Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Livslängd på Briggs motorer

42 inlägg • Sida 2 av 3
Snacka om Briggs&Stratton här

MN

#16 » 09:55:18, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 8 hp i Stiga Villan från 1987 måste ha gått minst 250 - 300 timmar bara efter reparationen med ny avgastyrning och gjutjärnsventilsäte trots att flera sa att det går aldrig :-). Dock kör jag rätt snällt med den.

MN

2 personer gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa



Åsa-Nisse

#17 » 10:13:03, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min Stiga Park 12 hk har gått minst 600 tim på 20 år och funkade fint när den fick oljebyte och lite smörjservice för ett par veckor sedan.

3 personer gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

jonnordvall

#18 » 11:59:30, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

På vår gamla åkgräsklippare som vi körde med i 19 år skar till slut motorn. Men då klipper vi fyra stora gräsmattor och en sommarstuga med mindre gräsmatta.

Räknar man kanske 8 timmar per vecka i fyra månader per år som en grov uppskattning på drygt ca 2200 timmar.
En en av gräsmattor har dessutom många slänter med åkgräsklippare vilket nog ger en väldigt dålig resultat på en stänksmord motor.
Dessutom är det rätt tuffa gräsmattor så ofta går den lite för hårt.

Antalet timmar kanske är lite ungefärligt men iaf ungefär så mkt borde den ha gått.
Sista par tre åren rapplade klippdäck med sprickor och bussningar och remmar mest hela tiden så den var nog att räkna som tvärslut och till sist skar den som sagt.


Men jag kan inte annat än tycka att den höll otroligt bra!

Den nya köpt en med trycksmord motor just pga slänterna och lite för att vi gärna ville ha fyrjmhjulsdrift. Hoppas den här lika bra lika länge:)
"Börja inte trä jon!"

3 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

mats_o

#19 » 22:40:19, 22-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mats_o skrev:Runt 500 hade den här gått när en oljeplugg släppte under drift.
Det är pappersludd från rentorkningen som ligger på kolven - inte metallspån.
Som synes så har den gått med trasig topplockspackning också


Bild

Tänkte stoppa dit en ny packning så får vi se vad som händer


tog ett finger och smorde cylindern med motorolja, satte dit nya packningen och drog ihop det hela. Inte luktar eller låter det så där jättebra men går - ja det gör den faktiskt

3 personer gillar det här inlägget.
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hassel89

#20 » 00:37:30, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min uppfattning är att briggs håller bra. Har en vanlig ”puttepå” gräsklippare från tidigt 90tal med briggsmotor. Aldrig bytt olja i den.... inte tändstift eller nått annat heller. Den har gått mååånga timmar under åren.... Den går fortfarande fint, men den låter mer än min andra gräsklippare med likadan motor som är servad inför varje säsong :)


Skickat från min iPad med Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

magnusk750

#21 » 22:22:44, 23-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min 3,5, (eller var det 4 hk) gick 13-14 år, ca två timmar i veckan under gräsklippningssäsong utan ett enda oljebyte tills chassit var helt upprostat. Det som hände var dock att jag fick låta rikta vevaxeln bra många gånger. Har nu klippare med Hondamotor, kan vara jag som är mer försiktig, men inte behövs rikta en enda gång på fyra år.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

braha

#22 » 07:52:17, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du hade ju klippt alla stenar med den gamla, så nu finns det bara sand kvar...
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige

mr belos

#23 » 17:05:40, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar som dom går länge trots att alla slarvar med att byta olja

Varför snålar alla på det?

En B S håller ju 30-40 år om man tar hand om den
Iallafall de äldre som är 70-80 tal
mr belos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:39:00, 27-05-2014
Ort: Uppland
Maskin: belos ,gravely

rospigg

#24 » 17:50:27, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dagens "bensin" kommer förkorta livslängden på motorerna, indirekt, då ägarna inte vill kosta på en ny förgasare
då den gamla ohjälpligt har ärgat sönder.
"Allt för miljön"
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#25 » 19:08:11, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog snarare vilja säga att det är den moderna bensinen som gör att B&S-motorerna faktiskt håller så länge som de gör nuförtiden. Sedan svavelhalten sänktes omkring 1990, så försvann alla problem med bildning av svavelsyra vid förbränningen, som förr i tiden bidrog till att slita ner kolvringar och cylinderlopp, få ljuddämpare att rosta sönder i förtid mm.

De gånger jag stöter på sönderärgade förgasare så rör det sig om motorer som har varit lämnade för fäfot mycket länge, stått med vatten i flottörhuset osv. Det är aldrig några problem med en gräsklippare som körs varje år, även om den råkar bli lämnad ute över en eller annan vinter.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#26 » 19:14:58, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om "bensinen" varken dunstade eller tog åt sig vatten så hade vi levat i en värld mycket närmare idealet.
Gratulerar på födelsedagen, Torbjörn!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

torbjorn_forsman

#27 » 21:11:29, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Hassel89

#28 » 21:34:31, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

mr belos skrev:Verkar som dom går länge trots att alla slarvar med att byta olja

Varför snålar alla på det?

En B S håller ju 30-40 år om man tar hand om den
Iallafall de äldre som är 70-80 tal


I mitt fall med min oservade 90-tals briggs så har det mest blivit intressant att se hur länge den går utan service.... Det enda som skett under 25år är att förgasaren lossnade en gång, som tur var så gick det att skruva tillbaka den utan problem.

Dom senaste 6åren har den dessutom stått under bar himmel, tänkte att det skulle bli mer sport då, men den verkar inte bry sig.


Skickat från min iPad med Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Hassel89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:22, 20-11-2018
Ort: Heby
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo Krabat T15 1956

Sparrow

#29 » 22:27:01, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men dom går inte på lacknafta iaf :screwy: Frugan försökte en gång. Två av våra äldre grannar var nära hjärtinfarkt när dom skulle hjälpa till. Kom hem från jobbet o avbröt startförsöken o frågade vad som hänt. Gick inte att starta efter jag tankat sa frun. Vad tankade du för nåt? Från bensindunken där sa frun. Å va står det på den . Lacknafta sa frun :insomnia: Ridå :myzsko: Efter div rengörning o lite justering av en skruv som gömde sig bakom tanken + nytt bränsle av rätta sorten så startade gamlingen igen . :hurra: Slutet gott allting gott .Grattis Torbjörn på födelsedagen. :buga:

5 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

torbjorn_forsman

#30 » 22:34:12, 24-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, det går att köra en gräsklipparmotor på lacknafta, lysfotogen eller liknande saker - om den är varmkörd först. Är motorn kall, får man värma toppen med gasollampa en stund före start.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se