35:34, 18-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är att man "alltid" måste putsa brytarspetsarna på en B&S som har stått oanvänd mer än ett år i sträck. Har motorn ingen gnista men har varit igång på senaste året, så är det troligen något annat fel än brytarna.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se