Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Vanguard behöver lite choke för att gå bra

7 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Brasse72 (trådstartaren)

#1 » 21:27:56, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder så behöver motorn ungefär halv choke för att gå bra, utan choke så pendlar den väldigt i varv. Händer heller inget om man skruvar ut nålen för att ge den mer soppa. Är det bara rengöring av förgasare som gäller eller har någon något tips utifrån beskrivningen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Brasse72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:59, 13-06-2014
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L30



dc_lindberg

#2 » 22:50:53, 24-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjyvluft/förgasarmembran som blivit dåligt, är det första orsaker jag tänker på.
Finns säkert andra felkällor också på Vanguardmotorn, saknar personlig erfarenhet av dem.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

per-åke

#3 » 20:30:05, 25-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken typ av Vanguard gäller det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

torbjorn_forsman

#4 » 09:36:38, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Vanguard borde ha flottörförgasare, så då slipper man åtminstone membranproblem. Jag skulle gissa på att huvudmunstycket är delvis igensatt. Och ofta räcker det inte med att bara hålla upp munstycket mot ljus för att se att det lyser genom, man bör gärna titta genom det med lupp eller mikroskop och förvissa sig om att det inte finns någon avlagring som har satt igen det delvis. Om munstycket är av typen med en lång hals och förträngning i ena änden, så samlar sig skräp ofta i halsen, vilket inte syns om man tittar på det som hastigast. Och de skräpen lurpassar och väntar på lämpligt tillfälle att täppa igen förträngningen...

Nu har jag inte bekantat mig med just den förgasartypen, men troligen finns det bara justerskruv för tomgångsblandningen, så det är helt normalt att den inte påverkar då motorn går för fullt.

Ett annat lömskt fel, men det brukar påverka i motsatt riktning dvs att bränsleblandningen blir för fet, är om flottörhuspackningen är otät.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

dc_lindberg

#5 » 09:56:36, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

!... TF föll mig aldrig in att TS kanske kört på OK/Q8 Alkylat... Då geggas både flottörhus och munstycken igen med ett grönt slem... Slemmet löses inte upp av -ren- bensin, så man får allt ta o -tvätta- ren förgasaren... Haft ngr st 3.5-6.5hk toppventilare med det problemet.

Ska man använda Alkylat... använd Aspen.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Brasse72 (trådstartaren)

#6 » 10:22:44, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testar att rengöra och hoppas på det bästa.
Brasse72
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:35:59, 13-06-2014
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L30

torbjorn_forsman

#7 » 11:02:11, 26-06-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker mig ha märkt att det där problemet med grönfärg som kletar igen förgasaren när man har kört på olämplig alkylatbensin, nästan bara förekommer på motorer som används på vintern och står stilla med gammal bensin på sommaren (t ex snöslungor). Det är mycket mer sällsynt på maskiner som används på sommaren och står stilla på vintern.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se