Janson1.
Jag var tvungen att byta en 6hk Tecumse sidventilare mot en 5.5hk B&S toppventilare på en Canadiana 521 snöslunga.
Toppventilaren är avsevärt mycket starkare, men (!) de gillar inte höga
varvtal... Tecumsen hade 4000rpm som max varv medans B&S har 3600 o levereras "strypt" till 2900 - o -det- gör skillnad på snöslungandet! Fick "dreva om" så impellern fick ok hastighet.
I TS's fall så är det egentligen så att han behöver en motor som vridmomentmässigt slipper jobba så hårt.
Jag -tror- 10hk versionen ger det han behöver till den klipparen, men det är klart att 12hk är bättre val utifrån belastningsmässigt för motorn; frågan är om den extra kostnaden är försvarbar.
Toppventilarna går mycket lugnare.
De drar avsevärt mindre bränsle.
De är tystare.
De väger mindre.
...men... de är mer komplicerade och klenare byggda...
B&S sidventilare från 8hk o uppåt är ökända för att rätt vad det är förbättra vevhusventilationen genom att skicka ut en
vevstake genom motorn... Toppventilare ses ideligen tappa ventilsäten... (är det jag som är överkänslig för sådana inlägg, eller är det verkligen ett så vanligt problem?...).
Alternativen:
A)
Man över maskin. Självklart TS skall riva motorn. Skapa en tråd. Renovera motorn. Stärker egot!
B)
TS är intelligent och smart Maskinist och vet när att kast in handduken. Vansinne att slänga bort tid och kostnader på en gammal trasig B&S motor! TS köper en ny toppventilsmotor; 10-12hk eller vad som trillar honom i knäna för ett -bra- pris.
C)
...?