Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Gammal snöslunga (Örje/Gilson) som inte går bra

33 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 13:23:21, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick med en snöslunga när jag köpte huset. Hade inga större förhoppningar om den utan det fick vara som den var i början. Provade den en vinter och den slirade på remmarna, hade ingen ork och var svårstartad till och från. Den gick då i omgångar och kunde spontant dö för att sedan startas på nytt efter en stund.
Så jag tänkte att jag kunde kanske lägga ner lite energi på den och gick igenom den under sommaren. Nya remmar, fixade läckage i soppakranen och bytte filter och slangar då dessa såg ut att vara sedan maskinen var ny.
Tog ut den i början av denna vinter och drog igång den. Pysande ljud och väldigt orolig gång visade sig vara en gammal skada på toppackningen som givit med sig helt. Ny packning och nytt försök. Fortfarande lite orolig på gången så jag fick leta upp vilket stift som egentligen skulle sitta där och tog en promenad till macken.
Nu startar den lätt oavsett väder med choken på fullt. Den går bra i några sekunder men så fort den börjar varva upp på grund av choken så dör den direkt och blir mer eller mindre omöjlig att starta. Jag upplever det som när soppan tar slut.
Plockade lös förgasaren för att konstatera att den ser ut som ny inuti provade även med en slang direkt från tanken utan filter för att utesluta eventuella problem där. Insugsröret är helt och fint och ventilerna ser ut som man kan förvänta sig på en maskin av denna årsmodell.
Fortfarande samma problem.
En tanke har slagit mig om att tändspolen skulle kunna vara dålig, men då borde den väl inte vara lättstartad och gå bra ett tag för att sen vara omöjlig att få igång?
Ett annat tänkbart scenario är väl förgasaren. Att de få inställningarna som kan göras kanske är åt skogen eller att förgasaren är i sämre skick än den ser ut att vara?

Någon som varit med om något liknande och vet med sig att det är enkelt att fixa?
Vissa typer av fordon vill jag helt enkelt inte skruva i och snöslungan är en av dem (den är inte rolig nog utan ska bara funka). Det tar dock emot lite att slänga bort den också då en ny/begagnad inte blir så mycket mer ekonomisk och bättre alternativ i form av traktor finns inte med i planerna än...

Bifogar lite bilder på den som kanske kan underlätta:

Bild
Bild
Bild
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B



torbjorn_forsman

#2 » 13:31:25, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det att hålla den vid liv med startgas när den håller på att stanna?
Motorn är alltså en B&S , och dess typbeteckning syns tydligt på fläktkåpan - alltså lätt gjort att få fram reservdelskataloger, sprängskisser på förgasaren mm.
Jag föreslår att titta igenom förgasaren en gång till, dubbelkolla att det inte är tätt t ex i bränsleinloppet eller i något munstycke, att nålventil och flottör rör sig lätt osv.
Prova att öppna bränslekranen med flottörhuset borttaget, då ska det rinna bränsle med god fart ur nålventilen, inte bara droppa. Om man lyfter flottören lite lätt, ska nålventilen täta.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Zukram

#3 » 13:52:17, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är kört. Jag kan ta den till delar :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Loke

#4 » 14:44:20, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som Torbjörn F nämner så plocka upp förgasaren en gång till.
Är ganska säker på att det är bränsleinloppet till förgasaren som spökar. Att motorerna startar och går en stund för att sen stanna tyder på detta. Är det dynga där så hinner inte flottörhuset fyllas snabbt nog, blir alltså helt enkelt slut på bensin i flottörhuset.

Om man tar bort flottörhuset och låter bensinen rinna så kan man bli lurad, bensinen rinner men kanske inte i tillräcklig mängd. När maskinerna står mellan säsongerna med soppa i förgasare och slang brukar det bildas "ärja" dvs vitaktig beläggning från soppan. Denna beläggning lägger sig ofta i passagen och på sätet till flottörens nålventil.

Obs, om du tänker blåsa med tryckluft så var försiktig, på vissa förgasare består nålventilens säte av en jätteliten plastring, tappar man denna kommer förgasaren att flöda över ohämmat. Ofta märker man inte ens att denna ring försvinner och man står där med ett oförklarligt fel på förgasaren.

Det händer ofta när man startar upp maskinerna för säsongen att dom beter sig som din, i synnerhet om man inte strypt bränsletillförseln och kört förgasarna tomma. Då har det hittills alltid varit flottörens nålventil som spökat. Det finns medel numer att slå i bensinen för att förhindra detta, Per-Åke (briggs parts) här på forumet säljer sånt.

Ett bra medel att lösa upp ärjan med är bromsrengöring och att blåsa med tryckluft, men kom ihåg lilla plast/teflonringen.

Har du gummispets på nålen så har du TROLIGTVIS ingen plastring i hålet men består nålen av enbart metall kan det finnas en ring däri. OBS för att vara på den säkra sidan så räkna med att det finns en plastring oavsett typ av nål.

