Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Grundinställningar förgasare 8hk

3 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

Kplamas (trådstartaren)

#1 » 22:14:39, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rengjort förgasare och slipat ventilerna på en stiga snöslunga med BoS 8hk. Men är osäker på hur luftskruv tomgångsskruv ska stå. Hur många varv ska de skruvas ut från botten? Testat lite olika men får ingen ordning på det.. hittar ingen vettigt på Google.Bild

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Gå till lösningen
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


torbjorn_forsman

#2 » 22:33:22, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu finns det väl egentligen ingen luftskruv på den där förgasaren. En spjällstoppskruv för att ställa in tomgångsvarvtalet, en justerskruv för tomgångsblandningen (uppe till höger på bilden), och en justerskruv för huvudmunstycket (snett ner under flottörhuset).

1,5 - 2 varv kan vara lagom utgångsläge för alla skruvar.
När motorn går med gaspådrag så har tomgångsblandningsskruven ingen inverkan, justera i första hand skruven för huvudmunstycket så att motorn går bra obelastad på fullt varv utan att regulatorn pendlar. Håll ett öga på regulatorarmarna och gasspjället, och justera den så att regulatorn drar igen spjället så mycket som möjligt för att hålla rätt varvtal.

Med gaspådraget på tomgång, justera spjällstoppskruven till lagom tomgångsvarvtal (brukar vara 1800 r/min på små gräsklipparmotorer, den här kanske kan få ha lite lägre tomgång), och justera tomgångsblandningen till högsta varvtal. Man kan få skruva samtidigt på bägge för att hitta en bra inställning. Om du har tillgång till avgasanalysator, så är det nog lagom med 3-4 % CO på tomgång.

När det väl finns snö att slunga och belasta motorn med, så kan man få efterjustera huvudmunstycket. Skruva ut skruven (fetare blandning) om motorn verkar svag, skruva in om den vill svartryka vid belastning.


Detta inlägg har valts som lösning

torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kplamas (trådstartaren)

#3 » 23:19:46, 08-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Nu finns det väl egentligen ingen luftskruv på den där förgasaren. En spjällstoppskruv för att ställa in tomgångsvarvtalet, en justerskruv för tomgångsblandningen (uppe till höger på bilden), och en justerskruv för huvudmunstycket (snett ner under flottörhuset).

1,5 - 2 varv kan vara lagom utgångsläge för alla skruvar.
När motorn går med gaspådrag så har tomgångsblandningsskruven ingen inverkan, justera i första hand skruven för huvudmunstycket så att motorn går bra obelastad på fullt varv utan att regulatorn pendlar. Håll ett öga på regulatorarmarna och gasspjället, och justera den så att regulatorn drar igen spjället så mycket som möjligt för att hålla rätt varvtal.

Med gaspådraget på tomgång, justera spjällstoppskruven till lagom tomgångsvarvtal (brukar vara 1800 r/min på små gräsklipparmotorer, den här kanske kan få ha lite lägre tomgång), och justera tomgångsblandningen till högsta varvtal. Man kan få skruva samtidigt på bägge för att hitta en bra inställning. Om du har tillgång till avgasanalysator, så är det nog lagom med 3-4 % CO på tomgång.

När det väl finns snö att slunga och belasta motorn med, så kan man få efterjustera huvudmunstycket. Skruva ut skruven (fetare blandning) om motorn verkar svag, skruva in om den vill svartryka vid belastning.
Tack, prövar detta.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Kplamas
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:44:49, 19-10-2015
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 230 victor


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates