Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerBriggs&Stratton

Hjälp remhjulet till drivningen på en Klippo comet sitter fast

8 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om Briggs&Stratton här

danjac (trådstartaren)

#1 » 14:42:48, 18-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Någon som har tips på hur mn kan få bort remhjulen? Värmt med gassvetsen, bankat så mycket man vågar ( lättmetall) och gjort egen avdragare i 10mm men vek sig som papper. Kilen som låser hjulen rubbar sig inte, försökt få väck hela "röret" som håller allt och är påträtt på axeln men rostat fast det med. Fått slut på ideer :sad:
Funderar på att skruva väck locket och ta bort alltihop med axel om det går, Men inte vågar då jag inte vet hur det ser ut under och är inte min maskin. Någon som har något tips?
danjac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:17:03, 01-03-2016
Ort: Karlskrona
Sverige



torbjorn_forsman

#2 » 00:12:22, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelväxeln som driver den där axeln sitter inne i motorns vevhus och går alltså inte att komma åt utan att ta isär motorn. Sitter det inte en eller två stoppskruvar som håller remskivan vid axeln? Eller möjligen en fjädrande rörpinne som går tvärs genom axeln?

Det är inte bara Klippo som har den där lösningen, motorer med inbyggd vinkelväxel för drift av självgång var standardvara hos B&S på 70- och 80-talet och flera olika gräsklippartillverkare använde sådana motorer. Man ser dem t ex även på gamla Stiga Tornado.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

per-åke

#3 » 13:03:09, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

1.Borra 2 hål mitt emot varandra i yttersta remskivan, ca: 1 cm från ytterkant. Borrdimension så det passar M6 gängtapp.
2. Gänga.
3. Skruva in M6 bultar tills dom tar i innersta remskivan, växeldra sedan bultarna med 1/2-varv åt gången tills yttersta remskivan släpper.
Skulle den mot förmoda inte släppa så är det nog kört är jag rädd :uupps:
Innan du monterar tillbaka så putsar du bort ev kvarvarande metallflisor från remskivan ( efter borr/gängning ) så det inte skadar remmen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Pensionären i hbg.

#4 » 18:13:58, 19-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att det inte finns mer än ca: 1mm axialspel på denna axel.Jag råkade ut för motorn började skaka så det gick inte att fortsätta klippa gräset.När det inte var fel på kniven ,var det bara att riva motorn.Det visade sig att den lilla U-formade plåtbiten som funkar som ett axiallager hade gått sönder.En plåtbit på 2ggr3mm och 1mm tjock hade oturligt kommit in kugghjulen till kamaxeln.Kamdrevet var sönder ,likaså snäckdrevet av mässing p.g.a. att det snurrade i fel läge.Kolla alltså axialspelet annars är det inte nån ide att laga.

2 personer gillar det här inlägget.
Pensionären i hbg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:17, 05-11-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

nimbus

#5 » 09:42:31, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är rätt ställe men..Vad behövs för förebyggande service på en klippo med drivning för att inte få några överraskningar? Jag har en 10år gammal klippo med Honda motor och har endast bytt olja.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

Pensionären i hbg.

#6 » 10:44:45, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se till att luftfiltret blir rengjort , att kniven är vass och ta bort gräsrester under klipparen.Kolla även instruktionsboken till maskinen.
Pensionären i hbg.
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:15:17, 05-11-2016
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#7 » 13:41:58, 20-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Få se nu, om det är en så ny Klippo (och i synnerhet då motorn inte är en B&S), så drivs väl självgången med en rem direkt från motorns vevaxel och till en vinkelväxel vid framaxeln? Kolla hur det står till med smörjning av den vinkelväxeln, jag vet inte om den ska vara olje- eller fettsmord.
Hondamotorn är med största sannolikhet en toppventilmotor, och det betyder att det finns en justermöjlighet för ventilspelet, som också bör kollas någon gång då och då. Passa på att efterdra topplocksskruvarna då ventilkåpan ändå är avtagen.
Ev kan det vara lämpligt att ta av fläktkåpan och göra ren fläkt och kylflänsar från gräsrester, samtidigt kan man se om startapparaten verkar behöva smörjning eller annan tillsyn.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

nimbus

#8 » 05:41:38, 23-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vinkelväxel känns som en svag punkt? vad som brukar ballar ur där? Jag får väl ta av locket o kolla så det inte är torrt iaf. Ventilspelet hade jag inte tänkt på så det skall jag kolla.
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"


Återgå till Briggs&Stratton

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se