Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Krökta vevaxlar

37 inlägg • Sida 3 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

Loke

#31 » 22:00:55, 09-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Briggs har inte denna kvar längre, eftersom dom blev förbjudna att använda i verkstäder.

Varför, gick jobben för snabbt att utföra eller ville Briggs hellre sälja nya vevaxlar eller kanske till och med nya motorer?

Lite OT:
Som det är idag, (åtminstone här i Sundsvall) dömmer verkstaden i regel alltid ut både motorer och själva maskinen för minsta småsak, i synnerhet om grejerna har några år på nacken.

Måste tillägga med tanke på ovan skrivna att maskiner dömts ut för skadad tändkabel, lite vulktape just där kabeln ligger an mot fläktkåpan så var det fixat.
Voltregular/likriktare till min egen åkklippare var helt omöjlig att fixa fram, inte ens ett försök att kolla upp...köp ny maskin var andemeningen i detta. För övrigt så fixade en konkurerande firma utan problem fram en regulator som funkade till min maskin.
:back_to:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Stefan1972

#32 » 09:14:40, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är som sagt ganska mjuka vevaxlar i de här så även om lagringen i blocket får nåt märke så är det inget som spelar nån roll i det stora hela. Det är ändå begränsat liv på allting. Att man helst inte gör det officiellt är antagligen för att det naturligtvis inte går att garantera nåt. Man gör det på egen risk. Det har säkerligen förekommit brott på axlar och knivar ut genom kåporna och i det förlovade landet så ser man nog inte med blida ögon på sånt med tanke på stämningar och ansvar. Här får man möjligen skylla sig själv.

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

per-åke

#33 » 10:21:03, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
per-åke skrev:Briggs har inte denna kvar längre, eftersom dom blev förbjudna att använda i verkstäder.

Varför, gick jobben för snabbt att utföra eller ville Briggs hellre sälja nya vevaxlar eller kanske till och med nya motorer?




Loke


Det blev brottanvisningar i axeln, som sedan gick av (vid ett fåtal tillfällen dock) vid körning, och orsakade personskador.
Det är vad jag vet, och förmodar att det var därför dom slutade med riktgiggen.

EDIT: Vid närmare eftertanke så var det nog inte briggs som sålde dessa giggar öht, utan dom finns nog på piratmarknaden.
Vi som hade verkstäder blev dock varnade för att använda dom eftersom det hände olyckor.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
2 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x

SK Racing

#34 » 11:12:29, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
Lite OT:
Som det är idag, (åtminstone här i Sundsvall) dömmer verkstaden i regel alltid ut både motorer och själva maskinen för minsta småsak, i synnerhet om grejerna har några år på nacken.

Måste tillägga med tanke på ovan skrivna att maskiner dömts ut för skadad tändkabel, lite vulktape just där kabeln ligger an mot fläktkåpan så var det fixat.
Voltregular/likriktare till min egen åkklippare var helt omöjlig att fixa fram, inte ens ett försök att kolla upp...köp ny maskin var andemeningen i detta. För övrigt så fixade en konkurerande firma utan problem fram en regulator som funkade till min maskin.
:back_to:


Loke


Finns ju två sidor av det, skruva med något mög är aldrig kul, kunden tycker troligen att det blir för dyrt oavsett vad som skall göras, med en gissningsvis 6-800kr per timme plus moms går det snabbt upp till halva värdet av maskinen o där är väl en gräns för många, så döma ut är snabbast, enklast och bäst för arbetsmiljön, mycket trevligare och skruva ihop en ny maskin inför leverans :grin:

Att dock inte vilja hjälpa till med att få fram reservdelar till kund som vill ha det, ja där finns ingen ursäkt i min värld, är en återförsäljare så har du ju möjligheten att se i spåkulan direkt om en har motornummret/produktnummer till hands vilka delar som är beställningsvara och vilka som utgått, jag satt för några/många år sedan o pillade med det på en firma bara för o kolla och B&S hade en väldigt lätt och bra sida för sina återförsäljare som jag minns det, jag har själv genom åren fått höra mer än en gång att det inte finns till det en håller på med, när en själv kollar via bekanta osv så finns det visst, en får lätt högt blodtryck, men som sagt med nätet idag så går det mesta o lösa, den lokala surmulen behöver en inte besöka längre, det mesta löser en själv på nätet idag, sen undrar en del handlare vad för en köper via nätet, priset är ju en stor faktor, men bemötandet att det en vill ha inte finns, fast det gör det, ja en dito butik går jag aldrig tillbaka till, mer än absoluta nödfall.

Sorry för OT.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.

3 personer gillar det här inlägget.
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

dc_lindberg (trådstartaren)

#35 » 11:45:00, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I klippet som Loke la in så -säger- killen att vevaxeln -kan- snäppa av och bli en projektil. Han beordrade den med kameran att förpassa sig ut ur skottfältet per omgående!

Då skulle alltså det enda "riktiga" vara att plocka loss vevaxel, hetta upp den "lagom mkt" (är väl rödglödgad ungefär) och först då rikta den, om man nu ska rikta axlarna...

Man måste dock var extremt lyhörd för skrönor!
Jag precis haft en liten korrespondens med Hako om remskivor - de är förbjudna av Toro att lämna ut uppgifter som skulle kunna leda till att jag köper "fel" remskiva... Jänkare är förbaskat osmidiga och besvärliga! Båda parter skylle på CEE märkning, och hänvisar till produkt krav/regler för att inte svara, men när man begär dessa, då hänvisar man till EU...
Det som luktar skunk, beter sig som en skunk, är säkert en död råtta eller en begravd hund!

