Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Läckande BS 195707

4 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

kultingen (trådstartaren)

#1 » 21:01:11, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick en Stiga gräsklippare med en Briggs 195707-0127-01. Han ville aldrig se den igen och den läcker olja. Han sa att motorn skurit.
Jag vill mest ha något att skruva med och detta blir min första gräsklipparmotor av denna typ.
Några goda råd på vägen samt vad tror ni har hänt och eventuellt behöver göras? Fick precis hem den så har inte hunnit kolla något, men här på bilden kan ni se var oljan tycks komma ifrån:
Bild
Antar att packningen gått mellan kåporna och typ något lager på vevaxeln skurit?
kultingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:34, 16-01-2011
Maskintyp: Ej angivet



lillmalen

#2 » 21:13:31, 16-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vevstaken brukar nypa mot veven vid oljebrist.
Har du tur är bara vevstaken av, har du otur är vev, kolv skrot och vevhuset spräckt.
Veven brukar klara sig, smetig aluminium tas bort med saltsyra.
lillmalen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:26, 09-05-2012
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Hydrovåg SG10
Allis-Chalmers -47
Simar jordfräs
Amazon -62
BCS 2-hjulstraktorer (Vanguard / Intermotor)
Stiga Park x 3

dc_lindberg

#3 » 13:16:55, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läcker alltid olja om gräsklipparmotorer, av någon besynnerlig anledning.

Åtgärder:
- börja alltid med att göra så rent du kan.

Jag skulle välja dimoljespruta till tryckluften, fyllt med petroliumavfettning (köper på Swedol OK/Q8 20L's dunkar).
Se'n högtryckstvätten på "skonsamt" tryck.
Därefter sprayar jag in med Yes Power! (ja, ugnsrengöringen från Yes tvättmedel - sno av frugan ;-) )
Åter igen högtryckstvätten.
Avslutar med vanlig Yes - löddrar/skummar bra. Borsta med diskborste.
Slutligen högtryckstvätten igen.
Torka med tyckluften och långt blåsmunstycke (50cm eller längre; finns på Jula och Biltema).

När skiten/oljan/smuten är väck - då kan du börja arbeta med maskinen :-)
...då kan du också ta bilder på det du behöver fråga ;-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

torbjorn_forsman

#4 » 15:29:36, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det alltid blir stora tryckvariationer i vevhuset på en encylindrig fyrtaktsmotor (eller parallelltwin) så är det inte konstigt att det trycks ut olja någonstans om det är det minsta otätt. Gräsklipparmotorer som t ex B&S har en backventil i vevhusventilationen som ska se till att det i genomsnitts hålls lite undertryck i vevhuset, om den krånglar så kan det tryckas ut olja på helt andra ställen. Mer påkostade en- och tvåcylindriga motorer kan ha andra lösningar, t ex en roterande slidventil som drivs av kamaxeln, men samma slags problem kan förekomma även där.

Ett gott råd innan du tar isär motorn, förutom allmän rengöring, är att putsa av den utvändiga delen av vevaxeln, så att den är fri från rost, grader, slagmärken och annat som kan skada ramlagret när du tar av oljesumpen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se