Ytterligare ett fel folk gör på trädgårdsmaskiner utan bränslepump är att montera pappersfilter på bränsleslangen, detta är fel, gör ofta så att inte maskinerna går som dom ska då dyngan från tanken bäckar igen dom helt, är det väldigt låg "fallhöjd" så kan även ett helt nytt pappersfilter ställa till så att flödet till flottören begränsas, bättre då att köra utan och se till att man håller rent vid tankning osv. Vill man absolut använda filter så ska man använda ett sånt filter som enbart har ett metallnät i sig.

Att lägga förgasaren i "riktig" avfettning något dygn och sen spola rent med hetvatten, låt torka och sen en omgång med bromsrengöring och tryckluft i alla små hål i förgasarkroppen brukar göra underverk.

Ett inlägg med bild på sätet (plastringen) från en gammal tråd, jämför storleken med förgasaren, lätt att ringen försvinner.
Volvot24 @ [Trädgårdsmaskiner] Canadiana, 521, Tecumseh, Snöslunga, underhåll.

En snubbe som ofta skruvar med förgasare till trädgårdsmaskiner är denna, filmerna får du leta reda på själv:
https://m.youtube.com/channel/UCcSeeATlWJJbXpOZRYOfaDg

En till som sysslar med småmaskiner:
https://m.youtube.com/user/donyboy73


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Volvot24

#5 » 15:22:06, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#6 » 15:24:40, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

InläggDetta inlägg har raderats av Volvot24 den 15:25:31, 17-01-2018.
Anledning: .

dc_lindberg

#8 » 15:32:02, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med Pete:
https://www.gilsonsnowblowers.com/

Och så har du Per-Åke:
http://www.briggsparts.se

www.rcholm.se
köpt motor av dem. Då skötte de sig utomordentligt. Priserna på kina rovor närmar sig B&S...prata med Per-Åke.
Senast redigerad av dc_lindberg 15:34:39, 17-01-2018, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#9 » 15:33:13, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste väl detta om ventilspel? Deras justering sker inte vid
ö d.

Och så skrivs... om flottörnålens säte.. Skiten blir liggande ovanför sätet! Alltså mellan säte och slangnippel.
Senast redigerad av Volvot24 23:36:51, 23-01-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

scania1982

#10 » 22:46:13, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har förgasaren membran (dumt namn, inget passerar igenom denna del och därför är det inget membran), kolla att de är hela. Kolla även att insugs- och avgasventiler inte fastnar på grund av tjära på "stjälken".
scania1982
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:35:41, 30-11-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20

Volvot24

#11 » 23:32:23, 17-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flottörförgasare med självfall på bensinen, då tanken ligger ovanför förgasaren. Alltså inte ens någon pump.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

dc_lindberg

#12 » 09:01:36, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

christoffer.gustavsson skrev:...
Nu startar den lätt oavsett väder med choken på fullt.

Den går bra i några sekunder men,
- så fort den börjar varva upp på grund av choken så dör den direkt
- och blir mer eller mindre omöjlig att starta.

Jag upplever det som när soppan tar slut.
...


Låter snarare som om den tar sig en "kallsup"...
a - den startar lätt och går bra på choke
b - när varvtalet ökar = tjokar mera = surar ned sig
c - = sur motor är "omöjlig" att starta

Har du provat byta tändstift direkt när detta inträffat?
OM motorn startar då så är den bara sur.
Startar den inte så är det en tillfällighet att du får igång motorn; en lindning i tändspolen kan vara av; när lindningen börjar bli varm sträcks tråden och kontakten mellan trådändarna bryts. Startar igen när tråden svalnat.

När du bytte topplockspackningen, kontrollerade du då ventilerna på en gång?
www.briggsparts.se har delar "hemma på hyllan" åt din motor ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Volvot24

#13 » 09:12:29, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert en helt ny motor också :lmao:

Köp en, jag behöver din som reservdelare.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

christoffer.gustavsson (trådstartaren)

#14 » 12:15:18, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aja får väl bita i det sura. Jag har ju tillgång till ultraljudstvätt så jag kan väl låta förgasaren bada bubbelbad då.
Får jag den att gå så är jag nöjd i alla fall.

Ska jag sen skrota den kan jag säga till :P

Tack och bock för förslagen! :)
christoffer.gustavsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:10, 19-08-2014
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T24
Åkerman H12B

dc_lindberg

#15 » 14:31:20, 18-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lugn o fin nu.
Motorn är törstig o -bör- bytas till en toppventilare!
Tyvärr får man väl inte samma max-varv på toppventilarna som sidventilarna, men (!) de har mkt bättre vridmoment; så man byter bara remskiva i den mån det låter sig göras (drevar om).

Slungan i sig är riktigt bra, för å vara rem-driven. Helt klart värd att renovera!
Lite inspiration:
[Trädgårdsmaskiner] Gilson 8 HP Snöslunga med förbättrad funktion

Det finns en tråd på Maskinisten om en Gilson(?) som plockas mer eller mindre helt isär och renoveras - men jag hittar inte tråden just nu.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se