B&S lär på motsvarande sätt inte tala om vad det -verkligen- var som hände, men, låt oss gissa ;-)
Ni som är -vana- att jobba med stål kan detta mycket bättre än en annan som inte har kunskap och erfarenhet på området (så det räcker i vart fall), kan nog hålla med mig om att det troligtvis bör ha rört sig om att någon, eller några, mindre seriösa har utfört riktning av axlar som varit så krökta att man -vet- (eller borde -begripa-) att det kommer att bildas sprickor i stålet om man försöker böja tillbaka axeln. Jag har haft kanske 2-3st så allvarligt krökta axlar, och kanske har någon sådan maskin kvar. Min uppfattning är att krökningen måste vara relativt liten för att att rikta skulle kunna vara ett användbart alternativ till vevaxelbyte. De flesta jag sett (och själv orsakat...) har haft en diviering på max 4-6mm (totalt slag), dvs krökning med upp till 3mm. När man passerar 4mm, då börjar man se stess märken i stålet, och det är då jag drar öronen åt mig.

Se'n har vi en annan del av rövarhistorier. Om axeln går av under det att motorn går runt... hur ska det gå till utan att axeln utsätts för nytt våld (tvärnit)?...
Det helt låter som att en domstol dömt till fördel för den klagande och att B&S m.fl. misslyckats försvara sin produkt...

Jänkar är -livrädda- för kättingröjare, på gräsklippare/Belos, osv. De är så rädda för dessa att de inte ens är beredda att inhämta Nordisk kunskap om dem! Vilket osökt leder till "vad har hänt där över?"

Om man använder verktyg på fel sätt, då är de livsfarliga!
Ska vi förbjuda tandpetare (av trä) i restaurangerna eftersom man -kan- döda annan med en tandpetare?...

När det gäller saker som krökta vevaxlar och att de skulle gå av och bli projektiler...hm...jag vill nog se riktiga hård data på det!...Vetenskapliga tester som -bevisar- påståendet.
Men, när det gäller att mörka mycket svåra skador på sådant sätt att näste/nästa användare riskerar sitt liv; ja, då är jag ett levande exempel och företaget som utsatt mig för det var MC Proffsen i Hägersten. De köpte in, klädde om och dålde en mycket svårt skadad mc-ram (BMW R100RT) 1989. Jag köpte cykeln 1998. 1999 skrotade jag ramen med hjälp av Holmia MC-försäkringar. Oseriösa hade sålt ramen vidare. MC Proffsen vägrade plocka fram de gamla handlingarna, trots att de som företagare var skyldiga att spara all dokumentation i 10 år så påstod de att de kastat pappren... Holmia grävde och fick fram -exakt- samma data som ramen talade om för mig; "rammat annat fordon i 90km/h", det -andra- fordonet hade brutit mot högerregeln och kört ut på huvudled i mindre än 10km/h vilket var den uppgift jag först fick... domstolen hade dömt att mc'n kört på i ca 4km/h... så föraren hade inte kunnat få de skador han fick... Solna Tingsrätt om jag minns rätt.

Så, hur ska vi ställa oss till B&S's påstående om faran med att rikta vevaxlar?
- de vill sälja nya, helst kompletta maskiner...
- juridiska risker är fullständigt absurda i USA...
- skrönor/vandringshistorier...
Att verkstäder -väljer- mot sådan bakgrund att avstå ifrån att rikta, det är verkligen förståeligt; för det beslutet kan vi absolut inte lasta dem, men vi kan lasta B&S Ltd USA för att inte vara transparenta och vetenskapligt rakryggade i frågan.

Man skulle alltså kunna röntga vevaxlarna för att få bättre svar på om de är skadade till den graden att de verkligen skulle kunna gå av för att vara på säkrare sida?...

Självklart bara måste jag försöka rikta mina krökta axlar nu!
Det här har blivit en "utmaning" :-)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Stefan1972

#36 » 12:19:56, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen beror det ju såklart var man lämnar in saker också. Stora fina glassiga trädgårdsbutiken har så mycket kunder ändå så de kan välja bort skitjobben. En mindre runt hörnet kan säkert rikta en axel och ta nåt symboliskt för det och räkna hem allt med att kunden återkommer.
Det är ju lika med alla typer av verkstäder och "återförsäljare" Vet man att man får sitta en halvtimme med en kund som söker en märklig bricka till en maskin från -82 så är det ju mycket enklare och säga att den inte finns och har utgått.
Själv är jag tvärtemot och hjälper gärna till med allt men å andra sidan har jag inte gott om pengar heller så det går väl hand i hand.... :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#37 » 12:50:00, 10-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den enda gång jag har råkat ut för något liknande haveri på en gräsklippare, var en Husqvarna med tvåtaktsmotor av deras egen tillverkning. B&S har ju alltid ett gängat hål i vevaxeländen och en skruv för att hålla fast kniv och -medbringare. HVA hade istället en utvändigt gängad tapp och mutter. Nu hade den där tappen gått av för någon tidigare ägare (det är tydligen ganska sprött material i de där vevaxlarna), och vederbörande hade helt enkelt svetsat fast knivtallriken mot vevaxeländen.
När jag hade använt klipparen ett tag, så lossnade knivtallriken, men den stack i alla fall inte iväg någonstans.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Bestgrip

Ygsbostudios

Kilremslagret

Wexal

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

SSL Certificates