En Vanguard borde ha flottörförgasare, så då slipper man åtminstone membranproblem. Jag skulle gissa på att huvudmunstycket är delvis igensatt. Och ofta räcker det inte med att bara hålla upp munstycket mot ljus för att se att det lyser genom, man bör gärna titta genom det med lupp eller mikroskop och förvissa sig om att det inte finns någon avlagring som har satt igen det delvis. Om munstycket är av typen med en lång hals och förträngning i ena änden, så samlar sig skräp ofta i halsen, vilket inte syns om man tittar på det som hastigast. Och de skräpen lurpassar och väntar på lämpligt tillfälle att täppa igen förträngningen...
Nu har jag inte bekantat mig med just den förgasartypen, men troligen finns det bara
justerskruv för tomgångsblandningen, så det är helt normalt att den inte påverkar då motorn går för fullt.
Ett annat lömskt fel, men det brukar påverka i motsatt
riktning dvs att bränsleblandningen blir för fet, är om flottörhuspackningen är otät.