Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Knäckt vevstake Briggs 12hp

54 inlägg • Sida 1 av 4
Snacka om Briggs&Stratton här

AN (trådstartaren)

#1 » 23:41:13, 30-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vad är det som orsakar att vevstaken går av? Har haft isär en 12hp i/c med knäckt vevstake, och då titthål i blocket.
Ser ju ganska fin ut i både loppet och på kolven, så det verkar inte vara nypning där som knäcker vevstaken.
Vevtappen ser ju också förvånansvärt bra ut. Är det där det skär? Men borde väl synas lite skador? Visserligen är ju vestaken av alu så den skadar kanske inte veven, men lite fastkladdad aluminium borde det väl vara på tappen?

Någon som har bättre begagnad vevstake och block, eller en hel motor, i eller i närheten av Värmland?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 13:33:35, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite större B&S sidventilare knäcker ofta vevstakar, det är bara att konstatera. Det brukar antingen orsakas av dålig smörjning (t ex för lite olja, aldrig bytt olja, eller att motorn har gått med stor sidolutning), eller av överhettning (vanligt på åkgräsklippare där designern som ritade motorkåporna glömde bort det där med att få omsättning på kylluften).
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#3 » 13:51:23, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

eller rent övervarv då om nån reglering inte är som den ska.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Loke

#4 » 17:04:53, 31-01-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:eller rent övervarv då om nån reglering inte är som den ska.

Dom mår inte ens bra av att gå på fullgas (normalvarv) obelastade, har man möjlighet så ska man sänka gasen direkt när dom börjar gå lätt igen. Har man gasreglaget uppe vid handtagen så bör man göra detta till en vana, värre när det sitter nere vid förgasaren, rent av hemskt när det är fixerat varvtal som någon varit och försökt "justerat".

Kolla alltid motoroljan före start, och framför allt se till att det är rätt typ av olja i motorn.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

AN (trådstartaren)

#5 » 11:50:50, 16-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som svetsat ett briggs block?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#6 » 00:29:26, 05-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag iaf svetsat igen hålet.

5 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN (trådstartaren)

#7 » 23:11:20, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska det vara såhär litet spel mellan vevstake och cylinderfoder :klia:
Får lite lust att fila ur lite mer än original.
Bild
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#8 » 23:14:08, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vekrar väldigt tight
Ser ut som om någon redan varit där och filat också.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

AN (trådstartaren)

#9 » 23:22:56, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo de gör ju det.
Tycker det ser ut som det ät fräst från fabrik, då det är rakt och fint. Men ett litet märke nedanför bultskallen från haveriet.
Men vevstaken verkar ha bytt nummer två gånger, tänkte om de gjort den starkare, och då har spelet minskat?
De har iaf bytt ena bulten till en grövre.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#10 » 23:34:36, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar det inte i så är det nog ingen fara, det är ju bara sista biten som gör ont... Är det bara nån tiondel så är det ok. Jag tror vevstakarna går av av ett par tre skäl: ingen olja, För tjock olja så det går så tungt att staken vrids av, utmattning, bultarna lossar sakta lite och det blir masskrafter som sakta ruckar fram och tillbaka och vevstaken ryker av... Alla vevstakar av aluminium har begränsad livslängd pga utmattning. Vad bra att du fått svetsat blocket!
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN (trådstartaren)

#11 » 23:43:44, 07-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, tänkte mest om det blir några rörelser i blocket, så att det obefintliga spelet försvinner.
Har svårt att fatta att det fungerar över huvud taget :grin: Ska tillräckligt med olja "skvätta in genom hålet i vevstaken och ge fullgodmörjning?
Blir väl kanske rikligt med oljedimma i vevhuset.
Jo ur utmattningssynpunkt är väl inte alu optimalt, men den blir ju väldigt lätt iaf.

Jo får väl hoppas blocket inte slog sej för mycket bara.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#12 » 07:47:58, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte olika storlek /vikt på bultarna vara en bidragande orsak till knäckt vevstake? Bör ju rimligtvis bli obalans?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#13 » 09:02:02, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kan inte olika storlek /vikt på bultarna vara en bidragande orsak till knäckt vevstake? Bör ju rimligtvis bli obalans?


Vevstaken utför ju ingen roterande rörelse utan bara fram-och-återgående respektive svängande, så obalans blir det hur man än gör.
Kraften blir olika på respektive skruv även om staken hade varit symmetriskt gjord, så länge vevaxeln alltid roterar åt samma håll.
Överfallet behövs framför allt för att ta hand om accelerationskrafterna för att vevaxeln ska få med sig vevstake och kolv ner just i vändögonblicket vid övre dödpunkt, i synnerhet under insugningstakten då det inte finns övertryck i förbränningsrummet som bidrar till att trycka ner kolven. Och rimligtvis bör den skruv som befinner sig på utsidan i det läget vara den som blir mest belastad.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

AN (trådstartaren)

#14 » 10:22:35, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Kan inte olika storlek /vikt på bultarna vara en bidragande orsak till knäckt vevstake? Bör ju rimligtvis bli obalans?


Den som knäcktes hade samma storlek på skruvarna.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Mattias Petterson

#15 » 10:36:21, 08-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Mattias Petterson skrev:Kan inte olika storlek /vikt på bultarna vara en bidragande orsak till knäckt vevstake? Bör ju rimligtvis bli obalans?


Den som knäcktes hade samma storlek på skruvarna.

Då har vi lärt oss något nytt, om det är samma storlek på bultarna knäcks vevstaken. . :lmao:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se